Elhunyt David Bowie

2016. január 11. 08:31

Alig pár nappal 69. születésnapja és új albumának, a Blackstarnak a megjelenése után elhunyt David Bowie angol énekes-dalszerző, a popzene történetének egyik legendás alakja. Bowie másfél éve küzdött a rákkal.

2016. január 11. 08:31
 

A Sky News arról számol be: elhunyt David Bowie angol énekes-dalszerző, a poptörténet egyik legendás alakja. Bowie pár nappal 69. születésnapja és Blackstar című új lemezének megjelenése után halt meg.

A halálhírt az énekes fia, Duncan Jones is megerősítette. David Bowie 18 hónapja küzdött a rákkal. Betegségének hírét nem osztotta meg a nyilvánossággal. Az énekes családja körében hunyt el.

Alig pár nappal a halála előtt közzétett, Lazarus című klipjében idős, beteg, kórházi ágyban fekvő férfiként énekel félelmeiről.

„Look up here, I'm in heaven, I've got scars that can't be seen

I've got drama, can't be stolen, everybody knows me now (...)

Oh, I'll be free, just like that bluebird

Oh, I'll be free, ain't that just like me?”


Jones-ból Bowie

„David Bowie békésen halt meg családja körében a rákkal folytatott 18 hónapnyi bátor küzdelem után. Sokan közületek osztoznak a veszteségben, mégis arra kérünk mindnyájatokat, hogy tartsátok tiszteletben a család magánéletét a gyász idején” – olvasható a művész hivatalos közösségi profiljaira feltett közleményben.

Bowie Blackstar című új albumának megjelenésével ünnepelte pénteken 69. születésnapját. A zenész 25. stúdióalbumán mindössze hét szám található, amelyek egytől-egyig elnyerték a kritikusok tetszését.

A zenész, eredeti nevén David Jones számára a Holdra szállás előtt tisztelgő Space Oddity hozta meg a sikert, majd 1972-es The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars című albumával írta be magát a zenetörténetbe. Bowie a londoni mod szubkultúra és a japán kabuki, valamint a rock és a színház ötvözésével alkotta meg Ziggy Stardust nevű földönkívüli alteregóját.

Három évvel később a Young Americans albumról való Fame című kislemezével aratta első jelentős sikerét az Egyesült Államokban - a dal a toplista csúcsára tört -, majd egy évre rá piacra dobta Station to Station című korongját, amely harmadik helyre került az amerikai lemezeladási listán.

Legemlékezetesebb munkái közé tartozik a Let's Dance, a Heroes, a Changes, az Under Pressure, a China Girl, a Modern Love, a Rebel Rebel, az All the Young Dudes, a Panic in Detroit, a Fashion, a Life on Mars, a Suffragette City és egy 1977-es karácsonyi szám Bing Crosbyval.

A földre pottyant férfi

A zenélés mellett Bowie színészként is kipróbálta magát: haldokló bolygójának megmentésén fáradozó űrlényt játszott Nicolas Roeg A Földre pottyant férfi (1976) című szürreális filmjében, és a kritikusokat is meggyőzte Az elefántember Broadway-előadásában nyújtott alakításával.

Marlene Dietrich oldalán játszott az 1978-as Dzsigolóban (Dietrich csak az ő kedvéért vállalta élete utolsó filmszerepét), szerepelt a Boldog Karácsonyt, Mr. Lawrence! (1983) című második világháborús filmben és Poncius Pilátust formálta meg Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése (1988) című alkotásában.

A Londonban született művész 1966-ban vette fel a Bowie művésznevet. Szaxofonon játszott és pantomimtársulatot alapított, majd leszerződött a Mercury Records-zal, amely 1969-ben kiadta a Man of Words, Man of Music című lemezét (Nagy-Britanniában David Bowie címmel jelent meg), rajta a Space Oddity című számmal.

A hetvenes évek közepétől megszállottja lett a dance/funk hangzásnak. 1977-ben adta ki Low című albumát, a Brian Enóval közösen felvett Berlin-trilógia első részét, amelyet a Heroes (1977) és a Lodger (1979) követett. Dolgozott a Queen együttessel, Mick Jaggerrel, Tina Turnerrel, a The Pat Metheny Group-pal és másokkal. Megalapította a Tin Machine formációt, amelyben testvére, Tony ült a dobok mögött, ám a banda nem aratott hatalmas sikert sem a kritikusok, sem a nagyközönség körében.

Az 1993-ban kiadott Black Tie White Noise című koronggal folytatta szólókarrierjét, két évre rá kiadta a Brian Enóval közös Outside című albumot és turnéra indult, amelyen a Nine Inch Nails volt az előzenekara.

A kaméleon

Az évtizedek múlásával Bowie-ra rásütötték a kaméleon jelzőt, hangja, dallamvilága a legkülönfélébb stílusokban, hangszerelésekben is felismerhető volt. Közben arra is volt ideje, hogy barátját, Lou Reedet producerként segítse rocktörténelmet írni Transformer című lemezével, rajta a Walk On The Wild Side-dal. Hasonló szolgálatot tett Iggy Popnak is The Idiot című albumának produceri és társszerzői munkáival. 2006-ban Grammy-díjat kapott életművéért.

Bowie viszonylag csendben töltötte a 2004 és 2012 közötti időszakot, majd 2013-ban jelentkezett új albummal, amely a The Next Day címet kapta. Bowie összes addigi lemezét túlszárnyalva a korong második helyre került a Billboard 200-as amerikai albumeladási listán.

