Ezek lesznek az új nemzeti konzultáció gazdasági témájú kérdései
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő nyomán mutatjuk mi is, miben kéri ki a kormány a véleményünket.
A rezsicsökkentés és a családokat támogató intézkedések haladéktalan megszüntetését várja a kormánytól az Európai Bizottság. A kormány ezért az új nemzeti konzultációban fontos gazdasági kérdésekben is várja az emberek véleményét.
A rezsicsökkentés azonnali eltörlését követeli Magyarországtól Brüsszel. Az Európai Bizottság arra szólította fel a kormányt, hogy legkésőbb az év végéig szüntesse meg az elektromos áram és a földgáz kedvezményes lakossági tarifáját, és a vállalkozások se részesüljenek tovább a megugró energiaárak ellensúlyozását célzó támogatásokban.
A brüsszeli testület hivatalos állásfoglalásában jelezte, a rezsicsökkentés, a változó kamatozású kölcsönökre bevezetett kamatstop, az otthonteremtési támogatások, valamint a több szektorban bevezetett extranyereségadó megszüntetését várja a magyar kormánytól. Brüsszel világossá tette, ha Magyarország nem tesz eleget ezeknek az ajánlásoknak, jövő tavasszal akár eljárást is indíthat.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a közelmúltban arról beszélt, hogy az új nemzeti konzultációban három olyan gazdasági témájú kérdés is lesz, amelyekben „Brüsszel megtámadta Magyarországot, és ránk akarja kényszeríteni a saját akaratát”.
Ezt is ajánljuk a témában
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő nyomán mutatjuk mi is, miben kéri ki a kormány a véleményünket.
Ezek olyan kérdések, amelyek jelentősen meghatározzák a magyar gazdaságot és a magyar családok mindennapjait is. Brüsszel ugyanis azt akarja elérni, hogy eltöröljük a rezsicsökkentést, a kamatstopot és az extraprofitadót – jelentette ki a kormányszóvivő.
A Magyarországra vonatkozó országspecifikus ajánlásában
Brüsszel arra szólítja fel a magyar kormányt, hogy haladéktalanul szüntessen meg minden olyan intézkedést, amely védi a családokat és a vállalkozásokat az elmúlt két évben tapasztalható, az egész Európai Unióban rekordot döntő szélsőséges áremelkedésektől.
Az uniós bizottság elvárja, hogy Magyarország haladéktalanul megszüntesse
Az unió végrehajtó testülete elutasítja a széles körben hozzáférhető állami támogatásokat, és úgy látja, legfeljebb csak a leginkább rászoruló, alacsony jövedelmű háztartásoknak járhatna költségvetési támogatás a gáz- és villanyszámla kifizetésére, vagy az otthonteremtésre.
A családokat támogató intézkedések amellett, hogy középtávon fenntarthatatlanná teszik az ország költségvetési politikáját, hátráltatják is az unió zöld és digitális átállást – véli a bizottság.
Brüsszel szerint az energiafüggőség csökkentése, és a fosszilis energiahordozók arányának csökkentése csak úgy képzelhető el, ha az európai embereket a felhasználás csökkentésére ösztönzik a kormányok. Az uniós ajánlásban nyíltan megfogalmazzák, hogy a magas energiaárak elengedhetetlenek ahhoz, hogy a háztartások csökkentsék energiafelhasználásukat, és költséges energiahatékonysági beruházásokat valósítsanak meg.
Azért is bírálja a magyar kormányt az unió, amiért a közepes és magas jövedelmű háztartásokat is költségvetési támogatásban részesíti. A bizottság szerint kizárólag az alacsony jövedelmű háztartásokat kellene támogatni, valamint a szociális ellátások összegét kellene emelni.
Kiemelték: a jelenlegi családtámogatások és a rezsicsökkentés 2024-ben 7,7 százalékkal növeli az állam nettó működési kiadásait. A középtávú költségvetési stabilitás érdekében a kiadások nem nőhetnének 4,4 százaléknál jobban.
A bírálatok közepette ugyan elismeri Brüsszel, hogy míg idén a GDP 1,2 százalékát fordítjuk a rezsicsökkentésre, ez az arány jövőre már csak a GDP 0,2 százaléka lesz. Egybehangzó előrejelzések szerint 2024 végére Magyarország ismét teljesíti a 3 százalék alatti hiánycélt, és a következő években dinamikusan csökkenti az államadósságot, ám a rezsicsökkentés, a kamatstop és az extraprofitra kivetett különadók miatt Brüsszel nem tartja reálisnak a költségvetési fegyelem betartását, ezért 2024-re büntetőeljárásokat helyezett kilátásba.
