Árvíz a fővárosban – képeken, ahogy Budapestet elöntötte az ár

2024. szeptember 24. 16:19

Ugyan a nemzeti emlékezetbe csak az 1838-as nagy árvíz emléke itta be magát, a későbbi években, például 1876-ban is víz alá került Budapest egy része. Fortepan-válogatás a 19–20. század veszélyes árvizeiről.

2024. szeptember 24. 16:19
null

Nyitókép: Budai rakpart, a háztetők felett az Alexandriai Szent Katalin-templom és a Szent Demeter szerb templom tornya látszik. Háttérben a Gellért-hegyen a Citadella. A felvétel az 1876-os árvíz idején készült. (Fortepan/Ladinek Viktor)

Pap Lázár, a Magyar Krónika munkatársa írása 

Az 1838-as nagy árvíz talán a legismertebb természeti katasztrófa Pest és Buda történetében. Nem csupán a pusztítás, hanem a heroikus védekezés és mentés miatt vált ikonikussá az egyébként tragikus eseménysorozat. Jókai Mór is emléket állít a vészterhes napoknak Kárpáthy Zoltán című regényében, amelyben többek között megjelenik Wesselényi Miklós, az „árvízi hajós”. A nagy mesemondónak is köszönhető, hogy az 1838-as árvíz története örökre beitta magát a nemzeti emlékezetbe. 

Ezt is ajánljuk a témában

Kevésbé ismert, de a 19. század második felében ugyancsak veszélyeztették áradások a magyar fővárost. 

1876-ban főként a budai oldalt pusztította a víz, de Pest utcáit is elöntötte a Duna. 

Tisza Kálmán miniszterelnök így referált a történésekről az uralkodónak: 

Február 20. után az I., II. és III. kerületekben (Buda és Ó-Buda) a csolnakok készen tartattak, az V. kerületben, az úgynevezett Vizafogón – mely csak 18-19 láb magasan fekszik – a lakosok kiköltöztetése megkezdődött. A víz folyton áradt, átlag óránként 1 hüvelykkel (2,6 cm-el). Szerdán délelőtt 10 óra felé a jég 17 láb 2 hüvelyk (543 cm) vízállás mellett ismét mozdult, fél órai zajlás után azonban megint megállott. Ekkor adatott az első jel, 3-5 percenként ismétlődő egyes ágyúdörrenés jelentette, hogy az első három kerület mélyebb pontjaira a veszély közeledik. A vizafogón pedig a víz ekkor már a partot túllépte, ahol a mentés tekintetében még szükséges utolsó intézkedések ekkor történtek, a csolnakok mindenütt készen tartattak, a katonaság egy része már igénybe vétetett.

Kilátás a Gellért-hegyről a Királyi Palota (később Budavári Palota) és a Széchenyi lánchíd felé. Előtérben a Szent Demeter szerb templom és az Alexandriai Szent Katalin-templom. A felvétel az 1876-os dunai árvíz idején készült. (Fortepan/Ladinek Viktor)

A Pesti Napló 1876. február 27-i számában arról számoltak be egy szemtanút idézve, hogy a Margit-sziget teljességgel elpusztult. 

A sziget teljesen elpusztult. A Margitfürdő előtti pázsiton másfél ölnyi viz és jég áll, a fürdő melletti üvegházak drága és sok virágaikkal egészen elpusztultak. A viz számos fát kicsavart s a parkban kóvályogva, a földben rémitő lyukakat váj. A lóvonatu vasút épülete s a munkás lakók összedőltek. A Margitfürdőben másfél lábnyi a viz. A fürdő melletti szállodában, mely magas helyen fekszik (a vendéglőhöz nagy lépcső vezet) egy lábnyi víz áll, a villákban s a kisvendéglőben az első emeletig talult a viz. Nagyon kérdéses, hogy az épületek kiállják-e a viz nyomását, mely roppant erős. – A szigeten a vész alatt és most is negyven ember van, kik az alsó vendéglőbe menekültek, melynek magas terrasse-át a viz még nem lepte el. Kaps vendéglős tehenei e vendéglő táncztermében vannak elhelyezve.

Persze katasztrófaturisták már ekkor is léteztek, 

legalábbis erről számolt be ugyancsak a Pesti Napló ugyancsak a február 27-i számában.

„Egy tudósítónk, ki ma délután bejárta a vízivárosi főutat, a következőket írja nekünk: A vízivárosi főútra érve, elmentem az Andrássy-féle házig; itt az utczát nagy jégdarabok borítják; az emberek egyik darabról a másikra ugrálnak, úgy juthatnak a hajóhoz, mely őket szállásaikra viszi. Mintegy száz embert láttam, kik csomagokban, kendőkben élelmiszereket akarnak vinni; vannak sokan, de csak kíváncsiságból szeretnének pontonra ülni, hogy megnézhessék az ártért. Ezeknek természetesen nem jut hely, mert elsőbbséggel azok bírnak, akik megmondják, hogy itt és itt laknak, haza mennek. És ilyenek igen sokan vannak.

Az 1876-os áradások egyébként közel sem okoztak akkora károkat, mint az 1838-as katasztrófa, mert a főváros levonta a tanulságokat. A városfejlesztés legfontosabb feladata lett a Duna szabályozása, illetve az árvízvédelem. A munkálatoknak Reitter Ferenc tervei alapján láttak neki, és bár a mérnök eredeti elképzelései szerint egy hajózható csatornát ástak volna a város köré, ez végül nem valósult meg. 

