A világháború alatt az élet minden területén felértékelődött a praktikum, a funkcionalitás, az anyaghiánytól és a nők tömeges munkába állásától nem függetlenül. Vagyis amíg az 1860-as évektől onnan indulunk, hogy fűző van és abroncs, alatta több alsószoknyával – csupa kényelmetlenség –, addig a 20. század elejére eljutunk a már a mi számunkra is elég ismerős, praktikusabb, majdnem hogy modernnek tekinthető ruhákig.
Ha így vesszük, ez a tárlat egyben nőtörténet is?
Kicsit igen, de azért férfiruhákat is bemutatunk; amúgy is mindig próbálok azért tenni, hogy a férfiak ne érezzék kizárva magukat, ha divatról van szó. A megnyitón egy kedves úriember oda is jött hozzám, hogy azt gondolta, itt semmi nem fogja őt megszólítani, de miután a kiállítást végignézte, megdöbbent, hogy a divat messze nem csupán „cicoma”, „könnyed kis semmiség”, hanem sokkal komolyabban kapcsolatban van a politikával, a hatalommal, a társadalommal, az életmódbeli folyamatokkal, a technika fejlődésével, mint azt korábban gondolta.
Az viszont tény, hogy a dualizmus idején az igazi nagy változások valóban inkább a nők ruhatárát érintették. Az ipari forradalom következtében az új gépekkel az előzőeknél sokkal több, korábban gyakran luxusnak számító alapanyag, textilfajta, minta, dísz – gondoljunk a gépi hímzés elterjedésére – és kiegészítő vált tömegesen előállíthatóvá, így könnyebben és olcsóbban hozzáférhetővé, a női viseletek ezért hirtelen sokkal bonyolultabbak, látványosabbak lettek.
A férfiaké ezzel párhuzamosan egyszerűsödött, hiszen a megerősödött polgárság férfi tagjainak világa az üzlet és a politika terepe lett, a reprezentálást ilyen értelemben meghagyták a feleségeiknek-lányaiknak.