Nehezen nyíló titok ez, mert az Eucharisztia nem az érzékeknek, hanem a léleknek van szánva. Aquinói Szent Tamás az Úrnapi himnuszban úgy fogalmaz: „Bár szemed hozzá nem ér, ezt a hű szív, hogy felérje, csak a puszta hit segél”. A hit szemével látni pedig nem kevesebbet jelent, mint a valóság más szinten való megragadását. Tehát aki csak néz, semmit sem lát, de aki egyszer hit által valóban megtapasztalja Istent a kenyér színe alatt, azt hiszem, maga is kenyérré válik: megtöretik, hogy másokat tápláljon.
Mert mindaz, ami átadja magát Istennek, új lényeget kap.
A liturgikus év egyes ünnepei nem konkrét eseményekre tekintenek vissza, hanem egy-egy misztériumot bontanak ki – ilyen Krisztus szent Testének és Vérének ünnepe is. Az Úrnapja emlékeztet minket Jézus szeretetből való önátadására, amely újra és újra jelenvalóvá válik az Oltáriszentségben. Nem véletlen, hogy a keresztény misztika nagy tanítói rendre az Eucharisztiára mutattak, mint az isteni közelség forrására. Ezt a szentségi egyesülést az égi menyegző előízének tartották.
Ráadásul az Eucharisztiában való részesedés nemcsak személyes áhítat, hanem közös egyházi esemény is, ahol a testet alkotó tagok és a fej, vagyis az egyház és a szentostyában jelen lévő Krisztus összekapcsolódik. S mint ilyen, az Eucharisztia nemcsak Krisztust teszi jelenvalóvá, hanem lényegében napról napra újraszüli az Egyházat is mint misztikus testet.
Az Úrnapja tehát pont annyira az egyházi egység valóságának ünnepe is, mint a Testé és Véré.