Hogy a tárlat – elsőre kissé közhelyesen hangzó – címe mit takar, illetve mire akar utalni, arról Szegő György, a Műcsarnok művészeti vezetője így ír a kiállítás bevezetőjében:
„A cím a művészi aktus önértékére utal, amikor egyedül a szellemi megismerés cselekvő öröme inspirálja az alkotói munkát. A szív eredetileg nem az érzelmek és a szentimentalizmus metaforája volt, hanem – a keleti és a nyugati hagyományos bölcseletben egyaránt – az ember halhatatlan centrumát jelentette, ami még a gondolkodást, az észbeli képességeket is megelőzte. Ebből a perspektívából nézve tiszta szívvel élni azt jelenti, hogy az akaratot, a gondolkodást, a megismerést és a cselekvést egyetlen harmonikus egészként vagyunk képesek megélni, gyakorolni.
A tiszta szív egy ideálkép, amire különféle szellemi és művészi gyakorlatokkal és teljes életgyakorlattal lehet törekedni. A festészet, a művek megalkotása maga is életvezető praxisként működhet. Ekkor a művész azt festi, amit elképzel maga körül, ami foglalkoztatja, amit meg akar ismerni, végső soron azt, amit szeret; ekkor a festés örömet hoz.”
Szegőnek igaza lehet, a kiállítás terébe belépve ugyanis tényleg elfogja az embert valami bizonytalan, mégis megnyugtató érzés: olyan helyre léptem be, ahol minden kicsit másképp van, mint odakint. Eleve van valami drámai kontraszt a Műcsarnok belső tere és az odakinti, nagyvárosi zajongás között,
mintha templomba lépnék be, vagy legalábbis egy olyan épületbe, ami a zajongáson túli világ reprezentációjára szolgál.