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
katus
2016. január 12. 01:12
TUDTA, HOGY DAVID BOWIE LELKES FASISZTA VOLT? Most, hogy elhunyt a brit poplegenda, néhány napig tele lesz az internet David Bowie számokkal és idézetekkel. Van azonban néhány olyan, amellyel biztosan keveset fog találkozni. A számtalan stílust és imázst kipróbáló zenész a hetvenes évek közepén nem csak a fekete zene, a soul és a funky felé nyitott - de a szélsőjobboldal felé is. Közös számot vett fel John Lenonnal - ám míg a Beatles hippi-legendája világbékéről és a nemzetek eltűnéséről ábrándozott, Bowie hitet tett a fasizmus mellett. A Station to station album 1976-os turnéja igen botrányosra sikeredett. A színpadon előszeretettel bújt náci egyenruhához hasonló jelmezekbe, és ekkor nyilatkozott először a témában, Stockholmban, ahol egy lapnak nyilatkozva leszögezte: "Nagy Britanniának jót tenne egy fasiszta vezető. Végül is, a fasizmus az igazi nemzeti érzés. Őszintén hiszek a fasizmusban. Az emberek sokkal magasabb szinten teljesítenek, ha katonai vezetés alatt állnak. Kellene egy szélsőjobboldali mozgalom, ami mindent elsöpör az útjából és alaposan rendet tesz." Pár hónappal később a Playboyban még rátett egy lapáttal, amikor Hitler iránti csodálatáról beszélt, a férfimagazin riporterének őszinte megrökönyödésére. - A rocksztárok fasiszták. Hitler az egyik első rocksztár volt. - Ezt komolyan mondod? - Gondolj bele! Nézd meg a filmjeit! majdnem olyan jól mozog, mint Mick Jagger! Nem politikus volt, hanem művész. Arra használta a politikát, hogy ő irányítsa a show-t. Soha nem lesz még egy ilyen! (...) Az emberek azt mondják, szabadságot akarnak, de, amikor volt választási lehetőségük, Hitlert választották. (...) A srácok odavoltak érte - a lányok felizgultak és leizzadtak, a fiúk követni akarták. Tisztára, mint egy rock'roll koncerten!" És, ha ez nem lett volna elég, megvádolták azzal is, hogy a londoni Victoria pályaudvaron összegyűlt rajongóit karlendítéssel köszöntötte. Bowie váltig állította, hogy valójában csak integetett, és a felvételek alapján (no, meg a bulvársajtó szenzációhajhász jellegét ismerve) is ez tűnik sokkal valószínűbbnek. Az viszont aligha volt teljesen véletlen, hogy a tömeg hódolatát egy Mercedes kabrióban fogadta - épp, mint ama bizonyos első rocksztár pár évtizeddel korábban. A magyarázat nem hatotta meg a brit antifasisztákat és balosokat, akik valóságos boszorkányüldözésbe kezdtek ellene. A zenészek szakszervezete kizárta soraiból, sőt tagjaiknak is megtiltották, hogy Bowie-val együtt fellépve "részt vegyenek a fasizmus népszerűsítésében". Ellentmondás ellentmondás hátán A művész a hetvenes évek végétől már inkább azt hangsúlyozta, hogy nem érdekli a politika, és határozottan cáfolta, hogy nemzetiszocialista nézeteket vallana. Azt azonban később sem tagadta, hogy a harmincas évek szélsőjobboldali rendezvényei és egyenruhái lenyűgözték, egy időben lelkes gyűjtője is volt a korszak relikviáinak. Emiatt egy alkalommal bajba is került, amikor a lengyel-szovjet határon feltartóztatták "fasiszta szimbólumok" birtoklása miatt. A hetvenes években adott, komoly viharokat kavart kijelentéseit sokan azzal igyekeznek magyarázni - vagy inkább mentegetni - hogy a zenész akkoriban súlyos alkohol-és drogproblémákkal küzdött, így akkori szavait nem kell komolyan venni. Ez a bárgyú bagatellizálás jó eséllyel ugyanakkora tévedés, mint egyszerűen lenácizni. Semmi okunk nincs kételkdni abban, hogy a művész (legalábbis egy ideig) valóban így gondolkodott. De ennél sokkal összetettebb figura volt. Bowie számos színes bőrű és zsidó származású zenésszel játszott együtt, nagy hatással volt rá az amerikai fekete zene. Ugyanabban a Playboynak adott interjúban vallott Hitler iránti csodálatáról és biszexuális vonzalmairól is - hogy aztán néhány esztendővel később mindkettőt visszavonja. Ezek nélkül a paradoxonok nélkül megérteni is aligha lehet a minden határt folyton feszegető, semmilyen érzékenységet, vagy tabut nem tisztelő, élete végéig önmagát és az igazságot kereső művészt. Az ellentmondások nem hibákat, vagy botlásokat jelentettek Bowie életművében - ez maga volt Bowie. http://alfahir.hu/tudta_hogy_david_bowie_lelkes_fasiszta_volt
lynx
2016. január 11. 20:11
"Come get up my baby Run for the shadows, run for the shadows Run for the shadows in these golden years I'll stick with you baby for a thousand years Nothing's gonna touch you in these golden years, gold Golden years, gold whop whop whop " https://youtu.be/FcKrr0s2yuY
memocrat
2016. január 11. 15:50
Nagyon szomorú. RIP.
kulalak
2016. január 11. 14:47
Nyugodjon békében. Sajnos Tony Iommi sem érzi jól magát, a nagy öregek sorra mennek majd el a következő években. Bowie már egy 1969-es(!) koncerten nyolcszor(!) öltözött át, azt hittem azért "kaméleon", mert ezt ő kezdte alkalmazni élő koncertszínpadon.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!