Egy világ vége? – Sarkozy volt tanácsadója az ellenkultúra forradalmáról

2021. június 30. 11:10

Öt évtizede élünk a '68-asok kulturális forradalmának bűvkörében, ami lebontotta a hagyományos társadalom és kultúra kereteit – de mit adott helyettük? Patrick Buisson, Sarkozy volt francia elnök tanácsadójának gondolatai.

2021. június 30. 11:10
null
Leimeiszter Barnabás
Leimeiszter Barnabás

Egy világ vége (La fin d’un monde) címmel jelentetett meg nemrégiben esszét Patrick Buisson francia politológus, újságírója, Nicolas Sarkozy volt tanácsadója.

Buisson az 1960-1975 közötti időszakot elemezve mutat rá arra, milyen mélyreható változások vezettek ekkoriban egy új kultúra és egy új embertípus megjelenéséhez, konklúziója felől pedig már a könyv címlapja sem hagy kétséget: régen minden jobb volt! Buisson az esszé fő megállapításairól a L’Express havilapnak adott interjút.

Az 1949-ben született Patrick Buisson a francia konzervatív értelmiség fontos alakja. Családi hatásra fiatalkorától kezdve a jobboldal felé orientálódott, hétéves korában már anyja oldalán tüntetett a magyar forradalom szovjet eltiprása ellen. A hatvanas évek végétől aktívan jelen van nacionalista körökben, 1981-től 1987-ig a Minute nevű radikális jobboldali lap újságírója volt, majd a Valeurs actuelles-nél dolgozott, de szerzője volt egy Jean-Marie Le Pent bemutató fotóalbumnak is. A jobboldali pártok összefogásának híve, a kilencvenes évektől több szuverenista politikus tanácsadója. 2005-ben az akkor még belügyminiszter Nicolas Sarkozy lépett kapcsolatba vele. Buissont tartják a 2007-es Sarkozy-győzelem egyik ideológiai megalapozójának, s öt éven át az Élysée-palota befolyásos figurája volt. A Sarkozy-elnökség után már kritikákat fogalmazott meg volt főnökével kapcsolatban. 2014-ben kiderült: Buisson titokban rögzítette magánbeszélgetéseit az államfővel, a Sarkozy-Bruni házaspár feljelentést tett ellene.

nevű radikális jobboldali lap újságírója volt, majd a -nél dolgozott, de szerzője volt egy Jean-Marie Le Pent bemutató fotóalbumnak is. A jobboldali pártok összefogásának híve, a kilencvenes évektől több szuverenista politikus tanácsadója. 2005-ben az akkor még belügyminiszter Nicolas Sarkozy lépett kapcsolatba vele. Buissont tartják a 2007-es Sarkozy-győzelem egyik ideológiai megalapozójának, s öt éven át az Élysée-palota befolyásos figurája volt. A Sarkozy-elnökség után már kritikákat fogalmazott meg volt főnökével kapcsolatban. 2014-ben kiderült: Buisson titokban rögzítette magánbeszélgetéseit az államfővel, a Sarkozy-Bruni házaspár feljelentést tett ellene.

A televízió volt a népátnevelésnek is tekinthető kulturális forradalom fő vektora – szögezi le az interjú elején Buisson. A hatvanas évek végén tíz francia háztartásból hatban már volt tévékészülék, ami véget vetett a családi beszélgetéseknek.

Buisson rámutat: a közvélekedés úgy tartja, hogy ebben az időszakban a francia televízió a gaullista hatalom szoros irányítása alatt volt, ám ez tévedés. Elég csak belepillantani a korabeli magazinműsorokba, tévéfilmekbe, melyek ideológiai homogenitása feltűnő. Az audiovizuális teret olyan kommunista rendezők uralták, mint Lorenzi, Bluwal vagy Sangla, s más-más formában, de mindegyikőjük ugyanazt az emancipáló, progresszista üzenetet igyekezett eljuttatni a nézőkhöz.

Buisson szerint a tévé legközvetlenebb hatása a szülői tekintély meggyengülése volt,

amely egészen odáig a közvetítő szerepét töltötte be a belső és a külső világ között. Az új viselkedésnormák népszerűsítésével újfajta társadalmi konformitást erőltettek az emberekre, ennek pedig soha nem látott hatékonyságú eszköze volt a tévé – véli.

