Azokban az időkben magam is sokat jártam az erdőt, rendszeresen kocsmáztam, sokat olvastam és próbáltam valami olyasmit írni, ami legalábbis megragad valamit abból, amiről nagyon nehéz bármi érvényeset mondani. Van egy húsz év körüli gyerek, akit magával ragad az erdő, a Börzsöny patakvölgyei és magaslatai, legszívesebben eltűnne bennük és soha többé elő nem jönne. Így voltam ezzel akkoriban, és valamelyest még ma is így vagyok ezzel.
Ez most nem életgyónás akar lenni, félre ne értse az olvasó, csak arról beszélek, milyen lelki tájakra toppant be Hemingway a maga szűkszavú, szikár, melankolikus prózájával. Van az úgy, amikor az ember olyasmivel találkozik olvasmányai során, amiről úgy érzi, hogy ezt bizony egyenesen neki írta a mű szerzője. Ritka élmény, de előfordul. Számomra az egyik első ilyen élmény Hemingway volt. Persze messze nem minden írása. Mondom, leginkább a novellái, az Indián tábor, a Háromnapos szélvész, a Valami véget ér vagy A Nagy kétszívű folyón.
„A csónakban ültek, Nick a farában, apja evezett. A nap éppen jött fel a hegyek mögül. Feketesügér ugrott, körözött utána a víz. Nick húzta a vízben a kezét. Melegnek érezte a reggel metsző hűvösében. Kora reggel a tavon, a csónak farában, míg apja evezett, biztosan érezte, hogy ő sose fog meghalni.”
Ezek az Indián tábor utolsó mondatai. Olyan mondatok ezek, amiket soha nem felejt el az ember. Valami olyasmit érintenek meg, olyasmit kavarnak fel, ami nagyon mélyen van. Azt hiszem, író ennél többet nem adhat az olvasójának. Ha egy író képes az olvasóban a lehető legmélyebb, legintenzívebb érzéseket felkelteni, írásai szépségével és igazságával erőt adni, bátorítani, megerősíteni (vagy éppen nagyon is elbizonytalanítani, kétségeket ébreszteni), akkor megtette a legtöbbet, amit író megtehet.
Hemingway ilyen író volt számomra és most is ilyen, noha rég nem vagyok már rendszeres olvasója. Ami nem jelent semmit. A bennünket mélyen megérintő művek velünk maradnak életünk végéig (vagy még azután is talán), ha másként nem, a sűrítményükkel, az esszenciájukkal.