A mainstream középszerűsége – kiosztották az idei Oscarokat, itt vannak a nyertesek!
Az a film nyerte meg a legjobb film díját, amelyikre a legkevésbé számítottunk, miközben több kiváló film üres kézzel ment haza.
Úgy tűnik, itt vannak a valóban megérdemelt Oscarok. Értékelő cikkünk a nyertesekről!
Nyitókép: Robyn BECK / AFP
***
Legjobb film: Oppenheimer
Legjobb rendező: Christopher Nolan (Oppenheimer)
Legjobb színész: Cillian Murphy (Oppenheimer)
Legjobb színésznő: Emma Stone (Szegény párák)
Legjobb férfi mellékszereplő: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Legjobb női mellészereplő: Da'Vine Joy Randolph (Téli szünet)
Legjobb külföldi film: Érdekvédelmi terület
Magyar idő szerint hétfő hajnalban kiosztották az idei Oscar-díjakat. Magyar szempontból a legérdekesebb Mihalek Zsuzsa berendező Oscar-díja, amit a Szegény párák című filmben látható, gyönyörű munkájáért kapott.
Aligha elhanyagolható azonban, hogy Christopher Nolan a sokadik jelölése után immáron megkapta az első Oscarját – majd pár percre rá a másodikat is.
De ne szaladjunk ennyire előre!
A tavalyi évben sokak – köztük e sorok írója is – felhúzta a szemöldökét arra, hogy sikerült egy középszerű filmnek megkaparintania a legtöbb Oscart (szám szerint hetet), míg több kiváló alkotás hoppon maradt, köztük Steven Spielberg életrajzi ihletésű filmje és Martin McDonagh drámája is.
Ezt is ajánljuk a témában
Az a film nyerte meg a legjobb film díját, amelyikre a legkevésbé számítottunk, miközben több kiváló film üres kézzel ment haza.
Az idén mintha az Akadémia tagjai meghallották volna az elégedetlenkedőket, s gondolva egy merészet, kiosztották a díjakat a legérdemesebbeknek. Vagy legalábbis kiszámíthatóan döntött.
Hét díjat kapott az Oppenheimer, négyet a Szegény párák, s kettőt az Érdekvédelmi terület.
Ezt is ajánljuk a témában
Christopher Nolan új filmje az atombomba kifejlesztéséhez vezető útról mesél egy tudós-zseni sajátos életútjának meghatározó eseményein keresztül. Aktualitása vitathatatlan, és ez az aktualitás elég hátborzongatóra és letaglózóra sikeredett.
Az Oppenheimer megkapta a legjobb vágás, a legjobb operatőr és legjobb eredeti filmzene díját, Robert Downey Jr. megkapta a filmben nyújtott alakításáért a legjobb férfi mellékszereplő díját, Cillian Murphy s legjobb színész elismerését – Christopher Nolan meg hazavihette a legjobb rendező szobrocskáját, illetve producerként a legjobb film díját is.
Ezzel pedig a rendező nyolc jelölés után megszerezhette élete első és második Oscarját is.
Vagyis hoppon maradt a Megfojtott virágok és a Barbie is, többek között.
Nem ő volt az egyetlen híres alkotó, aki most kapott először Oscart: Wes Anderson, A Grand Budapest Hotel rendezője szintén nyolc jelölés után kapta meg idén élete első szobrát, a Henry Sugar csodálatos élete című tavalyi alkotásért.
Mijazaki Hajao, a Studio Ghibli alapítója a 2015-ös Oscar életműdíja után idén megkapta a második Oscar-díját A fiú és a szürke gém című animációs filmjéért.
Jórgosz Lánthimosz Magyarországon forgatott filmje, a Szegény párák a 11 jelölésből csupán négyet tudott díjra váltani. Nem kapta meg a legjobb film díját – ami szerintünk talán nem is olyan nagy gond, tekintettel arra, hogy a mű egy erotikával erősen túlfűszerezett mese arról, ahogyan
egy felnőtt testbe zárt kislány felfedezi a világot a saját szexualitásán keresztül, hogy a végén egy egészen feminista pontot tegyen az i-re.
Azt el kell viszont ismerni, hogy a megszerzett négy díj mind megérdemelt: Emma Stone aprólékosan mutatta be az eleinte még beszélni nem tudó, végül már a kapitalizmust hevesen kritizáló főszereplőnő fejlődését, ahogyan Mihalek Zsuzsa és kollégái is olyan elbűvölően mesés látványvilágot álmodtak meg, amilyet élőszereplős produkcióban rég láttunk.
Az érdekvédelmi terület című film öt jelölésből kettőt tudott díjra váltani, a legjobb külföldi film és a legjobb hang szobrát szerezte meg. A film azt a rideg embertelenséget mutatja be, ahogyan az auschwitzi táborvezető a családjával éli a mindennapi életét, miközben a szomszédban, a falon túl borzalmak történnek. A tömeggyilkosságokat így ezúttal nem látjuk nézőként, de a hanghatások révén, meg egyébként is, tudjuk, mi történik ott.
A 96. Oscar-díj történelmi jelentőségű lett Ukrajna számára is: idén megkapták az első szobrocskájukat a 20 nap Mariupol című filmért.
A rendező, amikor átvette a legjobb dokumentumfilm díját, kijelentette, hogy ő az első rendező, aki azt kívánja, bárcsak ne kellett volna leforgatnia a filmjét, bárcsak ne rohanta volna le Oroszország az országát, s bárcsak ne halt volna meg több tízezer ukrán.
A legjobb vizuális effektek díját idén nem egy többszáz millió dollárból készült hollywoodi szuperprodukció nyerte meg, hanem egy 10-12 millió dollláros Japán Godzilla-film, amiben a a címszereplő pont azután bukkan fel, hogy a japánok kapituláltak a második világháború végén.
A film bár tényleg „aprópénzből” készült, a vizuális effekteken mindez nem látszik, a japán művészek az eddigi legszebb Godzilla-filmet tették le az asztalra – amit az Akadémia nem is volt rest díjazni.
A kis költségvetésű Oscar-jelölt filmek közül a Téli szünet, illetve az Egy zuhanás anatómiája volt kiemelkedő, az öt-öt jelölésből viszont mindkettő csak egyet-egyet tudott díjra váltani: előbbi a legjobb női mellékszereplő díját, utóbbi pedig a legjobb eredeti forgatókönyv díját kapta meg, mindkettőt teljesen megérdemelten.
„Teljesen megérdemelten” – talán ez lehetne a mottója a mostani Oscar-díjak odaítélésének.
Nyilván lehet azon vitázni, miért nem kapott szobrot De Niro a Megfojtott virágokban nyújtott alakításáért,
vagy épp miért nem tudta az ötvennegyedik jelölését beváltani John Williams zeneszerző, most mégis azt kell mondanunk: az Akadémia kvázi korrigálta magát, s a díjakat azok a filmek kapták, amik az adott kategóriában a legtöbbet tették le az asztalra.
Ezt is ajánljuk a témában
Köbli Norbert és Kacsoh Dániel járja körül az idei gála hangsúlyait és üzeneteit. Tartsanak velünk kedden este!