Nem félt a lebukástól?
Első alkalommal eléggé odavoltam, később viszont már csak annyira, amennyire a mai napig minden határátlépésnél összeszorul kicsit a gyomrom; a mi nemzedékünk, úgy látszik, ezt az érzést még valahogy a génjeiben hordja. Egyébként meg így, visszagondolva, mi a legrosszabb, ami történhetett volna? Jön a kalauz, gyanút fog, leszállít, és ha máshogy nem, stoppal csak hazavergődöm valahogy.
Azt sem gondolta, hogy az ilyesmi törvénysértő dolog, egész pontosan okirat-hamisítás?
Nem igazán. Egyrészt mindenki ugyanígy utazott körülöttem, és lebukásos rémtörténetekről sem hallottam, másrészt működött valamiféle hallgatólagos cinkosság a rendszer kijátszására az egyre növekvő titkos hálózat tagjai között, mondván, mit ér a nagy szabadság, ha a drága busz- és vonatjegyek miatt csak a kiváltságosok élhetnek vele. Valami olyasmit éreztünk, hogy ez az egész: világot látni egyszerűen jár nekünk, és addig kell nyomni a dolgot, amíg valakik valamikor el nem veszik tőlünk a lehetőséget. És ha az ember betartotta a szabályokat, olyan nagyon azért nem volt veszélyben.
Mik voltak a szabályok?
Például, hogy abban az időpontban és ahhoz a jegykiadóhoz kellett menni a Nyugatiba, amikor és akihez a srácok mondták, egyáltalán nem volt mindegy ugyanis, ki milyen tollat vagy indigót használt. Ott megvettük a Szob–Párkány-jegyet, ami a legolcsóbb külföldi viszonylat volt, és azt vittük a hamisítókhoz, akik előbb kifehérítették, majd kitöltötték a kívánt úti célnak megfelelően. Az is fontos volt, hogy ha lehet, Hegyeshalomnál szálljunk fel a vonatra. Amikor Párizsba mentem, apukám vitt el odáig, mindenféle hülyeséget adtam be neki, miért nem Budapestről indulok. Erre azért volt szükség, hogy elkerüljük a magyar kalauzt. Ha az első pecsét már rákerült a jegyre, az az országhatárt átlépve szinte a teljes utat szentesítette: szinte rá sem néztek az ellenőrök, úgy ütötték rá a soron következőket. És a fő szabály persze az volt, hogy az utazás végeztével meg kellett semmisíteni a jegyet.
A jó világnak a kétezres évek elején hirtelen vége szakadt. Túlnőtte magát a rendszer?
Is. De inkább felnőtt a feladathoz a MÁV. Amely addig – nyilván mert előtte évtizedekig viszonylag kevesen utaztak külföldre – finoman szólva nem túl gyorsan reagált a változásokra. Az állandó macska-egér harcban a macska sokáig lassabbnak, nehézkesebbnek bizonyult, annál inkább is, mert a többnyire külföldön érvényesített jegyek miatt a probléma csak későn került az illetékesek látókörébe. Egy idő után viszont csak elkezdték gépesíteni a jegykiadást, és akkor egy csapásra vége szakadt a bulinak. Pláne hogy megjelentek az első fapados repülőjáratok és ezzel az olcsó utazási alternatíva is.
Szeretjük azt hinni, hogy ez a fajta összekacsintós, „megoldjuk okosba’” gondolkodás kiváltképp jellemző ránk, magyarokra. Ez tetten érhető ebben a jegybizniszben is, vagy akadtak azért hasonló külföldi példák?
Amellett, hogy szerintem nem alaptalanul vélekedünk így magunkról – amit akár magyar kreativitásnak is nevezhetünk –, a Kék Pelikan külföldi vetítései során kiderült, hogy máshol, többek között Romániában, Olaszországban, és ami meglepő, Svájcban is próbálkoztak különféle jegyhamisítási módszerekkel.