Az Nvidia a CES 2016-on mutatta be hogyan modellezi le és „látja” a környezetét egy automata gépjármű.
2016. január 19. 07:16
p
0
0
5
Mentés
Az önvezető autók titka az, hogy egy halom kamera és szenzor folyamatosan tájékoztatja a benne lévő számítógépet a környezetről és a forgalomról. Gyakorlatilag egy embert (annak az érzékszerveinek a működését) modelleznek le, csak a gép sokkal több információt dolgoz fel egyszerre. 6 kamera és 4 LIDAR figyeli folyamatosan az utat és a környezetet. A LIDAR (Light Detection and Ranging) a legfontosabb, a lézer lapú távérzékelés építi fel azt a képet (ez látható a videón is) amiben a gépjármű mozog és ez figyelmezteti a többi jármű pillanatnyi helyzetére is, amivel a pozícióját azonnal korrigálni is tudja. A LIDAR szerencsére a látható fény, az ultraviola és az infravörös tartományban is működik, tehát sokkal pontosabb, mint az emberi szem, a tárgyak távolsága egyszerűbben és tökéletesebben meghatározható vele.
A „rendes” kamerák is kulcsfontosságúak, 6 halszemoptikás kamera 8.000 pontból építi fel a környezete 3D-s képét (30 frame/s), a LIDAR ezt korrigálja és pontosítja (itt centiméterekben gondolkodnak a számítógépek). A felépített környezet folyamatosan mozog, a belelépő más járművek és tárgyak rögvest az önvezető jármű számítógépét a mozgásának és sebességének a korrigálását készítik elő, tehát nem érhetik meglepetések. Ezenkívül maga egy GPS rendszer is gondoskodik arról, hogy az autó a térképen lévő helyét is ellenőrizze folyamatosan és a várható akadályokról (baleset, veszélyek stb.) is értesítse a fedélzeti elektronikát. A videót a CES 2016-on mutatták be, hogy bemutassák mennyire bonyolult rendszer működik az önvezető autók koncepciója mögött.
Lehallgatási botrány a Tisza Pártnál, eltérő pártmérések és patrióta előretörés az Európai Parlamentben – ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Bencsik András, a Demokrata főszerkesztője és Pulai András, a Publicus Intézet vezetője. Adásunkat hétfőn rögzítettük.
Kamionok ütközése miatt szerda hajnalban mindkét irányban lezárták az M5-ös autópályát a 97-es kilométernél, a forgalmat Kecskemétnél és Kiskunfélegyházánál terelik.
A vádlott először ruhában készült, teljes alakos képeket kért a lányoktól, majd arra is rávette őket, hogy meztelen fényképeket és videókat küldjenek magukról.
Ennél én még részegen is jobban látok. :-)
Nos, a taxi- és buszsofőrök elveszítik majd az állásaikat, ez tuti.
Viszont szerintem a gyilkosságok egyik elterjedt formája lesz meghekkelni a fedélzeti számítógépet és összeütköztetni két automobilt, vagy fának irányítani.
Amíg lehet, én be nem szállok sofőr nélküli gépkocsiba és az enyémet is magam vezetem. A vezetés élménye egyébként is fontos. Csak beülni egy bádog (vagy inkább ma már kompozit anyagokból összeállított) kaszniba és mint dobozos hal elvitetni magam A--ból B-be, ez dedós dolog. és egy fontos képességét megint elveszíti majd az ember. Egyre korcsosulunk :-(