Napjaink környezetvédelmi forradalmáról adott ki A zöld század címmel esszét Régis Debray, az egyik legmeghatározóbb kortárs francia gondolkodó. A szélsőbaloldalról, Che Guevara harcostársaként indult, aztán az évtizedek múlásával egyre konzervatívabbá lett filozófust lapunk korábban portrécikkben mutatta be.
A Figaro az új könyv kapcsán megszólaltatta Debray-t, aki nem törekszik kategorikus ítéletek meghozatalára, hanem higgadtan, indulatok nélkül, egyszerű szemlélőként elemzi azt, miért tekinthető vallásos jellegű jelenségnek az ökológiai mozgalom, és milyen változásokat hozhat a klímaügy világfelfogásunkban. Figyelmeztet egyben arra is, hogy a kultúrát eldobva a környezetvédelem „puszta elvadultsághoz” vezethet.
Egy pasztörizált, elnőiesedett világ
Debray elismeri, hogy a klímaaggodalom megalapozott, az éghajlatváltozás komoly veszélyeket hordoz magában. Szerinte
most fizetjük meg az ipari forradalom és a modernitás árát,
a hübriszét, amelynek kezdetét a 14. századra teszi, amikor Petrarca – ellentétben az Olümposzt csak távolról csodáló görögökkel – felhágott az Avignon környéki Mont Ventoux csúcsára. „Megnyitotta a modernitást, ami a Cape Canaveral-i űrközpontban csúcsosodott ki” – fogalmaz. Ma egyszerre felismerjük, hogy nagyon is függünk a „törékeny természettől”. „Megszületik az ingatag helyzetű ember, aki elvesztette életbiztosítását: a Haladást” – hangsúlyozza.
A gondolkodó úgy látja, a „zöld század” egy antropológiai váltást hoz magával. Korábban az ember történelmi lény volt, aki a keresztény felfogás alapjain, „az ősök, az emlékezet és az ígéret” összefüggésében az időben kereste a megváltást, és – Hegel szavaival élve – az újságolvasás volt a „reggeli imája”. A mai ember viszont a térben határozza meg magát Debray szerint. „A mindenütt-jelenvalóság felülkerekedett a folytonosságon” – mondja: az évszázadok és évezredek helyett már a geológia vagy a kozmosz idejének távlataiban gondolkodunk.
Korunk „morális rendje” egy „pasztörizált, kockázatmentes, teljesen pozitív világot” akar létrehozni,
ahol nem bírjuk látni „a csorgó vért, az arénában küzdő bikát, az utcán szállított koporsót”. „Élet az élet kegyetlensége nélkül. Nem tűrhetjük, hogy közünk legyen a Rosszhoz. Maradjunk tiszták” – írja le napjaink gondolkodását Debray, gondolatmenetét folytatva pedig a környezetvédelmi ideológiát a „társadalom elnőiesedéséhez” köti.