„Made in Europe – ez legyen a mottónk!” – így sürgeti Európa iparosítását Macron

2023. május 25. 18:01

„Újra ellenőrzésünk alá kell vonni a termelési láncainkat, az energiát és az innovációt. Több gyárra és kevesebb függőségre van szükségünk.” A francia elnök továbbra is Európa stratégiai autonómiáját és újraiparosítását szorgalmazza.

2023. május 25. 18:01
null
Rajcsányi Gellért
Rajcsányi Gellért

Emmanuel Macron elnökségének 2017-es kezdete óta hirdeti az európai stratégiai autonómia fontosságát, kontinensünk minél szélesebb mozgásterének biztosítását. Idén, az elhúzódó ukrajnai háború és a fokozódó Kína-Amerika vetélkedés árnyékában még drámaibb szavakkal festette le Európa helyzetét - az utóbbi napokban pedig megoldási javaslatokat, az új európai stratégia pilléreit is elkezdte megfogalmazni.

Ébresztő, Európa

Macron áprilisban arról beszélt: „Vazallusokká válunk, miközben lehetnénk a harmadik pólus, ha marad néhány évünk megalkotni azt”. A francia elnök „ébredésre” szólította fel Európát, hozzátéve: Európa feladata a stratégiai autonómiájának a megalkotása, s ezért óva intett a Kína és Egyesült Államok közötti kétpólusú ellentét felgyorsulásától. Arról is beszélt: „A mi prioritásunk nem az, hogy alkalmazkodjunk mások menetrendjéhez a világ minden térségében”.

Franciaország vezetője pár nappal később nagy szavakkal jelentette be új hazai programját is. „Mi olyan nép vagyunk, akik saját magunk szeretnénk irányítani és megválasztani a sorsunkat, és nem akarunk senkitől függeni. Sem a spekulációs erőktől, sem külföldi hatalmaktól, sem semmilyen, a miénkkel ellentétes érdekektől” – fogalmazott Macron, hozzátéve:

Májusban tovább részletezte nagyívű terveit. A zöld baloldal felháborodását kiváltva Macron felszólított az EU-t, hogy függesszék fel az európai környezetvédelmi szabályozásokat, mivel Európa egyébként is sokkal többet tett ezen a téren, mint a többi ipari hatalom. „Európának most stabilitásra van szüksége. Az amerikaiak, a kínaiak és mindenki más előtt járunk ezekben a szabályozásokban.”

Összement a francia ipar

A francia elnök annak kapcsán beszélt erről, hogy bemutatta hazája újraiparosításáról szóló terveit. Van miről beszélnie, mivel a francia deindusztrializáció már a hetvenes években beindult, a kétezres években pedig csak tovább fokozódott. Nicolas Dufourq, a Bpifrance befektetési bank elnöke tanulmányában arról ír: 1995 és 2015 között Franciaország elvesztette a gyárainak majdnem a felét, és az ipari munkahelyeinek az egyharmadát. Ahogy a Le Monde cikkében áll:

Ma Franciaországban a GDP csak 12 százalékát adja az ipar, ami 10 százalékponttal kevesebb részarány, mint Németországban.

A Le Monde szerint a francia politikusok, üzleti vezetők és a szakszervezetek egyetértenek: a termelés a lényeg. Jobb fizetések lesznek, erősödhetnek a térségi kohéziók, valamint további szolgáltatásokat generálnak. Fokozódhat a termelékenység és a kutatás-fejlesztés, végső soron pedig a nemzeti szuverenitás is erősödni tud majd.

A The Local francia kiadásában John Lichfield arról ír: 1960-ban még a francia össztermék egyharmada származott az iparból, cipőktől az acélon át az autókig mindent gyártott az ország. Sok évtizednyi folyamatos csökkenés után viszont most növekedni tud az ipar részesedése a nemzeti össztermékből, és immár évről évre több új gyár nyílik, mint amennyi bezár. Emellett Franciaország 2023-ban 13 milliárd eurónyi, hozzá érkező külföldi befektetésre számít. Ezen belül is két nagy autóakkumulátor-gyár is érkezik majd Dunquerque-be.

Franciaország egykor az elsők között volt az ipari forradalomban, de a régi idők nagyipara már nem fog visszatérni.

Ugyanakkor a francia kormány szándékai szerint úttörők akarnak lenni a „zöld iparban”, az új korszak „karbonmentes”, jövőbe mutató ipari ágazataiban akarnak újra kitűnni. Ebben segíti az országot az, hogy a régi, hírhedt francia bürokráciát, valamint a munkáltatás és munkavállalás bonyolult szabályozásait az elmúlt tíz évben, Sarkozy elnökségétől Hollande idején át Macronig sikerült egyszerűsíteni, áramvonalasítani – a helyi baloldal folyamatos háborgása mellett. Ezzel 9-ről 7 százalékra vitték lejjebb a munkanélküliséget, és az új beruházásokkal együtt sikerül újra növekedési pályára állítani a jövedelmeket is.

Pár éve, a sárga mellényesek mozgalma épp a francia vidékek lassú elsorvadása, a munkahelyek eltűnése, a fizetések elértéktelenedése, sokak jövőképének egyre általánosabb hiánya miatt ment ki az utcákra. Az újraiparosítási tervek megvalósulása talán épp a francia alsó középosztály számára hoz megoldásokat akut társadalmi problémáikra.

Made in Europe!

Emmanuel Macron a napokban a Financial Times-ba írt cikkében foglalta össze stratégiai terveit.

Mint írta: elkötelezett abban, hogy visszaépüljön a francia ipar és növekedjen az ország gazdasági ereje. Ebből lehet majd a francia közszolgáltatásokat is erősíteni, és így lehet majd a jövőbe is fektetni.

