Bogányi Gergely: Az általam kifejlesztett zongora minden megszólalása különleges

2024. november 07. 22:11

A Concerto Budapest fesztiválját, a Magyar Kincsek Ünnepét november 10-én rendezik meg a Zeneakadémián. A Magyar Concertók című első részre délelőtt 11 órától kerül sor: Bogányi Gergely zongoraművészt, Bogányi Bence fagottművészt és Baráti Kristóf hegedűművészt Keller András vezényli. Interjúnk.

2024. november 07. 22:11
null
Farkas Anita

Niytókép: Bogányi Gergely (Dancs Enikő Bianka/Concerto Budapest)

Bogányi Bence bátyja, Bogányi Gergely szerzeményét adja elő a Concerto Budapest zenekarral vasárnap. Milyen helyet foglal el a fagott a kortárs zenében?

Bogányi Bence: A kortárs fagottművek előadása mindig különleges kihívás és öröm számomra. A modern zenében a fagott gyakran egészen új szerepben tűnik fel: a hangszer kifejezőkészségének határait feszegetjük, új technikákat és hangzásvilágokat fedezünk fel. Gergely művei különösen közel állnak hozzám, hiszen személyesen ismerem az elképzeléseit és azt az érzelmi mélységet, amelyet a zenéjén keresztül közvetít. Számomra a kortárs repertoár éppúgy fontos, mint a hagyományos, hiszen ez teszi lehetővé a hangszer folyamatos fejlődését és új értelmezési lehetőségeket kínál.

A Bogányi családban több zenész van, Gergely legutóbb családtagjaival, Clara Dent-Bogányi oboaművésszel és öccsével együtt adta elő új egyházzenei kompozícióját – ősbemutatóként – a Gazdagréti Szent Angyalok-templomban, az Ars Sacra Fesztiválon. Most vasárnap pedig a Bence számára írt Concerto Intensót hallhatja a közönség. Mennyiben más a munkafolyamat, amikor a családtagok számára komponál?

Bogányi Gergely: Személyesebb. Tisztában vagyok a zenei világukkal, technikájukkal és személyiségükkel, így a zene mintegy nekik szóló üzenetté is válik. A Concerto Intenso esetében Bence talán nem járt annyira jól, hiszen ismerem a briliáns technikai felkészülését, 

mégiscsak a világ egyik legjobb, ha nem a legjobb fagottművészéről beszélünk, 

ezért a darab minden szempontból nagyon nehéz, nemritkán extra nehéz nem csupán technikai értelemben, hanem a zenei közlés szempontjából is. Ez egy olyan, szimfonikus versenymű, mint a romantikus vagy későbbi korok nagy zongora- vagy hegedűversenyei terjedelemben, zenei komplexitásban és technikai nehézségekben egyaránt.

Bogányi Bence, Clara Dent-Bogányi és Bogányi Gergely. (Fotó: Antal Zsani/Concerto Budapest)

Ezt is ajánljuk a témában

A Magyar Kincsek Ünnepén a Bogányi-zongorán is fog játszani, amelynek 2015-ben volt a bemutatója. Mik az azóta felgyűlt tapasztalatok a saját fejlesztésű hangszerével kapcsolatban?

Bogányi Gergely: A Bogányi-zongora megalkotása hosszú és inspiráló utazás eredménye volt. Az eltelt közel tíz év távlatából bátran mondhatom, hogy ez a hangszer olyan hangzást és érzékenységet kínál, amely különlegessé teszi minden egyes megszólalását. A célom az volt, hogy létrehozzak egy zongorát, amely tiszta, erőteljes hangzást ad vissza, ugyanakkor hihetetlenül kifinomult és érzékeny minden apró részletre. A Bogányi-zongorával szerzett tapasztalataim rendkívül pozitívak; 

úgy érzem, valóban képes közvetíteni azt a mélységet és érzelmet, amit a zenében keresek.

Nem az első fellépése a Concerto Budapesttel, legutóbb a márciusi Mozart-napon álltak egy színpadon. Mi áll közelebb önhöz, az akkor játszott Mozart d-moll zongoraverseny vagy a most vasárnap műsorra tűzött Liszt-szerzemény, a Haláltánc?

Bogányi Gergely Mindkét darab nagyon közel áll hozzám, bár teljesen különböző módon. Mozart műve rendkívül mély és intim, egyfajta szellemi tisztaságot tükröz, ami nagyon inspiráló. Liszt Haláltánca sokkal szikárabb, keményebb zene; mintha egy másik világba lépnénk, tele sötét és izgalmas energiákkal. Mindkettőt öröm és nagy feladat eljátszani, még ha teljesen más érzés is bennük létezni.

Bence pedig immáron a második lemezét készítette el a feleségével és barátaikkal létrehozott kamaraformációjukkal, a CultureTone Ensemble-lel. A Hunnia Recordsnál megjelent album címe Graffiti, és a különlegessége, hogy valóban a graffiti műfaját hozza össze a 17. századi barokk zenével. Ez az üzenet: nem kell mindenáron választani, kényelmesen megfér egymás mellett a barokk és a kortárs világ?

Bogányi Bence: Mindkettőt nagyon szeretem, és úgy érzem, igazán akkor vagyok otthon, amikor ötvözhetem őket. A barokk zene lenyűgöz tisztaságával, struktúrájával, és azzal a mély érzelemmel, amely mégis átszövi minden hangját. 

Ugyanakkor a kortárs zene szabadságot ad arra, hogy új utakat keressek, és megkérdőjelezzem a hagyományos határokat. 

A Graffiti album is ezt az egyensúlyt igyekszik tükrözni, hiszen mindkét zenei világban megvannak azok az elemek, amelyekkel mélyen azonosulni tudok, és amelyek együtt egy teljesen új hangzást alkotnak.

