A nyugati haderő már a főváros felé tart, a kormány az utolsókat rúgja – Polgárháború filmkritika
Alex Garland író/rendező ezúttal nem fertőzöttekkel, nem is idegen lényekkel, hanem önmagunk által hozza el a kataklizmát.
Ridley Scott után az uruguayi fenegyerek, Fede Álvarez kapta meg a lehetőséget egy új Alien-filmre, de ez a Romulus édeskevés egy birodalom születéséhez.
Nyitókép: Forum Hungary/20th Century Studios
Mindenki a vállalat tulajdona, aki egyszer bekerült a mókuskerékbe. Rain Carradine-t (Cailee Spaeny – Polgárháború) azonban semmi sem köti a bányászatnak nevezett modern rabszolgasághoz, ami szüleit is elvitte. Egyetlen öröksége a hibásan működő android, Andy (David Jonsson), akit testvéreként kezel, hiszen édesapja egykor a lány védelmével bízta meg a mesterséges létformát, így az lesi Rain minden kívánságát. Amikor pedig a lány kötelező munkavégzését évtizedekkel tolja ki a Weyland-Yutani, beleegyezik egy őrült küldetésbe, aminek hála pár fiatallal együtt megszabadulhat a börtönszerű helyről.
Ezt is ajánljuk a témában
Alex Garland író/rendező ezúttal nem fertőzöttekkel, nem is idegen lényekkel, hanem önmagunk által hozza el a kataklizmát.
A fő indíttatás ez, és így kerülnek a tinédzserek a Romulus-Remus dupla űrállomásra, amely csak úgy magára hagyva kering a bolygó körül. Aztán persze gyorsan kiderül, hogy valami nem stimmel a fémfalak között: ahogy a fiatalok az utazáshoz szükséges energiát megszerzik, a hely laboratóriumának biztonsági rendszere leáll – azt pedig mind jól tudjuk, hogy ez mivel jár.
Félelemmel, meneküléssel, sok halállal és még több sikollyal – amit az űrben senki nem hall.
De itt már több a lyuk a történeti hálón, mint egy szitán, ráadásul logikátlanságért sem kell a szomszédba menni, mert abból bőven akad a kétórás hossz alatt. Kezdve a csak úgy keringő állomástól a felélesztett Ashig, aki itt a Rook névre hallgat, és aki az első civilnek egyből mindent elmond a teljesen és nagyon titkos kísérletekről, mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna. Emellett CGI-kreált Ian Holmként borzalmasan is néz ki.
Mert persze a nosztalgia okán minden az Alien-Aliens, avagy A nyolcadik utas: a Halál és A bolygó neve: Halál mezsgyéjére lett felépítve, még ha szervesen nem is kapcsolódik a cselekmény a klasszikusokhoz. Inkább fanservice próbál lenni, de konzisztens világépítés nélkül.
Emiatt az egy dolog, hogy a karakterek hülyék, sőt kémia sincs közöttük, ami miatt nehéz még azt is elhinni, hogy a szereplők valaha is találkoztak már. A nagyobb baj az, hogy felbukkan az események között egy csomó ismerős elem, sőt Rain egyszer
egy az egyben Ellen Ripley-t (Sigourney Weaver) játszik, fegyvert ragadva még a szél is ugyanúgy fújja a haját,
csak hát szegénykémbe feleannyi kisugárzás vagy egyéniség sem szorult, mint elődjébe, így maximum csettintünk egyet, hogy „igen, ezt már láttam!”
És ez tényleg mindenre igaz. Helyszín, esemény, fordulat, vészhelyzet, sőt itt-ott még ismerős dallamok is visszaköszönnek. De nemcsak az első két filmből, hanem a Feltámad a Halálból és a videójáték Alien: Isolationből is. Ami alapvetően nem lenne baj, de ezen az eredményen sajnos nem sikerül túllépni, így a nosztalgiázás nem csak egy kikacsintás, inkább maga a cél. De még a Prometheus is beköszön, ami talán az Alien: Romulus legizgalmasabb pillanata. Csak kár, hogy ez sem vezet sehova, inkább egy hiteltelen hibridet eredményez, ami még Jean-Pierre Jeunet torzszülöttjénél is feleslegesebb. Pláne, hogy kicsit sem illik a mitológiába.
Ezt is ajánljuk a témában
Hamarosan mozikba kerül az Alien: Romulus, Fede Álvarez filmje, de addig is van néhány tippünk, hogy mivel érdemes felkészülni a legújabb Alien-film érkezésére.
Jó, az Alien: Romulus messze nem rossz. Vannak szép jelenetei, képei, erős pillanatai, így a nosztalgia-faktornak hála különösképp megnyerheti a rajongók szívét. Csak hát ez még nem elég az örökkévalósághoz, pláne nem az első két film után. Sőt, hiába szapulják sokan, a kicsit színtelen Alien 3, valamint az inkább feledném Alien 4 után a Prometheusszal és a Covenanttal Ridley Scott nemcsak végre valami újat hozott az ismert történetbe, de olyan teológiai és filozófiai, egzisztenciális kérdéseket hozott a képletbe, ami után fájóan primitív a Romulus iránya, mely leragad ott, hogy Andyt emberként kezeli, Rain pedig azt mondja neki, hogy „most már magaddal törődj!”
Van itt némi sci-fi és horror, az elején még valami feszültség is akad, de úgy azért könnyű a nézőt kirúgdosni a komfortzónájából, hogy ordít a sziréna, aminek egy tomboló és pulzáló effekt adja az alapot, sőt még egy deformált fej is az arcunkba ordít. A Gonosz halott és a Vaksötét rendezőjétől azért többet vártam. Szóval a régi filmekben több volt a hangulat, az újakban meg a mélység – míg a Romulus sem rossz,
csak már megint nagyobb volt a körülötte lévő felhajtás, ahogy a füstje is, mint a lángja
A 119 perces Alien: Romulus augusztus 15-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.