Előtte azért röviden idéznék Zoltán atya írásából, hogy a fogalmazás szabályai szerint mégis csak tisztázzam valamennyire soraim tárgyát.
„Az Egyház Anyja titulus, mellyel 1980 óta a loretói litániában is megszólítjuk a Szűzanyát, jóllehet sokak számára idegenül hangzik, közelebb hozza a hívők számára Mária istenanyaságának azt a »kiterjesztését«, melyet Fiának misztikus Teste, az Egyház irányában él meg, és amelynek köszönhetően mi magunk, Krisztusban megkeresztelt emberekként Máriára mint égi Édesanyánkra tekinthetünk. Valóságos, »hús-vér« anyaságról Mária esetében nyilvánvalóan csak Fiának irányában beszélhetünk, és ezt joggal hívhatjuk istenanyaságnak, mert az Igét foganta és Jézus Krisztust szülte világra, aki „valóságos Isten és valóságos ember”. Az Egyház Anyja titulus mögött az Egyház irányában nem szülőanyaságot feltételezünk, hiszen Mária nem fizikai értelemben „szüli” az Egyházat, illetve annak tagjait, hanem lelki értelemben. Hasonlóan ahhoz a kapcsolathoz, mely a »szeretett tanítvány«, János apostol és az Istenszülő között áll fenn attól a perctől, hogy a kereszten haldokló Jézus egymásra bízza őket” – írja Kovács Zoltán, aki később frappánsan hozzáteszi: „Mint egy »végrendelet«, úgy hangoznak a kereszten Jézus ezen szavai.”
Érdekessége Kovács cikkének, hogy kitért arra a problémára is 2018-ban, hogy
vajon ez a viszonylag fiatalnak számító ünnep akadálya vagy segítője lesz az ökumenikus párbeszédnek.
A mariológus amellett érvel, hogy akadálya semmiképpen sem lehet. Ha megnézzük a néhány napja megrendezett csíksomlyói búcsú példáját, amelyet manapság már a „nemzet egységét kifejező vallási eseménynek” is szoktak nevezni, és amely nem mellesleg egy katolikus búcsúmise a Napbaöltözött Boldogasszony tiszteletének jegyében, akkor látni rá esélyt, hogy valóban nem feltétlenül botránykő a Szűzanya a protestáns honfitársaink számára.