„A bonchidai hangszeres zene különleges, Erdélyben is egyedülálló ízét kóstolgatva sokunkban felmerült: mennyire hatott a főúri ízlés rá, hiszen Erdélyben köztudottan a jó zenekarok nem csak a parasztok (a nép) zenei igényeit szolgálták ki, hanem esetenként a helyi földbirtokosét is. A Bánffy Miklós által leírt kolozsvári nemesi bálok akár Bonchidán, a parasztok közt is lehettek volna, annyira egyeznek a mulatság momentumai, beleértve a táncokat is (…). De azt is tudjuk a zenészektől, hogy rendszeresen bejártak a Bánffy-kastélyba muzsikálni, sőt egy legenda szerint valamelyik Bánffy gróf még budapesti zenetanárt is okított zenészei oktatására.” (Az Ökrös együttes Bonchida háromszor című lemezének borítószövegéből.)
*
Hogy lehet ennyi zenét észben tartani?
Hogy tudsz annyi szót észben tartani, mint a magyar nyelv tudója? Úgy, hogy észre sem veszed, automatikussá válik, anyanyelvvé lesz.
Mitől függ, hogy épp milyen zenével kezdenek foglalkozni?
A lelkiállapotunktól. Az idősebb emberről azért tartják azt, hogy bölcs, mert lehet, hogy sok hibát követett el, amiből vagy tanult, vagy nem, de tapasztalata az van. Huszonévesként még nem gondolunk rá, hogy eljön az idő, amikor a barátainkat fogjuk temetni. Az elején nem akarjuk az élet végét látni. Eltolódnak az érzelmek és a hangsúlyok. Az öreg zenész milyen fantasztikusan zenélt faluhelyen! Ismerte az egész életet! Ma már mi is meg merjük csinálni azt, hogy egy órán át csak lassúkat játszunk Kapolcson vagy éjfélkor a pannonhalmi apátságban. Pannonhalmán volt, aki elkezdett sírni. Ehhez meg kell érni. Állítólag a fiatal Bartóknak mondta a zeneakadémiai professzora, hogy aki adagiókat akar komponálni, annak előbb mindenfélét át kell élnie. Szerelmet, csalódást, fájdalmat, elragadtatást.
Miért nincs jó ideje új Muzsikás-lemez?
Sok olyan zene született meg, amiből már régen összejött volna akár több lemez is. Nem arról van szó, hogy ne akarnánk lemezt csinálni. Viszont nincs meg az érzés, hogy „na most!” Ezt az érzést kerülgetjük több éve. Mindig úgy éreztük, hogy a lemezeink adnak valami zenén túlmutatót is. Nem stúdiólemezt viszont adtunk ki, most pedig a rólunk szóló, nemrég megjelent könyv melléklete a szigetes koncert dvd-felvétele.
A kötetben azt mondják: ma már nem olyan fontos egy lemez. Miért? A letöltések miatt?
Anyagilag nem fontos. Más szempontból viszont igen: hiába van benned egy könyv, ha nem írod meg. Szeretünk letenni valamit az asztalra. Szóval nem döntés, hanem belső várakozás van amögött, hogy nincs új stúdiólemezünk.
Itt egy somogyi ugrós, ott egy kalotaszegi legényes, amott egy dudanóta. Mi alapján dől el, hogy mi kerül egy népzenei lemezre, ha nem kifejezetten arra szánják, hogy táncolni lehessen rá?
Egy lemez ugyanúgy finoman szerkesztett, mint egy koncert. Az első időkben kétszer 20-25 perces bakelitlemezeket készítettünk: A oldal, B oldal. Ott olyan technikai problémákra is figyelni kellett, hogy nem lehetett olyan számot a végére tenni, amiben erős a basszus, mert a lemez tövénél kisebb a kör, és kiugrik a tű. Távirányító sem volt még, nem mászkáltak az emberek leállítani, számot ugrani, úgy kellett hát összeállítani a számokat, hogy egybefüggő, húszperces zenei élményt alkossanak. Aztán jöttek a cédék, akkor ötven perces zenei élményt kellett nyújtani.
Szokott otthon Muzsikást hallgatni?
