Lengyelország választ, a hétvégén pedig kampánycsend honol szláv barátainknál. A politikusok szívesen beszélgetnek az emberrel, viszont mihelyt egy kicsit is aktuálpolitikai irányba fordul a beszélgetés, egyből jelzik: itt van a beszélgetés határa; igaz ez a kormánypárti Jog és Igazságosság (PiS) és fő riválisa, a Polgári Koalíció (KO) arcaira is.
Csak hát erősen látszik a választás okozta felfordulás, az emberek csoportosan mennek el a körzeteikbe, egyesek valamiféle családi programot kanyarítottak az urnákhoz való elzarándoklás köré. Közben senki sem tud semmilyen eredményt. Mindenféle részeredmény közhírré tétele tilos 21 óráig, a választási iroda csak és kizárólag a részvételi adatokat közli. Itt jön képbe lengyel barátaink leleményessége.
Bazárt nyitottak a közösségi médiában.
Mindenfélét lehet kapni, főleg PiSztáciát és KOriandert, mellettük pedig mindig szépen feltüntetik az adott termékek árát – így szivárognak ki különféle részeredmények, meglehetősen kétes megbízhatósággal persze. A lengyel kreativitást jól mutatja, hogy ki-ki a maga vérmérsékletének megfelelően például „orosz gombócnak” hívja a Harmadik Utat, az Új Baloldalt pedig „vöröskáposztának”.
A lengyelek az eredményközlés érdekes módja mellett rendesen kielemzik, hogy például a PiSztáciák reggel fogynak a legjobban, az import áruk (értsd, az átjelentkezett közel kétmillió szavazó, illetve a külföldről jövő szavazatok) pedig nem a PiSztáciák árának növekedésének kedvez.
Két dolog biztos a választás kapcsán: „tudjuk, hogy nem tudunk semmit”, valamint az, hogy erősen úgy tűnik, hogy rekordarányú lesz a részvétel idén, ami a PiSnek kedvez a választási szakértők szerint, míg erősen árt a 3 kicsi pártnak. Mint ahogy az egyik bazáros bejegyzés alatt elemeztek: „A vásárlók száma hatalmas! Tönkreteszik az olcsó termékeket”.