Ugyanebben az időben jelent meg a tranzisztoros rádió a kamaszok szobáiban, akiknek így már nem kellett a család többi tagjához alkalmazkodniuk, a maguk ízlésének megfelelő műsorokat hallgathattak. A tranzisztoros rádió egyszerre volt eszköze annak, hogy egyneműsítsék az ifjúság szociokulturális gyakorlatait, s hogy az üzletet bejuttassák a család legbensőbb életébe. A fiatalok a nekik szánt termékek (lemezek, ruhák, lapok) megvásárlásával hivalkodóan szembementek az apai tekintéllyel, ám éppen azt a zsebpénzt költötték, amiket a szülők egyre bőkezűbben kezdtek osztogatni a gyerekeknek.

Patrick Buisson elmondja: fiatalként ösztönösen érezte, hogy a Salut les copains című popzenei rádióműsor által közvetített rockkultúra és a James Dean-féle figurák köré szerveződő lázadásmitológia a kollektív elbutítást célozza – pontosabban fogalmazva:

„Az ödipuszi kamasz terméketlen dühét a piac által közvetlenül kiaknázható életmóddá konvertálni, elérni, hogy a fiatalok az új piaci rendnek való alávetettségüket ne elidegenedésként, hanem a mindenáron való lázadás társadalmilag legjutalmazóbb módjaként éljék meg.” Buisson kijelenti: a francia sanzon, Ferré, Brassens és Anne Sylvestre rajongójaként viszolyog attól a „lobotomizációtól”, amit amerikai szubkultúrákon keresztül végeznek a fiatalokon.

Az interjúkészítő felveti: Buisson könyvét olvasva az a benyomásunk, hogy a hatvanas évek új kulturájával szembeállított régi paraszti világ idilli volt. Márpedig ahogyan Jules Renard is megmondta, a vidéki életről a városban írják a legszebb sorokat. 

A politológus aláhúzza: nem fantáziál valamiféle sosem létezett Árkádiáról, és pontosan tudja, hogy a földművesek élete mennyire küzdelmes volt. Ő csupán azt kívánja megmutatni, hogy mennyire paradox természetű a haladás, ami sokszor kiüresíti önnön pozitív eredményeit. A világháború után a Jeunesse agricole chrétienne nevű katolikus parasztszervezet aktivistái a földművelés modernizációját hirdették, amivel könnyebbé válhat a parasztok helyzete, s a vallástalanodást is megfékezhetik. Ehhez képest huszonöt év alatt ötmillió munkahely szűnt meg a szektorban,

a paraszti világ felszámolását pedig masszív környezetpusztítás kísérte.

Olybá tűnt, a paraszti életmódhoz szorosan kapcsolódó értékek, mint a szolidaritás, a kölcsönös segítségnyújtás, örökre eltűntek. A 2020-as év pozitív fejleménye volt, hogy ezek a meghaladottnak tűnő értékek az első karantén alatt visszatértek, ezek mellett álltak ki a franciák, amikor esténként megtapsolták az egészségügyi dolgozókat. „Mindez tökéletes ellentéte annak, ami a győztesek világában, a Macron-féle startup-nemzetben irányelvnek számít” – hangsúlyozza Buisson.

Az újságíró ezután a fogamzásgátló tablettát legalizáló 1967-es Neuwirth-törvényre tér ki. A politológus kifejti: sohasem értette, hogy a majdnem kizárólag férfiakból álló nemzetgyűlés hogyan szavazhatta meg ezt a törvényt, ami a férfiakat megfosztja biológiai szerepüktől. Idézi Michel Clouscard marxista filozófus véleményét, mely szerint

a tabletta engedélyezése a „fallokrácia” régi álmát, a női testhez való szabad, kockázatmentes hozzáférést biztosította.

A törvény tehát a férfihatalom csele lenne, hogy megszabaduljon minden kötelezettségtől a nők irányában. „Bárhogy is legyen, a férfi fogamzásgátló tabletta továbbra is várat magára” – jegyzi meg Buisson. Egyértelműnek látja, hogy a szexuális felszabadulás hathatósan hozzájárult a kereszténység által eladdig szentnek tartott női test tárgyiasításához és üzleti kizsákmányolásához. Az 1975-ös év jelképes asszonya nem az abortuszt legalizáló törvény szerzője, Simone Veil volt, hanem Sylvia Krestel, az Emmanuelle című erotikus film főszereplője, ami majdnem kilencmillió nézőt vonzott a mozikba.

