A lázadás romantikus ereje
Az amerikai folklór agresszívabb az európainál, ezért háborús környezetbe kellett helyezni a Star Warst. Ehhez a szereplőket nem másokról mintázta Lucas, mint a nácikról. A Galaktikus Birodalom a Harmadik Birodalom mintájára kiépült, diktatórikus államforma, melyet egy olyan politikus vezet, aki demokratikus úton jutott hatalomra, szintén egy háború kirobbantásával. Ismerős? Lucas itt nem a mitológiákból hozta gonosztevőit, hanem egy, az amerikai néző számára ismert, megtapasztalt és félt történelmi példát importált, melyet, ahogy a lázadók a filmekben, úgy a történelemben is sikerült legyőzni.
A lázadásnak pedig Amerikában romantikus ereje van, hisz maga az Egyesült Államok is függetlenségi háború révén szabadult meg a gyarmati béklyóktól. A klasszikus trilógia eme dicső háborús helyzetek újramesélése a színtiszta amerikai folklór segítségével, mely a legtöbb amerikai szívét megdobogtatja. Ezért tudott a Star Wars akkora kultuszt elérni saját hazájában. Az pedig, hogy ezt az univerzumok sokan, sokféleképp képesek voltak tágítani, jelképezi az amerikai nemzet felépítését is: azt, hogy a bevándorlók mennyire játszanak fontos szerepet a tágításában, frissítésében. Aztán történt valami, ami megváltoztatta ezt a helyzetet: a szeptember 11-i terrortámadás.
A terrorcselekmény bebizonyította, hogy Amerika sem legyőzhetetlen. Gyakorlatilag megsemmisült az amerikai álomkép, a politika szervesebben bekúszott az emberek életébe, sőt a nép joggal hihette azt, hogy saját nemzete ellene fordul néhány helyzetben. A jó és gonosz közti határ elmosódott. A hidegháborúban és a második hidegháborúban voltak a gonosszal azonosítható ellenségképek, mára azonban világos, hogy a világ nem feltétlenül fekete-fehér. A Star Wars, mint az első számú amerikai legendárium, reagált ezekre a változásokra. A generáció, mely felnőtt rajta, több módszerrel is tovább gondolta a mítoszt. Erre a legjobb példa a Knights of the Old Republic sorozat két része, melyekben számtalanszor előkerül a jedi dogmák és a sith tanok hitelességének megkérdőjelezése, valamint a jó és gonosz árnyalása, és a galaxis szélesebb körű bemutatása.
Bár nem a Star Warsnak köszönhető, de a sci-fi és fantasy irodalom és a filmművészet is érettebb vizekre evezett. Az árnyalt szereplőábrázolás, a jó és gonosz boncolgatása ma már mindennaposnak számítanak az igényesebb művekben, lásd például a Trónok harca – mint fantasy, vagy Hell on Wheels – mint western. A Star Warsnak is megvolt erre a lehetősége az előzménytrilógiával, de csak az bizonyosodott be, hogy az, aki létrehozta ezt a mítoszt, már nem képes jól hozzányúlni. Így végül a Disney próbálkozott a folytatásával, de az eredmény sajnos csak felemás lett.