Bogányi Bence bátyja, Bogányi Gergely szerzeményét adja elő a Concerto Budapest zenekarral vasárnap, november 10-én a Zenekadémiéán. (Fotó: Antal Zsani/Concerto Budapest)

A hannoveri HMTM fagottprofesszoraként mennyi ideje, energiája marad a koncertezésre akár szólistaként, akár közreműködőként? 

Bogányi Bence: Mindkét szerep rendkívül fontos számomra, kiegészítik egymást. A tanítás során megoszthatom a tapasztalataimat, és látom, hogyan fejlődnek a diákjaim, ami mindig nagy örömmel tölt el. Ugyanakkor a koncertezés lehetőséget ad arra, hogy teljes mértékben kifejezzem magam, és új élményeket szerezzek a közönséggel való interakción keresztül. Ha mindenáron választanom kellene közülük, talán a koncertezés mellett tenném le  a voksom, de remélem, sosem kell lemondanom egyikről sem.

Ha már egyensúly, Gergely, egy korábbi interjúban említette, hogy a következő időszakban inkább a komponálásra szeretne nagyobb súlyt fektetni, és egy picit kevesebbet játszani. Termékeny, könnyen alkotó zeneszerzőnek tartja magát?

Bogányi Gergely: Egyáltalán nem. A zeneszerzés inkább küszködős, hosszú és komplex, körülményes folyamat a számomra. Amikor mindennek stimmelnie kell, 

és nem vagyok hajlandó, nem vagyok képes beérni a tökéletesnél kevesebbel. 

Ez hangozhat fellengzősen, de nyilván egyáltalán nem így gondolom. Hanem hogy egy-egy zeneműnek megvan a saját belső logikája, mondanivalója, stílusa, és abban arányaiban mindig lehet sok jó megoldás is, de csak egy legjobb, ezt igyekszem megtalálni.

***

Liszt Ferenctől Eötvös Péterig –  Magyar Kincsek Ünnepe november 10-én a Zeneakadémián

A Concerto Budapest újra egész napos ünnepséget rendez a magyar zenei örökség bemutatására, gazdag programmal a klasszikus és kortárs magyar zenéből. Az esemény fővédnöke Vitályos Eszter kormányszóvivő.

Rendkívüli örömet jelent a Magyar Kincsek Ünnepe fesztivál fővédnöki feladatkörét ellátni. Ez a különleges esemény sorozat ugyanis a magyar kultúra, a magyar zene értékeinek felfedezéséről vagy éppen újra felfedezéséről szól. Ugyanakkor évről évre megélhetjük itt a közösségünk, az együtt létünk örömét is. S pont ez a legnagyobb értékünk, amit a családunk, a közösségeink adnak nekünk! Izgatottan várom idén is a fantasztikus koncerteket és a tartalmas programokat”  – mondta Vitályos Eszter az esemény kapcsán.

A fesztivál programját Keller András, a Concerto Budapest fő-zeneigazgatója állította össze, különleges figyelmet fordítva a magyar zene tradícióinak és innovációjának bemutatására. 

A magyar zene nagyszerűségét szeretnénk zenész barátainkkal megünnepelni, hiszen még az ismertebb művek is tartogatnak felfedezni valót a közönség számára. A programban ritkábban hallható és népszerű művek, klasszikus és kortárs magyar zeneszerzők kompozíciói is helyet kapnak. Műfaji fúziók, szabad improvizáció és virtuóz magyar előadók dedikált művei teszik különlegessé ezt az ünnepet” – mondta Keller András.

A fesztivál három kiemelt koncertet kínál: 

Magyar Concertók – délelőtt 11 órától a Zeneakadémia Nagytermében. Bogányi Gergely Concerto Intenso című művét saját testvérének, Bogányi Bence fagottművésznek írta, Dubrovay László 2. hegedűversenye Baráti Kristóf hegedűjátékára készült, Liszt Ferenc Haláltánc című monumentális művével zárul a délelőtt Bogányi Gergely zongoraszólójával.

Tisztelet Ligetinek – 15:30-kor a Solti Teremben. A koncerten a kortárs jazz és klasszikus zene találkozik Lukács Miklós Responses to Ligeti című darabjában, amelyet a Cimbiózis Trió és a Ligeti Ensemble fúvósai adnak elő.

Magyar rapszódiák és fantáziák – este 19:30-kor a Zeneakadémia Nagytermében. A műsor Dubrovay László III. Magyar Rapszódia című művének ősbemutatójával kezdődik. Eötvös Péter Cziffra Psodia című művét Cziffra György emlékére komponálta, míg Kodály Zoltán Páva-variációi és Liszt Magyar fantázia című műve fejezi be az estet, melynek szólistái Balázs János zongoraművész, Kiss Gy. László tárogatóművész, Szalai András és Lukács Miklós cimbalomművészek.




 

 

 

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-5000142
2024. november 08. 00:34
🍓 ️ ­­É­­­r­­t­­é­k­e­l­­d­ ­­­a­­­ ­­s­z­e­x­­­i­­ ­­p­­­u­­n­­­c­­­i­­m­­a­­t­­­ 👉 𝐖­𝐖­­­𝐖­.­­𝐗­­𝟏­𝟖­.­­­𝐅­𝐔­𝐍
SzaboGeza
2024. november 08. 00:33
Egy csodálatos zongorista, és egy csodálatos zongora, világpremierje!!!! ???? Na ennyi!:)))
SzaboGeza
2024. november 08. 00:00
Ez nem is kérdés!!! Csak sokat kell zongorázni rajta!!! MINDENFELÉ!!!!
seherezade-2
2024. november 07. 23:05
Hány Bogányi zongorát adtak el 10 év alatt? (A Magyar Állam vásárlásain kívül.)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!