Azt már az Earthsight nyomozása derítette ki, hogy az IKEA éveken keresztül adott el olyan gyermekbútorokat, amelyek illegálisan beszerzett fából készültek. A problémát egész pontosan az jelentette, hogy a vállalat illegális fakitermelésben vett részt Oroszország védett erdeiben, több további nyugati vállalattal egyetemben. Az eset jelentős csorbát ejtett a svéd vállalat hírnevén, korábban ugyanis az egyik legerősebb branddel rendelkeztek a világon, ezen a branden belül mondhatni központi szerepet töltött be a fenntarthatóság melletti elkötelezettség folyamatos hirdetése.
Az IKEA története megmutatja, hogy a szimpatikus vállalati imázs önmagában semmire nem garancia. A svéd vállalatot szinte minden listán megemlítették a fenntarthatóság mellett leginkább elkötelezett szereplők között, az orosz és ukrán fakitermelési botrányok nyilvánosságra kerülése azonban sokkal inkább egy kiemelkedően sikeres marketing és PR osztály meglétére utal, mintsem a környezetvédelmi értékek tényleges jelenlétére.