Hogy a tárlat – elsőre kissé közhelyesen hangzó – címe mit takar, illetve mire akar utalni, arról Szegő György, a Műcsarnok művészeti vezetője így ír a kiállítás bevezetőjében:
„A cím a művészi aktus önértékére utal, amikor egyedül a szellemi megismerés cselekvő öröme inspirálja az alkotói munkát. A szív eredetileg nem az érzelmek és a szentimentalizmus metaforája volt, hanem – a keleti és a nyugati hagyományos bölcseletben egyaránt – az ember halhatatlan centrumát jelentette, ami még a gondolkodást, az észbeli képességeket is megelőzte. Ebből a perspektívából nézve tiszta szívvel élni azt jelenti, hogy az akaratot, a gondolkodást, a megismerést és a cselekvést egyetlen harmonikus egészként vagyunk képesek megélni, gyakorolni.
A tiszta szív egy ideálkép, amire különféle szellemi és művészi gyakorlatokkal és teljes életgyakorlattal lehet törekedni. A festészet, a művek megalkotása maga is életvezető praxisként működhet. Ekkor a művész azt festi, amit elképzel maga körül, ami foglalkoztatja, amit meg akar ismerni, végső soron azt, amit szeret; ekkor a festés örömet hoz.”
Szegőnek igaza lehet, a kiállítás terébe belépve ugyanis tényleg elfogja az embert valami bizonytalan, mégis megnyugtató érzés: olyan helyre léptem be, ahol minden kicsit másképp van, mint odakint. Eleve van valami drámai kontraszt a Műcsarnok belső tere és az odakinti, nagyvárosi zajongás között,
mintha templomba lépnék be, vagy legalábbis egy olyan épületbe, ami a zajongáson túli világ reprezentációjára szolgál.
Előre kell bocsátanom, hogy mind a négy alkotóról egyszerűen lehetetlen egyszerre, egy íráson belül szólnom. Illetve lehetne, de annak nem látom értelmét, hogy csak a sértődések elkerülése végett mindenki kapjon néhány sort, letudjuk a kötelező köröket és viszontlátásra.
A kiállítás résztvevői közül Kondor Attila munkáit – és munkásságát – tartom a legizgalmasabbnak és – bizonyos szempontból – a legaktuálisabbnak is. Nem mintha Konkoly, Szotyory vagy Lajta munkái nem érnének meg egy misét. Megérnének. De érzésem szerint az általuk bejárt és belakott festői terek nem lépik át azokat a határokat, amelyeket a képzőművészeti konvenciók jó ideje kijelöltek. Magyarul a műveik így vagy úgy az utóbbi évszázadok festészeti tradícióinak egy-egy állomását, ideiglenes végpontját jelenítik meg, viszont ezen végpontok átlépésének lehetőségét nem vetítik előre, nem hordják magukban. Mindennek persze semmi köze festményeik esztétikai minőségéhez, csupán arról van szó, hogy Kondor Attila műveiben fellelhető valami többlet, és ez a többlet épp a
határok átlépésével, a képzőművészeti és szellemi tradíciók radikális újragondolásával