Buisson rendkívül kritikus a katolikus egyházban lezajlott változásokkal szemben is. A haladók sokáig külső tényezőkkel magyarázták a franciaországi vallásgyakorlás bezuhanását, nehogy kritika érje a II. vatikáni zsinat döntéseit. A politológus viszont úgy látja, nagyon is az egyházon belüli folyamatok voltak az okai annak, hogy tömegek fordítottak hátat a vallásnak. Az alsóbb néposztályokat, amelyek a vallásosság hagyományos formáihoz ragaszkodtak, valósággal távozásra kényszerítette az egyházból a kispolgári sorból származó új papság, amely intellektuálisabb alapokra kívánta helyezni a hitéletet. A városi, művelt rétegek vallási értékei és a paraszti világ ritualista „pogánysága” közötti ellentét mindig is meghatározó volt a kereszténységben, de különösen élessé vált akkor, amikor a II. vatikáni zsinat szellemében eljáró papság a vallásgyakorlás rituális formáinak rovására brutálisan erőltetni kezdte a maga racionalizmusát. Ebben a kisemberekkel szembeni „osztályreflex” is megnyilvánult.

„Szembesülve azzal a szakadékkal, ami az új, fogyasztói gazdaság és az evilági örömökről való lemondásra alapozott keresztény áldozati szellem között nyílt, a zsinatnak lelki lázadást kellett volna hirdetni a materialista elidegenedéssel szemben, legyen szó kapitalizmusról vagy szocializmusról akár. Ehelyett úgy döntöttek, hogy párbeszédet kezdeményeznek a világgal” – mutat rá Buisson. Azzal, hogy lealacsonyította a szentség vertikalitását és a spirituális elvárások szintjét a korszellemhez igazította,

amely a hiedelmek piacán a Georges Perec által leírt „dolgok” új vallásával versenyez.

Buisson fontosnak tartja a halálhoz való viszonyulás problémáját is. Miután egyre kevesebben hisznek a túlvilágban, a halál kérdése obszcénnek érződik – az amúgy minden tabut ledöntő világban a halál vált a legfőbb tabuvá. A hatvanas években a filmekben látható „spektákulumhalál” túltermelése teremtette meg a feltételeit annak, hogy az emberek hétköznapi életéből eltűnjön az elmúlás kérdése. A kamera feltalálta a közvetett, kollektíven fogyasztható, Vladimir Jankélévitch szavával: „első szám harmadik személyű” halált, így pedig megfeledkezünk a természetes, közönséges halálról, ami az emberi létezés törvénye. Ide kapcsolódik a hamvasztás jelensége is, ami Franciaországban egy Simone Veil által aláírt rendelet nyomán kezdett elterjedni: az ősidők óta a halál allegorikus figurájaként felfogott csontváz eltüntetése remekül illeszkedik abba a globális projektbe, ami el kívánja törölni életünkben a halál minden jelét.

A mai világ tehetetlenebb saját egzisztenciális ürességével szemben, mint a középkor volt a fekete halállal szemben

– mondja Buisson.  Látjuk, hová vezetett a világ Max Weber-i értelemben vett varázstalanítása: semmiféle eszközzel nem rendelkezünk ahhoz, hogy megfékezzük a végességünkkel kapcsolatos szorongást. Az emberi civilizáció a halottak eltemetésének rítusával kezdődött időszámításunk előtt százezer éve: az ember a halál biológiai eseményét spirituális eseménnyé változtatta. Mi éppen fordított úton járunk: a nyugdíjasotthonokban haldoklók magányossága, a Covid-halottaknak kijáró minimális tiszteletadás a halál módszeres elrejtésének példái, annak az elrejtésnek, ami egy új emberiség történetét nyitja meg.

Patrick Buisson nemrégiben a liberális-konzervatív Luc Ferryvel vitázva a Figaro hasábjain is kifejtette nézeteit. Itt arról beszélt, hogy az igazi nagy felcserélés, amiből minden más fakad, nem más, mint az emberek poszt-emberekkel való felcserélése, a homo religiosus felváltása a homo oeconomicusszal, az egydimenziós, fogyasztói és birtoklói voltára redukált emberrel. 

A hatvanas évek eredményei csupán technológiai jellegűek, a veszteségek viszont az emberi minőség terén érzékelhetők.

A baby-boom nemzedék által kirobbantott kispolgári forradalom egyrészt a tömeges iskoláztatásból, másrészt a várható élettartam növekedéséből született. A hatvanas évek nemzedéke a halhatatlanság, az általános gazdagodás, a világ uralásának prométheuszi álmát dédelgette. Az „én erőinek felszabadulása” (Paul Yonnet) lebomlasztotta a régi katolikus kultúrát, a kamaszkor éretlen viselkedését pedig a piaci ideológia által intézményesített életmódként rögzítette.

