Bezuhant az elektromos autók eladása Európában
„Miért térnek vissza az európaiak a benzinesekhez?” – tette fel a kérdést az Euronews.
Hiába kértek az európai autógyárak haladékot a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentésére, miközben Olaf Scholzék elvették az emberek kedvét az elektromos autóktól.
Nyitókép: Getty Images
***
„Nem, nem ad haladékot az Európai Bizottság az autógyártóknak, akik arra kérték az EU kvázi-kormányát, hogy halasszák el az autókra vonatkozó 2025-ös CO2-csökkentési célokat” – írta meg az Euractiv.
Az EU személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó CO2-követelménye a jövő évig 15 százalékos csökkentést irányzott elő autóik átlagos CO2-kibocsátását a 2021-es szinthez képest. A gond csak az, hogy nem sikerült elég elektromos autót eladni ahhoz, hogy sikerüljön a manőver.
Ezt is ajánljuk a témában
„Miért térnek vissza az európaiak a benzinesekhez?” – tette fel a kérdést az Euronews.
Ezért egyes iparági szereplők kétéves halasztást kértek, hogy elkerüljék az eurómilliárdos bírságok kockázatát.
Az EB szerint azonban a gyártóknak volt elég idejük felkészülni. Az Euractivnak nyilatkozó Tim McPhie, a Bizottság éghajlat-politikai szóvivője az uniós bikkfanyelven azt mondta, hogy „a 2025-ös cél megköveteli – és lehetővé teszi – a gyártók számára, hogy átfogó megfelelési stratégiát dolgozzanak ki”. Noha ezt 2023-ban felülvizsgálták – ekkor került be az új benzines és dízelmotoros autók tiltása is 2035-től – alapvetően maradtak azoknál a céloknál, amelyeket 2019-ben fogadtak el a jogalkotók.
Igen ám, de azóta volt egy koronavírus-járvány miatti totális leállás, 2022. februárja óta pedig egy háború dúl a kontinensen, ez azonban valamiért nem ugrotta meg a jogalkotók ingerküszöbét, tehetjük hozzá.
Az Euractiv úgy tudja: az autógyártók akár 16 milliárd eurós pénzbírságot is kaphatnak, ha nem tartják be az EU 2025-ös célkitűzését.
A 2025-re kitűzött, kilométerenkénti 95 g CO2 körüli cél eléréséhez az elektromos autók piaci részesedését 20-22 százalékra kellene növelni – állítja egy iparági lap – miközben a teljesen elektromos autók elterjedése jelenleg 15 százalék alatt stagnál.
Más iparági források is elhamarkodottnak ítélték az EB elutasítását. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) megismételte nyilatkozatát, miszerint „az EU-ból még mindig hiányoznak a létfontosságú feltételek a zéró károsanyag-kibocsátású személyautók és kisteherautók tömeges piaci bevezetéséhez”.
Jelesül
És virágnyelven azt is hozzátették, érdemes lenne holisztikus szempontból felülvizsgálni az egész szabályozást.
Az Euractiv úgy tudja, hogy szerdára tervezik az ACEA igazgatótanácsának ülését a nem hivatalos dokumentum megvitatására. A német autóipari szövetség, a VDA szóvivője is arra kérte a Bizottságot, hogy a CO2-szabályozás 2026-ra tervezett felülvizsgálatát hozza előre 2025-re.
Az Euractivnak nyilatkozó Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint az elektromos járművek lassú elterjedésének fő felelősei nem az autógyártók, hanem a német politika, amely hirtelen eltörölte az elektromos autónként járó 4500 eurós bónuszt a költségvetési lyukak foldozására.
„Az, hogy miért csökkennek a számok Európában, teljes mértékben Németország felelőssége” – mondta a lapnak Dudenhöffer, aki a zöldpárti Robert Habeck gazdasági minisztert, Olaf Scholz kancellár kormányának tagját hibáztatta az elektromos mobilitás „tönkretételéért”.
Ugyanakkor az sem tett jót, hogy más politikusok a belsőégésű motorok mellett álltak ki.
Mindezzel együtt Dudenhöffer nem a haladék megadását, hanem a bírságok csökkentését javasolta az EB-nek, ha később sikerül túlteljesíteni a gyártóknak a célokat.