
Miként lehet valaki ennyire kívülálló? – Czimra Gyula életműtárlata a Magyar Nemzeti Galériában
A nyár egyik legvidámabb családi programja lehet az Árnyék nélkül című Czimra-tárlat megtekintése.


Czimra Gyula az emberiség történetének legborzasztóbb századában született, magyarként pedig annak is legborzalmasabb éveiben élt: 1901 és 1966 között. Kamaszként megélhette az első világháborút, majd a vörös- terrort, a románok bevonulását, Trianon tragédiáját; ráadásul amikor Horthy felszabadította az országot, ő fogságba került, mert ifjan beállt a Vörös Hadsereg munkásezredébe. Majd jön a második világháború, az orosz megszállás, a rettenetes ötvenes évek, 1956 eufóriája után pedig az akasztások. Az én fejemben ez jár, ha arra a hat évtizedre gondolok. Czimra megfestett konyháján, csendéletén, önarcképén, műterem-ábrázolásain, párizsi háztetőin pedig meleg színek, mindenkit magával ragadó derű. Varázslatos.
Az is lehet, hogy befelé folytak a könnyei. A könnyekkel amúgy is jobb vigyázni: most olvasom Spiró György új regényét, amely Táncsics Mihály életét és korát dolgozza fel káprázatosan. A főhős forradalmár elmegy világgá, hogy kiadja könyveit, feleségét három beteg gyerekükkel otthon hagyja. Mire hazaér, két gyermeküket édesanyjuk eltemettette.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Óriási hibát követett el Magyar Péter: ez a hirtelen felindulás a vesztét okozhatja

„Etelka miatt, mondta, álló nap zokogott, ahogy csak egy olyan apa tud sírni, aki nem látta a gyermekét halva. Ha látja meghalni a gyermekét a szülő, kisírja magát, és kész.
– Te láthattad meghalni őket, úgyhogy te nem tudod, mi az igazi szenvedés!
Őrajta kívül senki sem tud gyászolni igazán. Londonban elismerően állapították meg, hogy úgy sír, ahogy férfi nem szokott.”
A géplakatosból festővé vált Czimra is ilyen sajátlagosan látta a világot. De benne nem forradalmi hév munkált, hanem, amit ars poeticájában fogalmazott meg: „az ösztönösség és a tudatosság harmóniája, az egyszerű, tiszta forma kihangsúlyozása és a színek kápráztató gazdagsága vezetett”.
Ellenben a házasság az ő életét is megváltoztatta: 1930-ban megnősült, Zombory Eta kúriai tisztviselőt vette feleségül. Az Eta által nyújtott biztos egzisztenciával lehetősége nyílt a nyugodt alkotómunkára, a polgári otthonra. Életmódja is megváltozott: kiszakadt a bohém művészvilágból, gondozta a kertet, vezette a háztartást. S így vált a különös habitusú, magányos és magának való festő az egyik legegyénibb alkotónkká.
Életének utolsó nyolc évében hozta létre legnívósabb, legkifejezőbb munkáit, örökkévalóságot sugárzó, a közvetlen mikrokörnyezetét, műtermet, szobabelsőt ábrázoló képeit. Stílusa redukált, végletekig letisztult lett; üresség tölti be a falak és ajtók által határolt teret. Következetes fejlődéssel elérte a legnemesebb egyszerűséget. Gauguin és Van Gogh kétségtelenül nagy hatással volt rá – önarcképe egyfajta tisztelgés is a holland mester előtt, ugyanúgy szalmakalapban festi le magát, mint egykor ő –, ám műalkotásai teljesen autonóm világot mutatnak. Ebben a kompozíció tudattalanul vagy tudatosan – ez nem tudható – az életöröm manifesztációi egy sötét korban, legyen bármi a téma.
A nyár egyik legvidámabb családi programja lehet az Árnyék nélkül című Czimra Gyula-tárlat megtekintése a Magyar Nemzeti Galériában.
Árnyék nélkül. Czimra Gyula életmű-kiállítása. Magyar Nemzeti Galéria, látogatható szeptember 14-éig
Nyitókép: Mandiner-archív