„A boomerek nagy győzelmét jelenti az, hogy a saját ökoszisztémájuk fenntartását sikerült ötven éven át az ország kormányzásának fő kérdésévé tenni” – fogalmaz.

1968 májusa szerinte egy lényegi ponton mindenképpen kapcsolódik az 18. századi felvilágosodáshoz, ez pedig nem más, mint a szülői tekintély elutasítása. A '68 által megkezdett korszak azonban végéhez közeledik, mint azt mutatja a tény, hogy a lakosság többsége szimpatizál a multikulturális társadalom veszélyeire nyílt levélben figyelmeztető katonákkal. „Cohn-Bendit meghalt, és még csak nem is tud róla” – jelenti ki Buisson.

Összesen 42 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2021. június 30. 17:17
Hogy a FOGYASZTÁS MINIMALIZÁLÁSA mennyire A KORTÁRS KORSZELLEM része, aktuális trend, ami felé a világ törekszik, arról egy idézet: "A miniházak térhódítása egyrészt a minimalista mozgalom szerves velejárója, másrészt környezetkímélő megoldást jelent azok számára, akik tudatosan akarják csökkenteni az ökológiai lábnyomukat. Mit jelent a minimalizmus? Azt, hogy egyszerűbben élsz. Önként felhagysz a felhalmozással és a túlfogyasztással, mindössze annyi tárgyat birtokolsz, amennyire valóban szükséged van az élethez, az alapvető szükségleteid kielégítéséhez. Már nem az anyagiakra, a vagyonra összpontosítasz. Ráébredsz, hogy lehet boldogan élni 35 nm-en is, és ez a sallangoktól, felesleges dolgoktól mentes letisztultság rendet teremt az elmédben is. Mit jelent a környezettudatosság? Azt, hogy az egészséges környezet megteremtése érdekében a lehető legkisebb hatást gyakorlod a környezetedre. A miniházban való élet pozitívuma, hogy a fenntartási költségei alacsonyabbak – azaz kevesebb energiát használ fel, ami nemcsak Neked jó, hanem a bolygónak is. Gyakori, hogy egy ilyen épületnek a károsanyag-kibocsátása gyakorlatilag egyenlő a nullával, és a fejlett technológiáknak köszönhetően önfenntartóvá válik (pl.: napelemek alkalmazásával). A MINIHÁZÉ A JÖVŐ? Miért lehet a miniházaké a jövő? Ennek több oka is van. Kis alapterületű házban élni valójában életforma. Világszerte nő a környezettudatosság, a minimalizmus és a slow-life mozgalom (amit a lassabb életmód, és az értékalapú gondolkodásmód jellemez) követőtábora. A mozgalom tagjai megelégelték a pazarlást és ezért azt vallják, hogy vissza kell térni az emberléptékű élethez és ennek az épületek méretét tekintve is érvényesülnie kell. A miniházak kézzelfogható bizonyítékai annak, hogy igenis lehet komfortos körülmények között úgy élni, hogy valóban minimális hatással vagyunk csak a környezetünkre, miközben egyúttal elégedettek és boldogok is lehetünk. A miniházak jövőbeli elterjedésének oka lehet még a lakhatási szegénység elleni küzdelem. A lakhatási formák újragondolására azért van szükség, mert nem mindenki képes saját lakást épiteni, vagy akár csak bérelni is. Nekik nyújthatnak tökéletes alternatívát a gazdaságosságot, az egyszerűséget és a kompakt, letisztult életmódot jelentő miniházak, amelyek létesítésekor releváns szerepet kap a környezettudatosság, a megújuló anyagok beépítése, felhasználása is. MIRE JÓ EGY MINIHÁZ? A miniház egyszerű, de annál nagyszerűbb módja az otthonteremtésnek. Egy hely, ahol valóban csak azok a dolgok vesznek körül, amelyek fontosak – ahol már nem vagy rabja a tárgyaidnak. Ahol szabad vagy – időben, pénzügyileg, és mozgásban is. Időben azért, mert nem kell felesleges holmikat pakolászni, és valóban azzal foglalkozhatsz ami a számodra lényeges. Pénzügyileg azért, mert a fenntartása tized annyiba sem kerül, mint bármelyik normál háznak. A mozgás szabadságát pedig a kerekei adják, ha a guruló változatot választod, hiszen bármikor tovább állhatsz, ha úgy hozza a sors (ez egy munkahelyváltásnál nagy könnyebbséget jelent). Védheted a környezetet, praktikus, olcsó és nem utolsó sorban segít a szemléletváltásban." https://www.tiny-home.hu/tiny-blog/
