Azt mondtam Lyndennek: nézd csak ezeket a fiatal fehéreket. Illedelmesen fognak gondolkodni, bio-termékeket fogyasztanak majd, utódokat nemzenek, jóváhagyják a demokratikus bombázásokat. A feketék és az arabok, akiket gyűlölsz, mennyiben is lennének felelősek ezeknek az elkényeztetett gyerekeknek az ostobaságáért?”

Miután az író egy Vivien által hátrahagyott pendrive-on pornóképeket talál, ezt írja a fiúról: „átkozódott a negroidok és a velük kollaborálók ellen, aztán egy oldalon rábukkant egy fiatal, meztelen testre, behálózta tekintetével, lázba jött, élvezett, nyögdécselt, teste megfeszült, kifárasztotta szomorú orgazmusa, és még ahhoz sem volt elég ereje, hogy elkergesse magától az igazságot: a nyugati dekadencia legjobb bizonyítéka ez a tükörkép volt – saját arca a képernyő sötétjében, amit bosszúvággyal telve kapcsolt ki”.
Mássászületés
Makine azonban lerántja a leplet a másik világ élethazugságáról is. Az értelmiségi partiról például, ahol pohos entellektüelek, transznemű festők, szétplasztikázott celebek a veszedelmes populizmusról, a fake news elleni harcról, az eltérő kultúrák együttélésének szépségéről csacsognak.
Gaiát fia halála az önmagával való radikális szembenézésre sarkallja: Makine-nak immár minden világi hívságról lemondva meséli el kalandozásait alterbalos értelmiségiként, újságíróként, bevándorláspárti civilszervezetek aktivistájaként; azt, hogy fiatalkorában
puszta ideológiai konformizmustól vezetve feküdt le egy rakás színesbőrűvel;
azt, hogy hozzáment egy tutyimutyi homoszexuálishoz, és kényelmességből szemet hunyt annak titka felett, hogy aztán Vivien leplezze le apját; azt, hogy újságíróként a harmadik világbéli erőltetett demokráciaexport előkészítője volt; de azt is, hogy tűrte, hogy egy bulin a migránsmentő szervezet fekete munkatársai bántalmazzák és megerőszakolják őt.
A 2015. novemberi párizsi terrortámadások áldozatai (Forrás: Washington Post)
A könyv egyik legerősebb részlete az a remekbe szabott szövegkollázs, amit Vivien és barátai raknak össze a Bataclan-áldozatokat bemutató cikkekből, megalkotva a huszonegyedik századi Általános Áldozat arcképét: „Nyitott más kultúrákra és a sokszínűségre, kongói származású lille-i lakos, arcáról letörölhetetlen a mosoly, a Dirty Dancing, a futball és a metál rajongója, tele ambíciókkal, mindig pozitív, igazi polihisztor, önkénteskedik, partiállat, Je suis Charlie-kitűzőt hord, totális toleranciával viseltetik mindenki iránt, Londonba utazik, hogy alternatív rockot hallgasson, boldog éveket töltött felsőben a külvárosi gyerekekkel, eklektikus ízléssel bír, aggasztja a globális felmelegedés, Algériában született harmincegy éve, szereti a menő városrészeket, a Marais a főhadiszállása, lázba hozza az Arctic Monkeys zenéje, gondos apa, kreatív, altruista és karizmatikus, falja az életet, szenegáli származású élettársával, az egyik a Pink Floyd rajongója, a másik inkább Neil Youngé, a szörfözés az élete szerves részét képezi, vízitornára jár…” – és így tovább: a „kreatív”, sokszínű, ezredfordulós életmódok és identitások egybemosásából tűnik elő korunk igazi arca, végtelen szürkesége.
A két egymást feltételező és gerjesztő hazugság – rasszizmus és antirasszizmus, kirekesztés és befogadás stb. – feloldását Osmonde pszeudo-buddhizmusa jelentené, ami túllép a biológiai „Első Születésen”, illetve a társadalmi „Második Születésen” is, ami a gyilkos szenvedélyekhez, az ideológiákhoz vezet. A megoldás akkor jön el, ha feladjuk a társadalmi szerepjátszást, kilépünk a versenyből, mássászületünk – akár úgy, hogy örökre, minden múlékony át- és megadjuk magunkat egyetlen pillanat szavakkal megragadhatatlan szépségének, hangulatának.
Halála előtt Vivien is felismerte ezt, ahogyan arról írásának a harcias hangvételt különös módon megtörő befejezése is tanúskodik: egy napsütötte, decemberi vasárnap délután, az elsárgult levelek, a közkert csendje, egy másodperc, amit megoszthatott egy némán továbbsétáló idős asszonnyal – ez az élmény vezet az igazi Grand Déplacement-hoz.