A kertembernek már jó ideje a kert nyújtotta mindezt. Vajon miért? És hol a dolgok eredője? A kertember mindenféle tudományokat hívott segítségül a helyes megfejtéshez, a genetikától a kulturális antropológiáig, hogy végül, mint már oly sokszor, a szimbólumok adják meg a jó választ. A kertember jeleket látott, és képekben gondolkodott. Hogy melyik jelkép mikor és minek hatására jelent meg benne és az adott jelenben, nos, az a megtudás még váratott magára. Például a japánok úgy két hónapja kezdték el a dzsungelharcot a fejében, és azóta a kertember haikukat írt fejben a kertben. Aztán amikor csinos kis haikuhalmaz kerekedett benne, és az építmény már nagyon kikívánkozott a szabad levegőre, fogott egy botot, és belerajzolta azokat a verseket a porba, és ott is maradtak mindaddig, amíg el nem mosta őket az eső, vagy össze nem taposták a macskák és az őzek, először csak apró tappancsnyomokat hagyva a betűkön, majd olyannyira összekuszálták a szöveget, hogy értelmét vesztette, vagy éppen újat nyert.
Na de vissza a kert kultuszához, amely alighanem a paradicsomból indult el hódító útjára. Így alighanem az sem lehetett véletlen, hogy amikor a kertember apránként elnevezte a kert részleteit, az írókert, a rozmaringkert és a virágoskert mellett paradicsomkert is született, számtalan méretű, színű és formájú paradicsomokkal, amik büdöskék és bazsalikomok társaságában múlatták a nyáridőt. Többek között ezért is örült annak, hogy magyarnak született, mert ez például a tométó és a paradájz használatával kissé megbicsaklott volna.
Szóval az van, hogy a kert szimbóluma egyrészt a földi paradicsomnak és magának a kozmosznak, amelynek középpontja az édenkert, másrészt előképe mintegy az égi paradicsomnak és jelképe a paradicsomi létnek megfelelő lelkiállapotnak. Íme hát a kezdet és a vég, valamint a köztes létben az átölelt lélek. A teremtés földi paradicsoma egy kert volt. Ádám művelte, ő volt a kertész. A kert-ész, ha tetszik. A ciklikus kor kezdetén, amikor a növényi kultúrák még mindent vittek, a vég pedig egy város lesz, a mennyei Jeruzsálem. Az emlékeknél maradva, a kollektív emlékezetnél akár, bátran kijelenthetjük, és a kertember ki is jelentette, hogy például az antik Róma kertjei az elveszett paradicsom jelképei voltak. Na, ott mi mehetett, különösen délen – gondolta, miközben kósza deszkák után nézett az ágyásokhoz. Vagy a japán és a perzsa kertekben. A távol-keleti kert amúgy is és eleve a világ kicsinyített mása, hogy befogadható és átlátható legyen ez a világ, ha már egyszer, egyben és ugyanakkor a maga eredetiségében helyreállított természet jelképe.
Jól és pontosan írja tehát Hi Kang kínai költő, hogy „micsoda öröm a kertben sétálni. A végtelen útját járom”. A kertember is így van ezzel valahogy, nyír egy hanyatt esett nyolcast a fűbe, és előfordul, hogy napokig ki sem megy a kertből, a titkok őrzőjéből, mert a kapun túl egy más világ van, homályos tükrökből álló útvesztővel.
Nyitókép: Pixabay