A MÁSODIK ÜNNEP: Hogyan születik meg lelkünkben szellemi úton az Isten Fia?
1. Másodszor fontold meg, hogy az Isten lelkileg már fogantatott áldott Fia miként születik meg szívünkben? Akkor születik meg, amikor az okos tanács, a jól megfontolt vállalkozás, az isteni támogatás segítségül hívása után a szent elhatározás megvalósul.
Amikor a lélek elkezdi tetté váltani elgondolásait, amelyeknek megvalósításától irtózott eddig, nehogy gyengeséget lássanak eljárásában.
Ennek a szent születésnek örülnek az angyalok, Istent dicsőítik, s békét hirdetnek, mert ami szívünkben előbb megfogant, most jótetté vált, s megújult a belső ember békéje. Nem jól őrizzük az isteni békét lelkünk birodalmában, ha a test a lélek ellen, a lélek a test ellen lázad; ha a lélek a magányt, a test pedig a társaságot áhítja; ha a lelket Krisztus, a testet pedig a világ gyönyörködteti; ha a lélek az Istenben való szemlélődés nyugalmát keresi, a test pedig a világi méltóságokat.
Ellenkezőleg, akkor újul meg belső békénk s örömünk, ha a test gátolta jótett valóra válik.
Ó mily boldog születés, amelyben az angyaloknak és az embereknek ily nagy a vigassága! Ó mily édes és gyönyörűséges lenne a természet szerint cselekedni, ha tudatlanságunk megengedné. De ha tudatlanságunk meggyógyulna, maga a természet nevethetné ki önönmagát! Megtapasztalnánk, mily igaza van az evangéliumi mondásnak: Vegyétek magatokra az én igámat és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatosszívű; és nyugalmat találtok lelketeknek. Mert az én igám édes, és az én terhem könnyű.
2. Azonban itt jegyezd meg, jó lélek, ha ez a születés valóban gyönyörködtet, Mária szerepét kell vállalnod.
Mária ugyanis keserű tengert, világítót és úrnőt jelent.
Légy tehát keserű tengere a könnyes bűntudatnak, hogy keservesen bánjad elkövetett bűneidet, sajnálkozzál az elmulasztott jótettek miatt, s korhold magad szüntelen az elhanyagolt és elvesztett időért. Világíts a tisztességes társalgás, az erényes cselekvés és a jóra való tudatos serkentés révén. Harmadszor, légy érzékeid, testi vágyaid, s minden tetted úrnője, hogy minden cselekedeted az ész helyes ítélete szerint végezhesd, mindenben üdvösségedet, felebarátod épülését, Isten magasztalását és dicsőségét kívánd és keresd.
3. Ez az a boldog ,,Mária'',
aki sajnálja és siratja elkövetett bűneit, erényekben ékeskedik s tündöklik, testi vágyain uralkodik.
Ettől a ,,Máriától'' méltóztatik Jézus Krisztusnak örömmel, fájdalom és munka nélkül lelkileg megszületnie. Ez után a boldog születés után megtudja és megízleli, mily édes az Úr! Valóban édes, amikor szent elmélkedések táplálják, áhítatos és meleg könnyforrásokban fürdetik, vágyak szent pólyába takarják, szent szeretet ölelésében hordozzák, az áhítat forró érzelmeiben csókolják és a lélek bensőséges ölére fektetik. Így születik meg a Gyermek lelkileg.
A HARMADIK ÜNNEP: Hogyan ünnepeljük meg lelkileg a Kisded Jézus névadását?
1. Harmadszor, vegyük fontolóra, hogyan nevezzük ezt a lelkileg megszületett, áldott Kisdedet? S úgy gondolom, nem is lehet találóbb névvel illetnünk a Jézus névnél. Írva van ui.: És hivaték az ő neve Jézusnak.
Ez a legszentebb név. Próféták jövendölték, angyal hirdette, apostolok prédikálták, mindenszentek óhajtották.
Ó, erős, kegyes, örvendetes, gyönyörűséges, dicsőséges Név! Erős, mert ellenségeit legyőzi, erőinket helyrehozza, elménket megújítja. Kegyes, mert hitünk alapja, reménységünk erőssége, szeretetünk növekedése, az igazságosság betetőzése. Örvendetes, mert ,,szívünk ujjongása, fülünk dallama, ajkunk méze'', elménk fényessége.
Gyönyörűséges, mert ,,elménket táplálja, ajkunkat enyhíti, a meghívottakat felkeni'', felüdíti az írást, tartalmat ád az olvasmánynak.
