Nanotech balesetek a tanrendben – Szuperhős Akadémia a Trafóban
2015. október 10. 14:18
Szuperhős Akadémián készül tizenhárom gyerek az eljövendő katasztrófákra: nanotechnológiás balesetekre, szörnyek meglepetésszerű támadására, túlnépesedésre. A képzőművész/rendező Philippe Quesne Másnap című darabjában egy abszurd, elgondolkodtató disztópia jelenik meg képregényes elemekkel a színpadon.
2015. október 10. 14:18
p
0
0
0
Mentés
A Másnapban Philippe Quesne 13 gyereket állít a színpadra, akik gigantikus, installációnak is elmenő díszletek között játszanak és zenélnek egy órán keresztül. Ebbe a játékba azonban annyira belefeledkeznek ők is, meg a nézők is, hogy a végére egy bizarr disztópiába csöppenünk. A mindenre elszánt nebulók neonjelmezben forgatnak lövöldözős reklámokat, építenek bunkert vagy szerveznek (ellen)támadást. A tanórák közti szünetekben koncertet adnak, megvitatják a stratégiát, és felkészülnek a földönkívüliek és a szörnyek meglepetésszerű támadására; meg a szuperhősök jövőjére, amikor nem csak a túlnépesedést kell megoldani, hanem az agyimplantátumok kérdését is.
Az előadás a sok játék ellenére nem gyerekeknek szól: a szereplők feje felett végig ott lebeg a baljós „Next Day” felirat. Most még csak habszivacs megy a szemükbe, de mi lesz másnap, amikor felnőnek? A produkció ezerféleképpen gondolható tovább, több nyitott kérdést, mint fix értelmezési útvonalat kínál a nézőknek.
Philippe Quesne előadásai abszurdak és meghökkentőek, de hatásukra a minket körülvevő világról kezdünk el gondolkodni. Hiszen gúnyos és vicces képei a társadalom apró hiányosságairól szólnak, és könnyen lehet, hogy a valóságban sokkal több hülyeség vesz körül bennünket, mint amennyit ez a 13 gyerek művel a színpadon.
A párizsi rendező képzőművészetet tanult, aztán tíz évig színházi- és operadíszleteket tervezett, kortárs képzőművészeti kiállításokat rendezett. 2003-ban megalapította Vivarium Studio nevű társulatát, amellyel már kétszer is járt a Trafóban: A sárkányok melankóliájával 2009-ben és a Big Banggel 2012-ben. Ennek az előadásnak a rendezésére a belga CAMPO művészeti központ kérte fel, amely már régóta jól ismert a gyerekszereplőket színpadra állító, de felnőtteknek szóló előadásairól.
Next Day
Bemutató a Trafóban 2015. október 16-17. 20.00 óra. Magyar-angol felirattal; kevés flamand szöveg, magyar tolmácsolással.
Az ismert református zsoltár az egyik építőköve a Komáromi Jókai Színház új bemutatójának. Az elátkozott család a Jókai-bicentenárium apropóján került színre, a jelenben is érvényes látványvilággal, és ami még fontosabb, soha el nem évülő tanulságokkal.
Balogh Rodrigó fesztiváligazgatót, a romák és nem romák közötti párbeszédet is elősegítő Független Színház vezetőjét a mindenkori túlélésről kérdeztük.
Számos szcenáriót láthattunk és olvashattunk már arról, hogy miképpen reagálna az emberiség egy világvége-helyzetre. Az eternauta egy egészen új opciót mutat be.
Kozmikus színjáték ez, amelyben a szerző maga száll alá kíséretével a pokolba, hogy szembenézzen akár önmagával is. A Howard Phillips Lovecraft utolsó napja emellett gyönyörű. Csak nem szép.
Az Amerika-ellenes politikus gyakorta támadja a rendfenntartó erőket, követeli a palesztin ügy melletti kiállást, és baloldali populizmussal próbálja újraértelmezni a városvezetést.