Kína többnyire oda csap le keményen, ahol megjelenik a fő ellensége, az Egyesült Államok. A tavalyi határkonfliktus is vélhetően egy jelzés volt India számára, hiszen egy héttel az incidens előtt Észak-Indiában indiai-amerikai közös hadgyakorlatot rendeztek. Kína nem nézi jó szemmel, hogy India stratégiai partnerségben áll az Egyesült Államokkal; ahogy azt sem, hogy Japán a Szabad és Nyitott Indo-csendes-óceáni térség (FOIP) stratégia mentén India felé közeledik, vagy ahogy Újdelhi partnerré vált az amerikai-ausztrál-japán biztonsági együttműködésben, a Quadban.
Ez nem véletlen, hiszen
ezen államok éppen a növekvő kínai biztonsági fenyegetés miatt próbálnak szövetségi viszonyba kerülni Indiával.
Az ukrajnai háború azonban egy éve bonyolította a regionális átrendeződés viszonyait: a kiéleződő orosz-nyugati megosztottságban és háborús szembenállásban Kína egyre közelebb sodródik a színvalláshoz. A Moszkvával egy évvel ezelőtt kötött stratégiai partnerségi megállapodása alapján és a többpólusú világrend elhozatala érdekében nem engedheti, hogy Oroszország súlyosan meggyengüljön, bár kisebb megroggyanása a tőle való gazdasági és politikai függését csak erősíti. Emellett Kínának a csendes-óceáni térségben, főleg a tajvani kérdésben keményedő amerikai álláspont miatt szüksége van regionális szövetségesekre, vagy legalábbis le kell, hogy válassza Amerikáról ezen államokat, így a vele a fentebb említett ügyek okán konfliktusban álló Indiát is.
India „pacifikálására” alkalmas fórumok lehetnek Peking számára azok a nemzetközi szervezetek, amelyekben a két állam együttműködésben áll: a BRICS-csoport tagjai Brazília, Oroszország és Dél-Afrika társaságában, a Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) részesei, az Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bank (AIIB) hozzájárulói, és így tovább.