Valóban dicsőséges Név, amely a vakoknak látást, sántáknak járást,[33] süketeknek hallást, némáknak szólást, halottaknak életet ád. Áldott Név, amely ekkora erőt fejt ki! Ó, lelkem, akár írsz, akár olvasol, akár tanítasz, vagy bármit is cselekszel, semminek se legyen ízé, semmiben se teljék kedved, ha Jézus nincs benne! Nevezd hát a szívedben lelkileg született Kisdedet Jézusnak, vagyis üdvözítőnek ez élet lakában és nyomorúságában.
Szabadítson meg a világ ostromló hívságától, a zavaró gonosz lélek hamisságától és a test sanyarú gyarlóságától.
2. Kiáltsd, jó lélek, az élet ennyi csapása között: Ó, Jézus, világ megváltója, szabadíts meg minket, aki kereszteddel és véreddel megváltottál bennünket. Segíts, Urunk, Istenünk. Szabadíts meg, kérlek, édességes üdvözítő Jézusom! Erősítsd a gyengét, vigasztald a siránkozót, segítsd a törékenyt, szilárdítsd meg az állhatatlant.
3. Ó, mekkora édességet érezhetett ennek az áldott Névnek az adása után maga a természet szerinti anya, és az igazi lelki anya, a Boldogságos Szűz Mária, amikor hallotta, hogy ördögöket űznek ki, csodákat mívelnek, vakokat világosítanak meg, betegeket gyógyítanak, halottakat támasztanak ennek a Névnek az erejében! Ugyanígy méltán örvendezhetsz és ujjonghatsz, én lelkem, Jézus lelki anyja, amikor hallod magad, és hallják mások is, hogy áldott Fiad, Jézus ördögöket űz a bűnbocsánatban, vakokat világosít meg az igaz tudomány belénk-öntésével, halottakat támaszt fel a kegyelem adományozásával, betegeket gyógyít, sántákat járókká tesz, inaszakadtakat és inahúzódottakat kiegyenesít abban a lelki erősítésben, amely erősekké és bátrakká teszi a kegyelem révén mindazokat, akik eddig gyengék és betegek voltak a bűnben.
Ó, boldog Név, amely ekkora erőt és hatékonyságot méltó magába rejteni!
A NEGYEDIK ÜNNEP: Hogyan keressük és imádjuk a szent királyokkal mi is lelkileg az Isten Fiát?
1. Kezdjük a negyedik ünnepet, a napkeleti bölcsek imádását. Miután lelkünk ezt a legédesebb Gyermeket a kegyelemben lelkileg foganta, szülte és elnevezte,
három király, vagyis a lélek három képessége a sokféleképp kinyilatkoztatott Gyermeket a királyi városban, vagyis az egész világegyetemben véli megkeresni.
A három képességet joggal nevezhetjük királyoknak, hisz a testnél előbbvalók, érzékeinken uralkodnak, s amint illik, egyedül az isteni tudományokban foglalatoskodnak. Elmélkedéseikben kutatják, érzelmeikben keresik, jámbor gondolataik közepette kérdezgetik: Hol vagyon, aki született? Láttuk csillagát napkeleten.
Láttuk fénylő csillagát áhítatos lelkünkben,
láttuk sugárzó fényességét lelkünk bensejében, hallottuk legédesebb szavát, ízleltük legerősebb édességét, éreztük legáthatóbb illatát, tapasztaltuk gyönyörűséges ölelését. Válaszolj hát, Heródes! Mutasd meg a szeretett és kívánva kívánt Gyermeket! Utána vágyódunk, őt keressük!
2. ,,Ó édességes, ó szeretetreméltó, örök Gyermek, ősidőktől várt Kisded, mikor látunk meg téged, mikor találunk Reád, mikor jelenünk meg színed előtt? Nélküled csömör az örömünk, Veled az öröm is, a sírás is gyönyörűség. Kellemetlen minden, ami ellened van, -- tetszésed megnyerése olthatatlan vágyunk. Ó, ha oly édes veled sírni, mennyivel édesebb lehet neked örvendeni?!'' Hol vagy tehát, akit keresünk? Hol vagy, akit mindenben és mindenekfölött kívánunk? Hol vagy, aki születtél, a zsidók királya? A jámborok törvénye; a vakok világosság, a szerencsétlenek vezére, a halandók élte, az örökké élőknek örök üdvössége!?
3. A megfelelő felelet rá: Juda Betlehemében.
Betlehem kenyérházat, Juda pedig bűnvallót jelent.
