Eddig még soha nem merészkedett Von der Leyen: már ígérni sem tud semmit Magyarországnak

Büntetni viszont annál jobban tud.

Brüsszel szerint akár a hadseregedet is bevetheted a migránsok ellen – ha nem az a neved, hogy Magyarország. Marsai Viktor elemzése arról, hogyan kivételez a lengyel Tusk-kormánnyal migráció ügyében az Európai Bizottság.
Van egy európai uniós ország, amely a kezdet kezdetétől ellenezte az új migrációs és menekültügyi paktumot, különösen annak a menedékkérők szétosztására vonatkozó részét. Ez az ország a fokozódó illegális migrációs nyomásra határai lezárásával válaszolt, először fizikai, majd jogi határzárral, nemcsak a határvédelmi szerveket, de a hadsereget is felvonultatva. Sőt, olyan jogszabályokat fogadott el, amelyek jelentősen korlátozták az NGO-k és az újságírók hozzáférését a határsávhoz. Mindezek a rendelkezések egészen odáig mentek, hogy
Nem. Ez az ország nem hazánk, hanem Lengyelország. És ezzel a párhuzamok véget is értek. Mert miközben Magyarország a hasonló rendelkezésekért egyszeri 200 millió eurós és minden nap további egymillió eurós bírságot fizet, addig az Európai Bizottság – és személyesen Ursula von der Leyen – gratulált Varsónak a hatékony fellépésért, sőt, a Bizottság elnöke a lengyel határkerítés mellett fotózkodott, aláhúzva annak legimitását.
És miközben a bizottsági kommunikáció szerint a lengyelek esetében ez Európa megmentése az orosz hibrid fenyegetéstől (ami valós), addig Magyarország esetében – amely korántsem zárta el ilyen mértékben területét a menedékkérőktől, lásd a Belgrádban beadható szándéknyilatkozatot – az uniós normák súlyos megszegése, ami büntetést érdemel. Merthogy hazánk megszegi a menedékkérők alapvető emberi jogait.
Csakhogy az alapvető emberi jogok univerzálisak és elidegeníthetetlenek, és ebből a szempontból nincs értelmezhető kapcsolat a között, hogy a lengyel-belorusz határon felbukkanó iraki férfit embercsempészhálózat vagy a belarusz állam juttatta oda. A Bizottság szerint mégiscsak van.
Azt is érdemes kiemelnünk, Magyarország déli határai ellenőrzésével ugyanúgy Európát védi – csak épp egy másik irányból, és ugyanúgy szervezetten, embercsempészek által számos biztonságos harmadik országon – és jó eséllyel egy uniós országon, Görögországon – átutaztatott személyektől. Mindez ráadásul ez nem saját döntése, hanem a schengeni rendelkezésekben kikötött kötelezettsége. És még egy markáns különbség: miközben a Szerbiába megérkező, illetve visszatoloncolt irreguláris bevándorlók nincsenek kitéve üldöztetésnek és a szerb menekültügyi rendszer működik, ugyanez nem mondható el Belorusz vonatkozásában, ahol beszámolók szerint
azzal fenyegették meg a migránsokat, hogyha nem jutnak át az EU területére, könnyen az ukrajnai fronton találhatják magukat.
Mindez már önmagában is felveti a kettős mérce és a politikai nyomásgyakorlás kérdését – különösen, hogy a Bizottság álláspontja a jobboldali-liberális Tusk-kormány hatalomra jutásával puhult fel Varsóval szemben. Az azonban, hogy a Bizottság beleegyezett abba, hogy a lengyel kormány mentesüljön a Migrációs és Menekültügyi Paktum rendelkezései alól, egészen biztosan példa nélküli politikai döntés.
Ezt is ajánljuk a témában
Büntetni viszont annál jobban tud.
Az argumentáció szerint erre azért kerülhetett sor, mert Lengyelország egymillió ukrajnai menedékkérőt fogadott be. Ez igazán méltányolandó emberbarát cselekedet – annak felvetése, hogy ez milyen foglalkoztatás- és munkaerő-politikai stratégia mentén történt lengyel részről, igazán illúzióromboló lenne, úgyhogy hagyjuk is. De akkor mi is megnyugodhatunk, hiszen hazánk több millió ukrajnai menekült előtt nyitotta meg a kapuit, milliárdos segélyeket juttatott el a kelet-európai országba, és különféle becslések szerint 100 és 200 ezer közti ukrajnai állampolgárnak biztosít menedéket és munkát – akkor is, ha zömük nem folyamodott ideiglenes védelmi státuszért, ezért nem tudjuk a pontos számokat (azért sem, mert nagyon sokan ingáznak a két ország között).
Vagy mégsem? Úgy tűnik, hogy a magyar segítség sajnos nem került elszámolásra a Bizottságnál.
Magyarország megmérettetett, és könnyűnek találtatott Brüsszelben. Ránk továbbra is a legszigorúbb rendelkezések vonatkoznak, fizetnünk kell a bírságot, és együtt élnünk azzal, hogy az Ukrajnának és az ukrán menekülteknek adott segítségünket egy kézlegyintéssel elintézték – értéktelennek találva mindezt. És természetesen ránk továbbra is vonatkoznak a Paktum rendelkezései, amit nem szavaztunk meg – de amit rajtunk kíméletlenül be fognak vasalni.
Az ukrajnai menekültek és a Paktum összekapcsolása azért is elgondolkodtató, mert előbbi egy humanitárius lépés, a második pedig egy jogi keretrendszer. Semmiféle érdemi magyarázat nem hangzott el azzal kapcsolatban, hogy mi köze van a kettőnek egymáshoz.
Például ez esetben Magyarország mentesülhet a Paktum alól, mert a Hungary Helps humanitárius akciókat hajt végre a kibocsátó régiókban?
Vagy azért, mert éves szinten több ezer Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgatót fogad be a kibocsátó térségekből? Ezen analógia alapján ez logikus lenne. Mégis kicsi az esély, hogy erre sor kerülne. Sajnos úgy tűnik, hogy az uniós jog alkalmazása egyre inkább politikai fegyverré válik a Bizottság és az uniós szervek kezében, amit nyomásgyakorlásra használnak a velük rossz viszonyt ápoló szereplőkkel szemben, és nagyvonalúan eltekintenek tőle, ha baráti játékosokról van szó. Ami meglehetősen szomorú képet fest az Unió jelenlegi működéséről.
Nyitókép: Sóki Tamás – MTI