– Szlavóniában, 2050-ben, amikorra az ázsiai elefánt és akár a borneói orángután is eltűnhet, ha nem teszünk semmit;
– a Zsil völgyében, 2100-ban, amikorra a bengáli tigrisek is eltűnnek;
– ahogy az Al-Dunán is 2100 környékén, épp mikor az utolsó orrszarvú is kipusztul, pedig ez csak 3-4 generációra van tőlünk;
– s végül az olyan biztosnak tűnő bástyák is leomolhatnak, mint Kárpátalja.
Ott 2200 körül „oltja le az utolsó magyar a lámpát” –, ha a nyelvtörvény, háború, elvándorlás és az erőszakos asszimiláció folytatódik. Tehát
egy honfoglalás kora óta létező magyar közösség épp úgy tűnhet el a térképről, mint az emlősök egynegyede,
mert az ember, ugye nem bír magával, hódítania és pusztítania kell.
Ez persze csak a legpesszimistább becslés, amin talán – talán (talán!) – még lehet fordítani, mind az emberek, mind az állatok kapcsán. Hogy mivel? Elsősorban a hozzáállásunkkal. Hiszen, ahogy a zsidóság vagy akár az örménység évezredes hánykódás után is erős, összetartó közösség, New Yorktól Isztambulig, Jeruzsálemtől Jerevánig, úgy miért ne lehetnénk mi is azok? Egy percig ne gondoljuk, hogy például a zsidó közösségekben ne lenne vita – van olyan hitvitájuk, ami idősebb, mint egy-egy nemzet. Református, katolikus, Tisza–Károlyi, Orbán–Gyurcsány, náluk az ilyen viták is mind-mind megtörténtek, csak épp más nevekkel: neológ-ortodox, Rabin–Peresz…,
de összekötötte őket az élni akarás, az együvé tartozás.
A zsidóság már a holokauszt előtt is tudta, hogy „együtt erő vagyunk, szerteszét gyöngeség”, azóta pedig különösen.
Hová lett belőlünk ez az érzés? Hogy képesek legyünk egységben élni, tenni, vitatkozni, a másikért – legyen az bármilyen politikai beállítottságú – pusztán azért, mert magyar?
A koronavírus tombolása alatt a nyáron nyílt egy kiskapu, ami alatt le tudtuk forgatni a Hungarikumokkal a világ körül 4. évadát. Szerencsénk volt, nem fertőződtünk meg, és az anyag is tartalmasra sikeredett.