Akkor találjuk meg ugyanis Krisztust, ha bűneink megvallása után a mennyei élet kenyerét, vagyis az evangéliumi tanítást meghallgatjuk, újra és újra átelmélkedjük, és áhítatos lélekkel megtartjuk, hogy így cselekedettel is betetőzzük és másokat is teljesítésükre buzdítsunk. Akkor találjuk meg Jézust, anyjával, Máriával, ha könnyes töredelem, eredményes szentgyónás után a mennyei szemlélődés és vigasztalás édességét örömkönnyek közepette megízleljük. Ha imádságunk, amely csaknem kétségbeesve talált, örvendezve és a bűnbocsánat reményében végződik. Ó, boldog Szűz Mária, aki Jézust fogantad, szülted, s akivel oly édesen és örvendezve találunk Jézusra!
4. De ti is, királyok,
vagyis lelkünk természeti képességei, a földi királyokkal együtt azon legyetek, hogy imádjátok őt, s adományokat ajánljatok fel Neki!
Imádjátok tisztelettel, mert teremtőnk, megváltónk és jutalmazónk. Teremtő a természeti élet megalkotásában, megváltó a lelki élet megújításában, jutalmazó az örök élet adományozásában. Ó, ti királyok, imádjátok tisztelettel, mert a leghatalmasabb király! Imádjátok illőkép, mert a legbölcsebb mester! Imádjátok örömmel, mert a legbőkezűbb fejedelem! Ne érjétek be az imádással, hanem kísérje imádástokat az ajándékok átadása. Ajánljátok fel neki – mondom – az égő szeretet aranyát, az ájtatos szemlélődés tömjénét és a keserű bűnbánat mirrháját. A szeretet aranyát a kapott javakért, az áhítat tömjénjét az előkészített mennyei örömökért, a töredelem mirrháját elkövetett bűneinkért.
Az aranyat Istenségének, a tömjént emberi lelke szentségének, a mirrhát teste szenvedékenységének.
Így keressétek, imádjátok és ajándékozzátok meg Uratokat, Jézus Krisztust.
AZ ÖTÖDIK ÜNNEP: Hogyan ajánljuk fel az Isten Fiát lelkileg a templomban?
1. Végül gondold meg, jó és hűséges lélek, hogy az isteni ígéretek beteljesítésére született, a mennyei édességek ízleléséről elnevezett, a lelki adományok felajánlásával keresett és meglelt, imádott és megtisztelt Gyermeket miképp mutassuk be a templomban, s ajánljuk fel jámbor, alázatos és köteles hálaadáskép az Úrnak? Miután tehát a boldog ,,Mária'', Jézus lelki anyja az áldott Fiú fogantatása által megtisztult a bűnbánatban, születése által megerősödött a kegyelemben, áldott névadása révén megvigasztalódott bensejében, s végre is az imádásban a királyokhoz hasonlóan isteni úton nyert útbaigazítást, – nem marad más hátra, mint hogy a mennyei Jeruzsálembe, az Istenség templomába vigyék, s ott bemutassák Istent, az Isten és a Szent Szűz Fiát.
2. Menj fel tehát, lelki ,,Mária'', nem a hegyi városba, hanem a mennyei Jeruzsálem hajlékába, a legmagasabb város palotájába.
Ott, az örök Szentháromság és osztatlan Egység trónja előtt hajts alázattal térdet, s az Atya, Fiú és Szentlélek dicsérete, magasztalása és áldása közepette mutasd be az Atya Istennek a ,,te Fiadat.''
Ujjongva dicsérd az Atya Istent, akinek ihletésére jó elhatározásaidat fogantad! Magasztald dicsérettel a Fiú Istent, akinek hatására a megfogant elhatározást tetté váltottad! Áldd és szentnek zengjed a Szentlélek Úristent azért, mert vigasztalása a jónak gyakorlásában mindeddig megtartott!
3. Áldd az Atya Istent, lelkem, minden adományában és javaidban,mert ő az,aki téged a világból titkos sugallattal kivezetett, mondván: Térj vissza, Sulamitis! – amely hívásnak az értelmét már kifejtettem a Beszélgetek a lelkemmel (Soliloquium) c. mű második fejezetében. A Fiú Istent minden szentjeiben magasztald.
Ő szabadított meg titkos sugallatával a gonosz lélek szolgaságából, mondván: Vedd fel keresztedet! A gonosz lélek igáját pedig vesd el! Az ő igája mérhetetlenül keserű, az én igám ki kimondhatatlanul édes.
Az ő igája nyomán örök kín és gyötrelem jár, az én igámnak mézédes a gyümölcse, s kényelmes nyugalmat ád. Az ő igája néha édességet nyújt, de hamisat s pillanatnyit, az én igám igaz s üdvös örömre hangol. Ő ideig-óráig emeli fel szolgáit, hogy aztán örökre megalázza, aki azonban engem tisztel, annak kis időre megaláztatásban van része, hogy aztán örökre uralkodjék és megdicsőüljön. Ez az a tanítás, amelyre az Isten Fia részben maga, részben szent tudósai és barátai révén oktatott, s amely a gonoszlélek hamis csábításától, a test és a világ hízelgő csalárdságától megszabadított. Áldjad s szentnek zengjed, lelkem, a Szentlélek Úristent mindenkor, aki téged mézzel folyó vigasztalásával megerősített, mondván: Jöjjetek hozzám mindnyájan, kik fáradoztok és terhelve vagytok, és én megenyhítelek titeket.