A rakpartot azonban megmagasították, így az már az 1838-as árvíz szintje fölé emelkedett, valamint Pest nagy részét is feltöltötték, illetve Budán is végeztek hasonló munkálatokat. A soroksári Duna-ágat elzárták, a Kopaszi-zátonynál pedig egy hosszú töltés (a mai Kopaszi-gát) segítségével szűkítették be a folyót. Az víztől és mocsártól visszahódított területen építették fel később a Műegyetemet, valamint itt található ma az Infopark is – írja a PestBuda.

Már a korban is az 1838-as áradásokhoz hasonlították az 1876-os történéseket. 

A Vasárnapi Ujság például azt írta az 1876. évi 10. számában, hogy „a Duna megtartotta elfoglalt hadállását, s nem igen mutatkozik hajlandónak a visszavonulásra. Előre tolt hadoszlopai még ott terpeszkednek Új-Pest, Ó-Buda és Buda-Ujlak elárasztott utczáiban, s Pestet, felül a Tüköry-gátnál s a váczi töltésnél, alul pedig a soroksárinál tartják sakkban. Ezek a töltések képezik most a megtámadt főváros még sértetlen hadzömét. Azok a mi »vén gárdánk«. Az ifjabb hadtesteket: az alsó rakpartot, az uj kőpartot a Margithidon innen, a Valero-gátat stb. legyőzte a bősz ellenfél.” 

Ezt követően a szerző kifejtette, hogy „a mostani veszedelem egyátalán sokféle összehasonlításokra adott alkalmat, első tekintetben is az 1838-ki katastrophával, melynek részletei már csak igen elmosódva élnek az emberek emlékezetében, mert különben alig hallanánk oly sok ferde párhuzamot az akkori s a jelenlegi események között, milyen többi között egy nagy lap azon állítása, hogy 1838-diki árvíz rohamosabban jött ugyan, de »aligha« okozott oly rendkívüli károkat, mint a jelenlegi. Aki ezt mondta, ugyancsak eldobta a sulykot.” 

1876-ban a téli jeges ár és a tavaszi olvadások következtében felgyülemlett víz egyszerre zúdult Budapestre, számottevő kárt viszont csak Óbudán és Budán okozott, húszezer embert kellett kitelepíteni. Ennek ellenére megmutatkozott, hogy az árvíz elleni védekezésben előrelépett a főváros.

Az ekkor szerzett tapasztalatok alapján döntöttek úgy, hogy módosítják a rakpartok tervét, és még 62 centiméterrel megemelik a partfalakat. Ennek köszönhették Budapest lakói, hogy a későbbi árvizek nem voltak képesek elönteni ismét a várost.

A Fortepan fotótárából válogattunk képeket a 19-20. század fővárost is érintő árvizeiből.

Belgrád (Ferenc József) rakpart. Látkép az Erzsébet híd felé, 1903. (Fortepan/Schoch Frigyes)
Királyerdő, az elöntött Ráckevei (Soroksári)-Duna parton a WMTK (Weiss Manfréd Vállalatok Testedző Köre) vízisporttelepe. Háttérben a túlparton Soroksár. (Fortepan/Schmidt Albin)
Jégzajlás a Dunán árvíz idején, a pesti alsó rakpartról nézve, 1939. Háttérben az Erzsébet híd és a Királyi Palota (később Budavári Palota). (Fortepan/Album018)
Jégzajlás a Dunán árvíz idején, a pesti alsó rakpartról nézve 1939-ben. Háttérben a Gellért-hegy és az Erzsébet híd. (Fortepan/Album018)
Kilátás a Szabadság (Ferenc József) hídtól az Erzsébet híd és a Királyi Palota (később Budavári Palota) felé árvíz idején, 1940. (Fortepan/Album018)
Pesti alsó rakpart az Újpesti rakpart alatt, szemben a Margit híd, 1940. (Fortepan/Pálfi András)
Pesti alsó rakpart, háttérben a Széchenyi lánchíd és a Királyi Palota (később Budavári Palota), 1940. márciusi árvíz. (Fortepan/Vass Károly)
Az áradó Duna a Széchenyi lánchíd közelében, 1940. (Fortepan/Album002)
Az áradó Duna a Fővám tér felől a Petőfi (Horthy Miklós) híd felé nézve, 1941.(Fortepan/Divéky István)
Budai alsó rakpart, lehajtó a Margit hídnál, 1941. (Fortepan/Kurutz Márton)
Budai alsó rakpart, a lerombolt Széchenyi lánchíd, háttérben a Kossuth híd és Parlament, 1946. (Fortepan/Album002)
Látkép árvíz idején a Dunakorzó felől a Vigadó (Molotov) téri hajóállomás és a Gellért-hegy felé, 1954. (Fortepan/Keveházi János)
Fővám (Dimitrov) tér, Pesti alsó rakpart a Petőfi híd felé nézve. Háttérben a Táncsics oldalkerekes gőzhajó, 1954. (Fortepan/Nagy Gyula)
A pesti alsó rakpart árvíz idején a Széchenyi Lánchíd pesti hídfőjénél, háttérben az Erzsébet híd és a Gellért-hegy. (Fortepan/Wittner Lucia)
A pesti alsó rakpart árvíz idején a Széchenyi Lánchíd pesti hídfőjénél, szemben a Magyar Tudományos Akadémia, 1965. (Fortepan/Nagy Gyula)
A pesti alsó rakpart a Széchenyi lánchíd felé nézve, 1965. (Fortepan/Pálinkás Zsolt)
Budapest árvíz idején 1968-ban. Háttérben a Margit híd és a Margit-sziget. (Fortepan/Obetkó Miklós)
A pesti alsó rakpart, jobbra fent a Hotel Duna Intercontinental, 1974. (Fortepan/Bojár Sándor)

 

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DINO54
2024. szeptember 24. 18:18
A Skodás és a Wartburgos nem cicózott, csapattak a rakparton mint a meszes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!