Ahogy a nyelvi regiszter is mutat egyfajta tendenciát. Hogy, hogy nem, mindig a jobbosok a bután vulgárisak (haha, Sargentini, érted, szar-gentini), a fogcsikorgatva, ökölbe szorult arccal, komikumba hajló módon gyűlölködők, míg a balosok szövege ellenpontként átélhetően elkeseredett, vagy éppen frappánsan trágár – ha így kell bizonygatni a szellemi felsőbbséget, ott valami komoly komplexus munkálkodhat a háttérben. Meg hát végtére is Ábel az, aki végső elkeseredésében kimondja, „egy hülye, buta fasz vagyok”, illetve Jankának is megvallja, ő a legokosabb ember, akit ismer (és akiből valahogy nem kellemetlen strébert, hanem bulizós zsenit csináltak). Miképp Jakab jelenete is a morgós ötvenhatos bácsival, ami egy az egyben leképezi
kicsiben a szalonbalos sajnálkozást: „hát mi próbálnánk veletek párbeszédet nyitni, de amint a tényekkel szembesítünk, ti menekülőre fogjátok”.
Persze, nem baj, ha több az empátia az egyik irányba, csak hát akkor kár olyanokat gondolni, hogy majd ez a film most híd lesz oldalak között.
Ehelyett marad a két szék közötti padló, mármint itthon. Ellenben a Magyarázat mindenre című filmben benne vannak azok a finom kódok, amelyek a nemzetközi díjeső és az érzékeny laudációk beugrója: egy elejtett buzizás, egy kis külföld-szidás, némi propagandázás – nem nagyon terheli a filmet, mi el is engedjük a fülünk mellett, de ott van elegáns könyvjelzőként, érti, akinek értenie kell.
Mégis, mindezzel együtt, a Magyarázat mindenre legalább nem markológéppel mélyíti az árkokat – de aki szerint betemetni igyekszik azokat, az valami másik filmet nézett.