Ó, puha és elkényeztetett, gyarló és beteg, a világi gyönyöröktől megszédült, e világ örömeitől – mint a sertés a borseprűtől – megrészegedett lelkem,
hogyan tudtál volna az ősi ellenség ily, s ekkora hálói közepette, ennyi hamis tanácsa, oly változatos akadályai, számtalan barátod, rokonod, s egyéb hozzádtartozód lebeszélései és sebző nyílai ellenére a jóban megmaradni, a bűnök annyi kötelékétől körülvéve a jóban haladni, – ha a Szentlélek Úristen kegyelme irgalmasan nem segít, s gyakran nem vigasztal s édesdeden nem üdít?!
Őreá építsd hát minden tetted, magadnak pedig semmit se tulajdoníts!
4. Mondd lelked tiszta és szent szándékával: Minden cselekedetemet te viszed végbe, Uram!
Színed előtt semmi vagyok, és semmit se tehetek. A te adományod, hogy élek, nélküled semmire se vagyok képes.
Irgalmasságnak kegyelmes Istene, neked ajánlom mindazt, ami a tied. Neked ajánlom magam, méltatlant, s alázattal beismerem, hogy hálátlan voltam minden nekem juttatott jótéteményedért. Dicséret, dicsőség, hálaadás neked, Szentséges Atyám, örök fölség, aki végtelen hatalmaddal a semmiből teremtettél! Áldalak, dicsőítelek, hálát adok neked, szentséges Fiú Isten, az Atya világossága, aki engem örök bölcsességeddel a haláltól megmentettél! Áldalak, szentnek magasztallak, imádlak, ó, Szentlélek Isten, aki engem a te áldott gyengédségeddel és kegyességeddel a bűnből a kegyelemre, a világból a szerzetesi életre, a száműzetésből a hazába, a munkából a nyugalomra, a szomorúságból az örömteli és gyönyörűséges boldog élvezés édességére hívtál.
Amit adjon meg nekünk Jézus Krisztus,
Szűz Mária Fia, aki az Atyával és a Szentlélekkel egyetemben él és uralkodik mindörökön örökké. Amen.”
***
Bagnoregiói Bonaventura vagy katolikus teljes nevén Szent Giovanni Fidanza Bonaventura (Bagnorea, 1221 – Lyon, 1274. július 16.) skolasztikus teológus, filozófus, a minorita rend (a ferencesek) fő elöljárója, Albano Laziale érseke, bíboros. Viterbo közelében született, a középkorban Bagnoreának nevezett Bagnoregióban, innen származik mellékneve. A keresztségben a Giovanni (János) nevet kapta. Szüleiről csak annyit tudunk, hogy nevük Giovanni di Fidanza és Maria Ritella volt. Nem tisztázott, hogyan kapta a Bonaventura nevet. Egy 15. századi legenda szerint a halálos beteg gyermeket Assisi Szent Ferenchez vitték, aki ezekkel a szavakkal gyógyította meg: „O buona ventura!” („Ó, jószerencse!”) Aquinói Szent Tamás kortársa, ideológiai ellenfele. Szerinte az ember az érzéki dolgokat absztrakció révén önmaga, és Isten ismeretét pedig intuíció útján szerezheti meg. Hippói Szent Ágoston hatására nála a hit és a tudás, teológia és filozófia összemosódnak egymással; sőt a filozófia szerepe egészen megszűnik: a hit fényének kell bevilágítania a tudás egész területét. Ellentétben Aquinói Szent Tamással, elfogadta a Canterburyi Szent Anzelm által felállított ontológiai istenérv érvényét. Filozófiai-teológiai tételek közé foglalt esztétikájának legfontosabb eleme a fénymisztika, mely szerint minden szépség a fényből árad ki; a fény pedig az egyetlen szubsztancia (ősanyag), amely mint testben létező képes önmagát sokszorosítani, tehát isteni attribútummal rendelkezik. Rendszere a ferences renden belül rövid időre általánosan elfogadott és képviselt irányzat lett, mígnem a 14. században kiszorította John Duns Scotus irányzata, a skotizmus. Képzőművészeti ábrázolásokon attribútumai a bíborosi kalap, minoriták csuhája, ill. könyv vagy feszület.
***