A számok sorrendjének megállapításához ezerszer is végighallgattuk egy-egy készülő lemez anyagát. Aztán végre kialakult a konszenzus. És ezután én soha többet nem hallgattam meg a lemezeinket. Bajban vagyok, amikor megkérdezik, hogy melyik szám melyik lemezen van. Az új, éppen aktuális koncertünk anyagát azt igen, azt hallgatom, az eredeti forrásanyaggal együtt, az egy új kihívás.
Többször játszottak együtt a Woven Handdel. Mi köti össze önöket David Eugene Edward-zal?
Elsősorban ő! David szellemisége. Egyébként népzenész, kiválóan játszik appalache-i népzenét. Ő egy autonóm, szuverén egyéniség. Fölépítette a saját világát, amiben benne van minden, amit ő fontosnak tart, és valahogy belekerült ebbe a Muzsikás is. Egy koncerten találkozott velünk. Amikor a Betyárnótát feldolgozta, eljött ide és bekopogott Éri Pityuhoz. Amikor az első közös megjelenésünk volt Hollandiában, mi fejeztük be a koncertet egy kalotaszegi lassú dallammal. David ezalatt letérdelt a színpadra és végig imádkozott. Ő olyan, mint egy prédikátor, a dalai a hitről szólnak.
2008-ban elnyerték a világzene Grammyét, a Womex-díjat.
A Womex a világzene-népzene legnagyobb szakvására: ott a fellépés reklámnak számít, amiért fizetni kell. Nem meghívásos alapon megy, be kell nevezni. Az első Womex 1999-ben volt, de mi már 1998-ban Londonban, a Royal Festival Hallban tarthattuk a Bartók-albumunk ősbemutatóját, bejártuk a világot és a lemezeink is világszerte kaphatóak voltak. Nem éreztük, hogy nekünk a Womexen is fel kellene lépnünk. Megtiszteltetés, hogy európai együttesként elsőként kaptuk meg a díjat. A Womex-díj, idézem: „A világzenében nyújtott nemzetközi szinten kiemelkedő teljesítményt jutalmazza. A zenei kiválóság, társadalmi hatékonyság, kereskedelmi siker, politikai mondanivaló, életmű – ezek közül a szempontok közül bármely érdemessé teheti az előadókat, együtteseket a díjra”. 2008-ban a héttagú zsűri egyhangúlag ránk szavazott. Ez egyben a magyar zene nemzetközi elismerését is jelenti.
Mitől maradt egyben a Muzsikás? Összesen egy tagcsere volt negyven év alatt.
Az elsődleges preferenciánk a népzene, a másodlagos viszont mindenkinél más. Ezért még mindig érdekesek vagyunk egymás számára. Azonkívül úgynevezett vétódemokrácia van: ha valakinek valami nem tetszik, azt nem csináljuk. Amikor a kilencvenes évek közepén Csoóri Sanyi kivált, azt megszenvedtük, aztán jött Porteleki Laci és új időszámítás kezdődött.
Hogy egyezteti össze a családi életet, a Muzsikást és a munkát?
Nem járok moziba, színházba, koncertre amennyit szeretnék, társaságba is ritkán. Bizonyos dolgokat fel kell adni. Vastag könyvet csak nyáron olvasok. Stabil családi hátterem van. Dórával minden évben kiszakítottunk egy hónapot, hogy együtt legyünk, akármi volt is. Egyébként este zenéltünk, napközben dolgoztunk, hétvégén és a szabadság terhére turnéztunk.
Okozott valaha botrányt a zenekar?
Volt egy lemezünk, az Ősz az idő, ami Blues for Transylvania, címmel jelent meg külföldön, valami olyasmit sugallva, hogy Keserves Erdélyért. Ekkoriban voltak Erdélyben a falurombolások. A lemez kiadója, Joe Boyd producer a bakelit hátsó borítóján térképpel illusztrálva kifejtette, hogy mi is volt Trianon, mit is jelent ez a magyaroknak. Ez akkor politikai tabu volt Magyarországon. A románok őrjöngtek, hivatalosan tiltakoztak az angol-amerikai kiadónál, persze eredménytelenül. Ekkor még vettek az emberek lemezt, nagy példányszámban nyomták ki ezt is, Amerikától Japánig kapható volt sokfelé.
