Valentinyi Pál írása
A jelenlét maga. Röviden, a hozzá illő enigmatikussággal és sűrűséggel így lehet a ma kilencven éve született Latinovits Zoltán személyét és egyben művészetét összefoglalni. Merthogy a kettőt nagyon nehéz az esetében elválasztani egymástól, legalábbis az őt övező legendák éppannyira nem engedik, mint filmszerepei vagy a versmondásait rögzítő felvételek.
Súlyos, kompromisszumoktól mentes, ihletett jelenlét.
Gyakran kerül elő a személyiségét vizsgáló írásokban a „próféta” szó. Az ellentmondást nem tűrő, valami földöntúli igazság nyelvén beszélő színész meg nem értettségét próbálják ezzel a szóval palackba zárni, egyszersmind feloldozást nyerni amiatt, hogy korai haláláért valamilyen vékony felelősségréteg rakódott a színházi világra. Mintha elestünk volna attól, hogy többet kapjunk tőle és belőle, mint amennyit adhatott volna még. Veszprémi rendezései magukban tartogatták a reneszánsz művész kibontakozásának lehetőségét, de az irigyek hamar elcsapatták Latinovitsot az alkotástól.
Amikor Kassák Lajos költői énjévé változott, ellenállhatatlanul mondta fel annak A ló meghal a madarak kirepülnek című szabadversét. Így dörögte: „az a legboldogabb akinek kifordítható a bőre / mert ki is nézhetne túl önmagán”. Latinovits ugyanakkor tudta, milyen önmagán túl is nézni, felvállalt szerepek tucatjain keresztül bizonyította ezt: Szentirmay Rudolf, Szindbád, a civilruhás nyomozó, Wavra, Bátky János, Karinthy Frigyes vagy éppen az Őrnagy úr. Mégsem lehetett őt a legboldogabbnak nevezni semmilyen körülmények között, sokkal inkább a leghitelesebbnek, a legnagyobb színészi kockázatot vállaló férfinak.
Ez a kockázat egy sorsként felvállalt lázadássá duzzadt,
a prófétálás különös módjává, ami a korszellemmel egy metafizikai szinten száll szembe, és egzisztenciális tétet helyez egy túlságosan is szakmaivá vált játszmába. Ma is bevett és divatos elképzelés szerint sértetlenül lehet és kell megúszni minden fellépést, a színész belseje maradjon intakt, ne érintse meg őt igazán az eljátszott karakter világa. Ezt a ki nem mondott maximát nem osztotta Latinovits, erről tulajdon játéka tanúskodik az utókornak. A színművészetet nem lehet lélek nélkül művelni, az nem kőműveskedés. A lélek jelenlevő ragyogása kell hozzá, ami átsüt a beállításokon, a jelmezeken, a kellékeken, vagyis mindenen, ami művi. A színészet ugyanis szemfényvesztéssé, puszta hazugsággá válik, ha nincs a színész játéka mögött fedezet.