„Ugyanakkor az újraiparosításért folytatott csatát egyértelműen az európai szinten is meg kell vívni” – hangsúlyozta Macron. Kifejtette: elnökségének 2017-es kezdete óta folyamatosan érvelt az európai szuverenitás mellett. „Először csak vágyvezérelt álmodozásnak látszott ez”, de aztán az EU-nak két mély válsággal kellett szembenéznie, a Coviddal és az Ukrajna ellen indított orosz háborúval.

„Egyetértünk abban, hogy saját kezünkben kell tartani a sorsunkat, lefektetjük az utat a szuverénebb Európa felé, döntéseket hozunk a védelmi, energiaügyi és gazdasági biztonságunkról. Nem vagyunk többé naivak. Nyitottságunkat nem feladva megvédjük az érdekeinket, a függetlenségünket és az értékeinket, érvényesítjük európai gazdasági és társadalmi modellünket” – sorolja Macron a cikkében.

A francia elnök szerint átfogó keretrendszerre van szükség, hogy megvalósuljon a konszenzuson alapuló európai szuverenitás - ehhez ő öt pillért vázol fel.

Az első a legegyértelműbb: elkötelezettség a versenyképesség, a nagyobb integráció és az EU közös piacának elmélyítése mellett. Macron szerint ebből tudnak majd a „tiszta technológia” és a mesterséges értelem fejlesztésének európai bajnokai megszületni.

A második pillér az újraiparosítás, ami Macron szerint sokáig tabu volt, de most ezt kell újra elővenni, hogy felkészüljünk a környezeti és digitális kihívásokra, és felnőjünk Európa partnerei és riválisai mellé. Az európai csipgyártás fellendítése és a zöld és tiszta technológiák támogatása is ide tartozik.

A harmadik pillér az életbe vágó európai érdekek és stratégiai előnyök védelme.

Az EU most már fel tud lépni a stratégiai jelentőségű európai vállalatok idegen tulajdonba való juttatása ellen. Emellett Macron szerint bátraknak kell lennünk a másokról való technológiai leválás (decoupling), valamint az export kontrollja terén.

A kölcsönösség a negyedik pillér: a francia elnök szerint Európa kereskedelmi politikájának egyrészt ambiciózusnak, másrészt a politikai és stratégiai célokkal összhangban lévőnek, fairnek, fenntarthatónak és kiegyensúlyozottnak kell lennie.

Az ötödik pillér Macron szerint a multilaterális szolidaritás. A szuverenitás nem jelenti azt, hogy az EU a globális fejlődéstől függetlenül is jól tudna teljesíteni. A francia elnök ezért júniusra Párizsba hívta a globális Dél országainak vezetőit, hogy egy új nemzetközi pénzügyi keretrendszert hozzanak létre.

Emmanuel Macron leszögezi: „Ezt a doktrínát késedelem nélkül meg kell valósítani. Újra ellenőrzésünk alá kell vonni a termelési láncainkat, az energiát és az innovációt. Több gyárra és kevesebb függőségre van szükségünk.

Nincs más választásunk, szuverenitásunk csak a demokráciáink erősségével együtt tud létezni.”

A francia elnök kifejti: Európa gazdaságának gerincét a jól fizető ipari állásokkal rendelkező középosztály adta, ami biztos lehetett abban, hogy a következő nemzedék még jobban tud majd élni, mint az előző. „Mi, európaiak bebizonyíthatjuk, hogy a kontinensünk, az ipari forradalom bölcsője ismét a virágzó ipar és a közös haladás otthona lehet majd.”

 

Borítókép: MTI/EPA/Julien Warnand

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Józsi6
2023. június 06. 09:31
Szeretném látni a Merci hátulján a valóságot: MADE IN HUNGARY.
Ente
2023. május 30. 23:26
Ma a "made in Europe" talán a "made in china" éryékét sem éri el. Kb azt gondolom ha ilyet látok, hogy kínába azt küldték utasításba, hogy most ezt nyomják rá, senki sem felel az "EU" ért, semmit sem érő márka.
Ente
2023. május 30. 23:22
Ez vonat már elment mikron elvtárs! A francia konyha halalosításán kellene dolgozni.
Karbantartó9
2023. május 26. 07:34
Amit ma TÉNYKÉNT elmondhatunk az EU-s nyugati barátainkról: - keleteurópát szemétlerakó helynek tekintik, a máshol már nem haszálatos gépeket, használt autókat, ipari hulladékot hozzánk hordják, nekünk adják el - teszik ezt úgy, hogytudják: a gazdasági pozícióinkból adódóan minem tudunk új EUR-6-os co kibocsátású Audikat venni. Elvárható lenne, hogy a felzárkózó keleturópai országokba exportált autókra EU-s kedvezményt kapjunk! - a Magyarországra kerülő nyugateurópai gyártású termékek minősége messze silányabb a nyugaeurópainál! Lásd: aki teheti még a német mosóport is Ausztriában veszi, mert egészen más a hatékonysága! Pedig kapni Magyarországon is ugyanazzal a névvel. Ez sajnos igaz a gyógyszerekre, ételekre, egyéb termékekre is. - A nyugateurópai utazási irodák Magyarországra csupán a németek által meghagyott senkinek sem kellő utazásokat értékesítik, viszont sokkal magasabb áron, mint pl németországban. - a magyarokat mindenért sokkal jobban büntetik, mint a többi EU-s országot - mindezt politikai nyomásgyakorlás céljából, azaz egyáltalán nem nevezhető demokratikusnak az EU vezetése. Tényleg jó ez nekünk? Nem kéne tenni ez ellen valamit?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!