A szentmise végén Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes is köszöntőt mondott. Avilai Szent Terézt idézve úgy fogalmazott: „Berszán atya önmagában nem sok, de ő és az Isten minden.”
Az évtizedek során a Jóisten mellett számos emberi segítő is akadt. 2010 után a magyar kormány küldött jelentős támogatást, amiből tornaterem lett, továbbá magyarországi püspökök, politikusok és kisebb, elkötelezett közösségek is rendre megfordulnak az egyedülálló vidéken. Például a Márton Áron mellszobrát avató budapesti Márvány-kör, amelynek motorja, Tankó Károly Felsőlokról származik, s hatvankét évesen ott vette fel a keresztséget. Mint mondja, jobb későn, mint soha.
Bánhegyi Ferenc egyébként úgy tartja, a Szent Erzsébetről elnevezett intézmény nem egyszerűen egy iskola a sok közül. Küldetése van, az itt élő magyarok: csángók és székelyek közösségteremtése. Amikor a kórusával és egyedül is rengeteget fellépő Antal Tibornak, a líceum énektanárának kislánya Petőfi Sándor A székelyekhez című versét szavalja, kicsit talán a budapesti újságíró is belekóstolhat abba a lelkületbe, erőbe, ha úgy tetszik, az ökölbe szorított kéz dacába, ami errefelé a mindennapok része: „Nagy a világ, és testvérünk nincs benne, / Nincsen, aki bajainkban részt venne. / Dehogy testvér a magyarhoz a világ! / Ellensége minden ember, akit lát.”
Ezek a sorok e zord, mégis csodálatos vidéken hátborzongatóan valóságosak. Petőfi érezte, s a csángók ma is érzik. Amikor ott vagyunk, talán egy kicsit mi is. Legalábbis a havasok között, a szitáló hó és metsző szél közepette, ahogy az alapkőletétel három évtizedes ünnepségére érkezünk, a valóban sziklára épített házba, átjár minket az évszázadokkal dacoló nemzet e kirekesztett közösségének elementáris kitartása.
Mert mi is ez a szikla? Itt ez nem túlzás vagy pátosz, pláne nem közhely: a hit és a magyarság. Ahogy a gyimesi kórussal a szentmisét követően felzeng a Himnusz, nos, azt szavakkal nem lehet leírni. Opálos tekintet és libabőr.