Kik azok a húszik, akik az amerikaiakkal harcolnak a Vörös tengeren?
Nem csak Gázában, a Vörös-tengeren is pattanásig feszült a helyzet a Hamász októberi támadása óta.
A Tesla bejelentette, hogy részlegesen leállítja termelését Berlin melletti üzemében, de az IKEA és a Volvo is áruhiánnyal számol.
Ahogy arról a Mandineren is beszámoltunk, egyre durvább a helyzet a Közel-Keleten, a régió forrong, ami a helyi háborúk és összeütközések szörnyű emberáldozatai mellett, az egész világgazdaságra nyomasztó hatást gyakorolnak. Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, ahonnan október 7. után többször indítottak támadást Izrael ellen, főleg a vörös-tengeri üdülővárost, Eilatot vették célba drónokkal és rakétákkal.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem csak Gázában, a Vörös-tengeren is pattanásig feszült a helyzet a Hamász októberi támadása óta.
Az amerikai védelmi minisztérium szóvivője először október közepén számolt be arról, hogy egy amerikai hadihajó a Vörös-tengeren több olyan rakétát és drónt lőtt le, amelyek izraeli célpontok felé tarthattak. Az utóbbi napokban az amerikaiak és a britek azonban megelégelték a húszik garázdálkodását, és támadásba lendültek a húszik ellen, miután azok rendre figyelmen kívül hagyták figyelmeztetéseiket és többtucat rakétát lőttek ki a nemzetközi vizeken haladó hajókra. Az elmúlt napokban a Vörös-tenger térségében cirkáló
amerikai és brit hadihajók összehangolt csapásokat indítottak a Jemen egy részét uralmuk alá hajtó és Iránnal szövetséges húszi lázadók ellen.
Ezt is ajánljuk a témában
Többfrontos katonai kóstolgatás zajlik a Közel-Keleten az Iránhoz közel álló milíciák és a nyugati fegyveres erők között. Nemcsak Gázában van már nyílt háború, forrong az egész régió.
A Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), a globális szállítási költségek vezető mutatója pénteken 3,101 dolláros konténerenkénti költséget tett közzé - ez körülbelül 310 százalékos növekedést jelent azóta, hogy az Irán által támogatott jemeni húszi terroristák elkezdték támadni a teherhajókat a Vörös-tengeren. A 20 láb hosszú szállítókonténer SCFI ára előző pénteken 2,871 dollár volt, így a költségek hétről hétre folyamatosan emelkednek, mivel a szállítók elhagyják a létfontosságú vörös-tengeri kereskedelmi útvonalat a lassabb és drágább alternatívákért. A Sky News megjegyezte, hogy a hajózási társaságok biztosítási költségei emelkednek, csakúgy, mint a hajók személyzetének bérköltsége és az üzemanyag-elosztás a Jóreménység-foka körüli hosszabb alternatív útvonal igénybevétele miatt.
Ráadásul a húszik által okozott fennakadások közvetlenül a kínai Tavaszi Fesztivál és a holdújév előtt álltak elő, egy olyan szezonban, amikor a nagy kereslet még akkor is megemelte volna a szállítási költségeket, ha Irán jemeni szövetségesei nem okoznak problémát a tengerszakaszon.
A Tesla a vörös-tengeri helyzetre tekintettel bejelentette, hogy január 29-től február 11-ig részlegesen leállítja a termelést a Berlin melletti, grünheidei gyárában alkatrészhiányra hivatkozva. A vállalat közölte: a hosszabb szállítási idő megzavarja az ellátási láncokat, miután a kereskedelmi hajók a Vörös-tenger helyett a dél-afrikai Jóreménység-foka felé kerülnek. Az amerikai autógyártó az első vállalat, amely a zavar miatt termelési szünetet rendelt el.
Ezt követően azonban a Volvo is bejelentette, hogy
alkatrészhiány miatt felfüggeszti a gyártás egy részét európai létesítményeiben.
A Volvo konkrétan azt mondta, hogy három napra bezárja a belgiumi Gentben található üzemét, mert a sebességváltók szállítása késik. A svéd bútoróriás, az Ikea az elsők között volt, akik figyelmeztettek a vörös-tengeri válság miatti termékhiányra.
Az Ikea karácsony előtt azt mondta, hogy egyes termékek elérhetetlenné válhatnak.
A vállalat ígéretet tett arra, hogy értékeli az egyéb ellátási lehetőségeket, miközben minden szükséges óvintézkedést megtesz annak érdekében, hogy az ellátási láncban dolgozó emberek biztonságban legyenek.
Ha a Vörös-tengeren fennálló zavarok még két-három hétig tartanak, áprilisban és májusban termékhiányra számítok a polcokon”
– figyelmeztetett Seth Frederickson, a FourKites ellátási lánc elemzőjének termékmenedzsmentért felelős alelnöke.
Az olajárak pénteken több mint egy százalékkal emelkedtek, miután a tartályhajókat eltérítették a vörös-tengeri átjárótól a húszik elleni amerikai és brit légicsapásokat követően. Legalább három nagy olajszállító tartályhajó bejelentette, hogy felfüggeszti a szállítást a Vörös-tengeren. Dennis Kissler, a BOK Financial kereskedelmi alelnöke azt jósolta, hogy a közel-keleti feszültségek eszkalálódása
megzavarhatja a kereslet és kínálat közötti jelenlegi egyensúlyt, ami hordónként 5-7 dollárral emelheti az árakat.
Az olajipari elemzők különösen aggódnak az Arab-félsziget túlsó oldalán kialakuló problémák miatt, ahol Irán csütörtökön lefoglalt egy iraki nyersolajjal teli tartályhajót, és arra készülhet, hogy megakadályozza a hajózást a Hormuzi-szoroson keresztül.
A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) csütörtökön bejelentette, hogy a bevételek 2024 eleje óta negyven százalékkal csökkentek 2023 azonos időszakához képest. A hajóforgalom harminc százalékkal csökkent az előző évhez képest. Kiemelték, hogy a bevételkiesés nagy csapás Egyiptom számára, mivel a Szuezi-csatorna díjai az ország elsődleges forrásai közé tartoznak.
Az SCA vezetője, Oszama Rabie elmondta, hogy Egyiptom kedvezményekkel és egyéb ösztönzőkkel próbálta meggyőzni a szállítmányozókat, hogy továbbra is használják a Vörös-tengeri útvonalat a Szuezi-csatornán keresztül, azonban eredménytelenül. Abban reménykedik azonban, hogy a csatornán keresztül általában szállított áruk nagyon nagy része
újraindul, amint a vörös-tengeri válság megoldódik.
A londoni székhelyű CityAM üzleti napilap elemzésében azonban nem volt biztos abban, hogy a dolgok ilyen gyorsan visszatérnek a normális kerékvágásba- Elemzésükben rámutattak arra, hogy a húszi támadások óta a szuezi hajóforgalom teljes csökkenése az előző évi adatokhoz képest közel áll a 90 százalékhoz, valamint kiemelték, hogy a szállítási költségek ezzel járó megugrása a globális infláció új katalizátora lehet.
***
Nyitókép: Getty Images/Mohammed Hamoud