annamanna
2021. június 30. 17:14
A '68-as eszmevilág EGYÁLTALÁN NEM A FOGYASZTÁSRA IRÁNYULT, SŐT PONT AZ ELLEN LÁZADT, és ez a fogyasztói téboly elleni lázadás, a fogyasztás önkéntes korlátozása, visszavágása, minimalizálása a mai napig minden szellemi mozgalom egyik fő vezérelve. Sőt már sokkal korábban is az volt, ehhez egy nagyon ínyenc adalék, pont a francia történelem kapcsán a következő: A 18. sz. végén, a francia forradalom előtti időkben az elit ruházkodása a végtelenségig elment a luxus, a mozgás korlátozása és a szexuális kihívás irányába: https://fertodikastely.blogstar.hu/2018/06/30/gyonyoruek-voltak-a-nok-a-rokoko-ruhakban/54976/ Az egész kurválkodó, fülledt kor belefulladt a francia forradalomba, ami után a ruházat drasztikusan leegyszerűsödött és ezzel együtt SZEMÉRMESSÉ is vált: https://www.lafemme.hu/stilus/774_napoleon_a_divatdiktator/ A női test körvonalait nem lehet beazonosítani, ezért a mai napig melegen ajánlják az ilyen stílusú ruhákat a kövérek és terhesek számára: "Ennek a stílusnak a legmegfelelőbb ruhái az elhízott lányoknak. A kivágás lehetővé teszi, hogy elrejtse az ábra összes hibáját: nem tökéletes has; széles csípő; derékhibák. Terhes nők számára Ideális birodalmi stílus és terhes nők számára. Ebben a lányok kényelmesen fognak érezni magukat. A könnyű szoknya elrejti a jövő anyja hasát, és a fűző hiánya nem húzza meg és nem korlátozza a mozgásokat. Az ilyen ruhákban a terhes nők rendkívül természetes és nőiesek." https://dress-hu.techinfus.com.. Aztán az öltözködés visszaállt a szexuális vonzerő hangsúlyozására, és az első világháború előtt már megint ott tartott a női divat, hogy a "bukjel" szoknyákban nem lehetett mozogni, a fűző és a fenéktömés stb eltorzította a testarányokat, a hajat is csodás kontyokba rendezték, sok munkával stb. Na, ezt szakította félbe a világháború, ami után a női divat hasonlóan forradalmi módon megváltozott, sőt még sokkal durvábban, mint az empire stílus a francia forradalom miatt. Aztán a harmincas években a divat ismét a konzervatívabb, szexisebb irányba tolódott el, jött a második világháború, egy újabb "prosztósodás", és azóta a női divat nem állt vissza egy olyan irányba, ami akadályozná a mozgást, elkurvulna, elitesedne. Ugyan vannak benne ilyen irányú mozgások is, pláne a '80-as években ment el a divat kicsit a régi elitet utánzó "romantikus" irányba, de már ezt is cafrangos, rongyos változatban tette. A válltömés is akkor volt utoljára divat, és a hajak is extrémek voltak, akkor utoljára. De ezt nem követte háború, csak egy óriási rendszerváltás, a kommunizmus összeomlása, és a divat tovább egyszerűsödött. Mára a hasat villogtató, nagyon kihívó haspólók is kimentek a divatból és a derékvonal magasabb lett, szóval szemérmesebb és egyszerűbb. Az ország leggazdagabb férfija és nője: https://assets.4cdn.hu/kraken/7cNeWhmnnYY5KeBcs.jpeg
matykox
2021. június 30. 16:27
Mi ez a hülyeség? Ami a "kultúra ellen" van, azt röviden bunkóságnak, hosszabban kultúrálatlanságnak nevezzük. Olyan, hogy "ellenkultúra" nincs. Ahogy nincs se kék, se ződ, se barna, se a szivárvány egyik árnyalatában létező kultúra sem. A kultúrának ellenségei vannak: ezek a primitív barmok.
fogas paduc
2021. június 30. 13:40
Az a baj, hogy a Nyugaton túl jól élnek. Ilyenkor az emberiség mindig elbuzul.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!