Jelentősen nőtt a Műcsarnok látogatottsága és programjainak száma, a kiállításai fontos diskurzusokat indítottak el az utóbbi két évben, ami azt jelzi, hogy az intézmény jó irányba indult el – mondta Gulyás Gábor, a kortárs kiállítóhely decemberben leköszönt igazgatója az MTI-nek adott interjúban.
„Az idő nagyon kevés volt, egy művészeti intézmény saját karakterét egy új vezetővel általában a harmadik-negyedik évre alakítja ki. Ebből a szempontból tehát korai a váltás, ám az talán kirajzolódott, milyen irányba indult el a Műcsarnok” – értékelt az igazgató. Emlékeztetett arra, hogy jelentősen nőtt a látogatottság – a korábbi 28 ezer után tavalyelőtt 48 ezren váltottak jegyet, tavaly pedig több mint 70 ezren –, és kiemelkedően sok, négyszáz társművészeti programot rendeztek.
Átalakult a kiállítási struktúra, például olyan tematikus tárlatok is nyíltak, amelyek aktuális társadalmi kérdésekkel foglalkoztak, és bevonzottak olyan látogatókat is, akik egyébként aligha jöttek volna el egy kortárs tárlatra – fűzte hozzá.
„Ilyen volt a Bizottság-kiállítás témája, a nyolcvanas évek, a kádárizmussal szembeni passzív ellenállás emlékezete, pontosabban emlékezés és emlékezet viszonya. A Mi a magyar? szintén egy olyan kérdést tett fel, amely körül sok a zavar mostanában, ahogyan azt a reakciók is megmutatták. Nem azokra gondolok, akiket irritál a nemzetben való gondolkodás vagy akik a nemzeti önazonossághoz való viszonyukat legfeljebb patetikus, ám lapos szentenciákban képesek megjeleníteni, bár kétségkívül e két csoport képviselői a leghangosabbak, engem egyik viszonyulás sem hoz lázba” – tekintett vissza.
Gulyás Gábor hangsúlyozta: a kiállítással azt igyekezett felmutatni, hogy művészeti projektekkel lehetséges a nemzeti identitás kérdéseiről árnyaltabban, egyszersmind tisztábban is szólni. A Mi a magyar? rekordlátogatottsága és a tárlat által generált diskurzus visszaigazolta a koncepciót – tette hozzá.
Kiemelte, hogy a kiállítók listája életkori szempontból is bővült: a korábbinál több idősebb, a hazai kortárs képzőművészetben meghatározó alkotónak nyílhatott tárlata, előkészületben vannak továbbá olyan kiállítások, amelyek éppen lezárult életművek bemutatását célozzák.
„Az egyik legnagyobb bánatom a Műcsarnok elmúlt másfél évével kapcsolatban az alulfinanszírozottság, amelynek nagy vesztese a katalóguskiadás. Jó néhány fontos katalógusunk van, amely megszerkesztve csak a nyomtatásra vár” – összegzett az igazgató.
Gulyás Gábor felidézte, hogy az utóbbi években a Műcsarnok közhasznú támogatása radikálisan csökkent: „kinevezésemkor 360 millió forintról volt szó, ami nagyon hamar 279 millióra apadt. 2007-ben a Műcsarnok állami támogatása még az Ernst Múzeum nélkül volt 411 millió, így nominálértékben is megközelíti az 50 százalékot a csökkenés”. Megjegyezte, hogy a finanszírozási nehézségek ellenére az épületben fontos fejlesztések zajlottak, létrejött például a Mélycsarnok projektgaléria.