Jövőre megszűnik az az átmeneti mentesség, amely lehetőséget ad az Európai Unió tagállamainak arra, hogy lazább nemzeti költségvetést tervezzenek. A Covid-19 járvány, majd az orosz-ukrán háború uniós gazdaságra gyakorolt káros hatásainak mérséklése érdekében 2023 végéig Brüsszel nem indít eljárást azokkal a tagországokkal szemben, amelyek az ár- és energiaválság miatt a megengedettnél nagyobb államháztartási hiánnyal, vagy nagyobb államadóssággal fogadják el a költségvetést. Az átmeneti időszak után, vagyis 2024-től a GDP arányos államháztartási hiány nem haladhatja meg a 3 százalékot, míg a nemzeti költségvetéseknek vissza kell térniük a fenntartható pályára, vagyis a hiányt alacsonyan kell tartani és az államadósság csökkentését középtávon garantálni kell.
Szalai Piroska szakértő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének munkatársa a Mandiner megkeresésére arra emlékeztetett, Magyarországon a rezsicsökkentés a 2013-2014 években indult, vagyis nem az orosz-ukrán háború és az uniós szankciók hatására megnövekedett energiaárak kompenzálásra vezettük be. Azért volt szükség a rezsicsökkentésre, mert a 2002 és 2012 közötti évtizedben
Míg 2010 első félévében – vásárlóerő paritáson vizsgálva – a gáz ára a magyar háztartások számára volt a legmagasabb az unióban, addig 2023. azonos időszakában nálunk volt a legalacsonyabb.
Brüsszel szerint a közepes és magas jövedelmű háztartásoknak a sokszorosára emelkedett gáz és áramdíjakat teljes egészében piaci alapon kellene fizetnie, és csak az alacsony jövedelmű háztartásoknak kellene kedvezményt nyújtani, hogy ők ne legyenek kitéve a szegénység kockázatának.
Szalai Piroska ezzel ugyanakkor nem ért egyet. A szakértő kiemelte, hogy a 2010-es években végrehajtott rezsicsökkentések hatására érdemben csökkent a szegénység kockázatának kitettek aránya idehaza.
A szakértő felidézte, a rezsicsökkentést megelőző évben, 2012-ben a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázata a magyar lakosság 34,8 százalékát érintette, ami akkor az egyik legmagasabb arány volt az unióban. Az arány 2019-re megfeleződött, a 2012-es 3,4 millió főből 1,7 millióan kikerültek a fenyegetettek közül, s számuk a járvány alatt sem nőtt.
Míg 2012-ben minden negyedik honfitársunknak volt fizetési hátraléka, a legfrissebb adatok szerint, napjainkban minden tizedik embert érint. A rezsicsökkentést megelőzően a lakosság 15 százaléka számolt be arról, hogy anyagi okból nem tudja a lakását megfelelő mértékben kifűteni, arányuk ma már 5 százalék alatti.
A magyar lakosság háromnegyede nem tudott a havi szegénységi küszöb összegének megfelelő váratlan kiadást önerőből fedezni 2012-ben. E mutató a rezsicsökkentés bevezetésének idején 40 százalékpontot esett. A szegénységet és társadalmi kirekesztődést mérő komplex mutató ebben a dimenzióban csökkent a legnagyobb mértékben, vagyis a rezsicsökkentés kézzelfogható eredményeket hozott a szegénység visszaszorításában – emelte ki Szalai Piroska.
Az NKE szakértője kérdésünkre kiemelte: ha a villanyáram és a gáz esetében megszűnne a rezsicsökkentés, akkor legalább Prága, Varsó vagy Pozsony áraival azonos szintre emelkedne hazánkban is az energiahordozók ára. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal legutóbbi adataiból becsülve
legalább két és félszeres áremelkedést jelentene a rezsicsökkentés megszüntetése, ami már önmagában is jelentősen növelné a szegénység kockázatát. Ráadásul ha a lakossági energiaárak növekednének, az árfelhajtó hatás más termékeket is érintene, ami ismét inflációt generálna és visszavetné a fogyasztást.
Szalai Piroska hozzátette: mivel hazánkban az adórendszer átalakult, s már nem a munkát terhelő adók adják az állam bevételeinek nagy részét, hanem a fogyasztási adók, így a költségvetésnek is jelentős problémákat jelentene egy ilyen intézkedés. nagyobb mértékben csökkenne a fogyasztási adóbevétel, mint amennyit most a rezsicsökkentésre költ az állam.
Nyitókép: Anton Petrus/Getty Images