Kik lépnek a Muzsikás örökébe?
Nem tudom, remélem lesznek egy páran. Nagy ígéret a Buda Folk Band, a Söndörgőre már felfigyeltek, de ők nem magyar zenét játszanak. A Felszállott a páva során is óriási tehetségek tűntek fel. Valami miatt azonban nem tudnak áttörni a magyar zenészek, nem tudom miért, talán más módon kellene őket menedzselni. Nagy keletje lenne a magyar zenének a világban, ez a tapasztalatunk.
Akkor hanyatlás van?
Nincs. Sőt, nagyon sok jó fiatal zenész van. Gondoltam is többször, ha nem zenélnénk ennyire aktívan, szívesen segítenék egy-két együttest, szólistát. De erre most nincs energiám. A nagy koncertjeinken túl, a szabadidőnkben, általános és középiskolákban csinálunk rendhagyó, összevont énekórákat, a jövő évben is 65 ilyen alkalom lesz. Svájcba, Japánba készülünk, az itthoni koncertekre, fesztiválokra is jönnek a felkérések.
Széken nagy nehezen sikerült megszerezniük Icsánék hangszereit. A sajátjukat odaadnák másnak?
Nem, én biztos nem adnám. Egyébként ők is ragaszkodtak a hangszereikhez, csak annyit jártunk a nyakukra, hogy végül eladták nekünk – kivéve a hegedűt. A pénz mellé még új bőgőt is kapott Icsán Sanyi; az volt az egyetlen kikötése, hogy fekete legyen. Felhívtam Magyarország összes hangszerboltját csakis fekete bőgő után kutatva, de mindenhol kiröhögtek. Végül szereztem egyet, és amikor vittem ki vonattal, a román vámos nem értette, mivégre van velem egy nagybőgő. Magyaráztam, hogy a bőgősnek minden nap gyakorolni kell, ezért viszem magammal. Hozom majd vissza. Na, erről ki is állított egy hivatalos papírt. Amikor aztán Icsán Sanyi bőgőjével utaztam hazafelé, mutattam a másik vámosnak, jövök haza, vittem ki, hozom haza, gyakoroltam. El kellett fogadnia. Most, amikor Németországban koncerteztünk, nem tudtam bőgőt vinni. Szereztek nekem egy méregdrága, álomszép, nagyon tisztán szóló versenybőgőt. Csak épp az a reccsenés nem volt benne, ami a népi hangszerekben megvan, így betettünk egy mikrofont oda, ahol ezek a zörejek képződni szoktak.
És hány hangszeren játszanak összesen?
Egyre kevesebben. Eleinte még húsz hangszert vittünk egy-egy koncertre, most már csökken a számuk. Nincs olyan raktárunk, mint az Amadindának vagy a Kalákának, akik kipakolnak vagy ötven hangszert, amikor elkezdik a koncertet. Az idők során elmaradt a tekerő, a duda, a töröksíp. Általában a vonósokon túl a furulyák, gardon, dob, koboz, tambura a fellépési készlet.
Van kedvenc hangszerfajtája és darabja?
Nagyon szeretem a vonósnégyes-hangzást. Mi is vonósnégyes vagyunk igazából. A vonósnégyes pedig akkor szól jól, ha úgy hangzik, mintha egy hangszert hallanál. Klasszikus hangszerek közül a zongorát szeretem. De ahhoz át kell állítani a fülemet. A zongora temperált hangszer, a vonós hangszerek nem – a hegedű olyan hangot szólaltat meg, amilyet akar, a zongora meg csak olyat tud, amire be van hangolva. Mindig tiszteltem a vonósnégyeseket, ha zongoristával tudtak muzsikálni.
Nem hiányzik a csend?
A csend is része a zenének. Kodály tanár úr időnként ellátogatott a Lórántffy Zsuzsanna zenei általánosba, ahol először vezették be a módszerét, és ahova az egyik Muzsikás-tag, Sipos Misi is járt. Kodály egyszer végignézett egy énekórát, és a végén annyit mondott a gyerekeknek: tudják, a szünet is része a zenének. Szóval hiányzik a csend. De beletesszük a zenébe.