„Egy évszázadnyi német történelemre visszatekintve büszkén vallhatjuk, hogy rossz polgárok voltunk” – írja Jünger. A kijelentés rejtett hangsúlya nem a visszatekintésre vagy a büszkeségre esik, hanem arra, hogy még rossz polgárok is csak „voltunk”. Jünger azért nyilatkozik múlt időben, mert a polgári korszak Európában 1914-ben véget ért. Minden korszak mérlegét a következő vonja meg. A polgári korszak esetében sincs ez másként. Mint minden korszak, ez is folyamatosan távolodott forradalmi eredetétől, így a polgári konszolidáció, amely a hóhérok felakasztásával vette kezdetét, végül az első világháborúban a hóhérok feltámadásával is ért véget.
Elsőként a kommunisták nevezték magukat „szabadságolt halottaknak”. Később a fasiszták is ráéreztek a dialektikus kijelentések ízére és azt kiáltották: „Éljen a halál!”
Ez a heroikus nihilizmus hangja és a semmivel szemben tanusított eltökéltség jelmondata. Amikor Jünger 1932-ben, A munkás című művében a polgári korszak végéről ír, ő is ebben a szellemben nyilatkozik. Büszke arra, hogy sosem volt jó polgár. Szerinte büszkeségre ad okot minden, ami a polgári individuum halála után az emberben sértetlenül megmarad és tovább él. Mire gondol, amikor ezt írja?
A polgár halála után a munkás és a katona típusa marad életben, sőt, ez a kettő pólus, az ipari és katonai összetevő egészen egybeolvad.
A jövő a munkásé, akit a polgártól nemcsak katonás fegyelmezettsége különböztet meg, hanem elsősorban az, hogy közvetlen kapcsolatban áll az elemi erőkkel. Ez a típus, a gépkezelő, a tüzér, ő határozza meg az új korszak arculatát.
Jünger mindezt az öröm és a szomorúság legkissebb rezdülése nélkül, tökéletesen szenvtelen hangon állapítja meg. Nihilista megfigyelőként viselkedik, vállalt feladata „a látás, nem pedig az ítélkezés”. Egyetlen szót sem veszteget tehát arra, hogy keseregjen az első világháború végkifejlete miatt és határozottan elítél minden nosztalgiát. Ebben is Nietzsche iránymutatását követi, miszerint ami esik, azon még taszítanunk is kell egyet. Valahogy így viszonyul Jünger is a polgári világ bukásához. Szinte kárörvendően jegyzi meg:
„A pusztítás fagyként zuhan az alászálló világra, mely tele van a jó idők végéről szóló siránkozással.”
Minekutána az általa említett pusztítás illetve a siránkozás a korszak formaadó erőihez való viszonyulás két lehetséges módja, Jünger választása egyértelmű: „ott kell állnunk, ahol a pusztulást nem végkifejletként, hanem elővételezettként kell felfogni.” Ez voltaképpen archaikus felfogás, amely az áldozathozatal ősi késztetésében, az átmeneti rítusokban és az újjászületés misztériumaiban is jelentkezik. Hérakleitosz egyik töredéke egyenesen azt sugallja, hogy azért pusztulunk el, mert a véget nem tudjuk egy kezdethez kapcsolni. Spengler világtörténelmi elmélkedéseihez hasonlóan Jünger A munkás című könyve is erre az örök emberi kihívásra ad választ.
Ami tehát a polgár számára pusztulás és vég, az a munkás számára kezdet. Egy új világ kezdete, amelyet a háború és a munka titáni erői formálnak.
Jünger könyve abban a korszakban látott napvilágot, amikor a régi Európa utolsó nyomait is eltakarították, amikor a háttérbe szoruló arisztokrácia és a képviseleti rendszer egyaránt átadta helyét a tömegpolitikának, s amikor a társadalmi változások hullámverésében a technikai hatékonyság bizonyult az egyetlen biztos pontnak. Európában a korporatív állam és a militarizmus elvei terjednek, Amerikában megjelenik a technokrácia programja, a Szovjetúnió pedig a tervutasításos gazdaság útját járja. Ez a történelmi horizont egyértelművé teszi, hogy A munkás a korszak meghatározó embertípusát vizsgálja.
A munkás alakjában nem egy „osztály” vagy „faj” képviselőjét látja, hanem egy „típust”, aki egyenruhát visel, és a technológiát új, globális parancsnyelvként használja.
A korszakok közötti átmenetet az életforma mindenre kiterjedő változásaként írja le, amelynek keretében „a lét felülvizsgálja az életet”.
A könyv aktualitása
A technika által integrált globális társadalom struktúrái folyamatosan épülnek. Ebből a szempontból egyértelmű, hogy Jünger könyvének sok mondanivalója van a jelen számára. Ez a könyv a demiurgosz evangéliuma. Egy olyan világkorszak látomását tartalmazza, amelyben a hatalom akarása csak a posztantropomorf térben, tehát a totális munka és totális mozgósítás világában juthat érvényre. Útikönyv azoknak, akik továbbra is aktív részesei kívánnak lenni az emberiség 1914-ben megkezdett apokaliptikus utazásának, és kijózanító olvasmány mindazoknak, akik szerint a modernitással a politikai autonómia töretlen kibontakozása ment végbe.
Jünger a polgárság „látszaturalmának” bukása után leszögezi, hogy a politika területéről eltűnt döntés a munka világában jelenik meg újra.
„A nagy politikai bűntett már nem az állam személyes vagy individuális képviselői, miniszterek, fejedelmek vagy osztályképviselők ellen irányul, hanem vasúti hidak, rádiótornyok vagy gyárak lerakatai ellen.” Ez a politikai világ mélyreható átalakulását jelenti. A termelés megállítása révén felszabadítható politikai tér, amelyről Sorel álmodott, mára kétségkívül összeomlott. Napjaink világában nincs sztrájk, nincsenek barikádok. Igaz, hogy a munka jellege jelentősen megváltozott, mégis azt tapasztaljuk, hogy még a társadalmi élet mai virtualizált formája is a totális munka jellegét ölti.
A szabadság igénye szemlátomást egybeolvad a munka igényével. A magánélet – másodállás.
A nagy kérdés csak az, mi történik majd akkor, ha forradalmi eredetétől eltávolodott korunkba ismét betörnek a régóta halottnak hit erők. Jünger könyvében „Az elemi erők betörése a polgári térbe” című fejezet foglalkozik ezzel a kérdéssel. Ma talán azt írná: „Az elemi erők betörése a virtuális térbe”. Erre a lehetőségre tekintettel gondolom úgy, hogy a könyvnek ma is „ébresztő” hatása lehet.
(Ernst Jünger: A munkás. Pécs, 2025, Varázsló Macska Kiadó)
***