A petrolkémiai vállalatok – önállóan, valamint az iparági szakmai szövetségeken és fedőszervezeteken keresztül – megtévesztik a fogyasztókat, a politikai döntéshozókat és a szabályozó hatóságokat, hogy elhitessék velük, hamis megoldások sorával kezelni lehet a műanyaghulladék-válságot” – írta a szervezet.
Az 1950-es évektől kezdve a petrolkémiai vállalatok felismerték, ha a termékeik eldobhatók, akkor az biztosítja a folyamatos, növekvő keresletet irántuk. Erre tökéletes példa az eredetileg többször használatosnak tervezett műanyag zacskóktól megfulladó gyermekek esetei – 1959-ben 80 ilyen tragédia történt, amely óriási közfelháborodáshoz vezetett –, amik arra vezették a műanyagipart, hogy azt állítsák, a zacskókat eldobhatónak szánták, ezzel pedig rögtön
a vállalatokról a szülőkre hárították a felelősséget.
Ezzel sikerült is elcsendesíteni az első műanyagellenes kampányokat. Ennek következtében 1960 és 1970 között a műanyag csomagolóanyagok gyártása 10 százalékról 25 százalékra ugrott – olvasható a jelentésben.
Valójában a vállalatok nem is érdekeltek abban, hogy támogassák az újrahasznosított műanyagok piacának létrehozását. Tom Rattray, egy nyugdíjas iparági szakértő szerint a petrolkémiai vállalatok az újrahasznosítást belső versenynek tekintik. „Nem akarják, hogy sikeres legyen.”