Európában erősödő keresztényellenesség tapasztalható – de az eltörlés kultúrája is egyre nagyobb veszélyt jelent
Az Open Doors listája alapján a legsúlyosabb keresztényüldözést idén is Észak-Koreában mutatták ki.
Rekordnézettségű tanmese az igazságról, a jogosságról, a türelemről és a törtetésről – de leginkább a véletlenek irányító erejéről. Szintet lépett Westeros világa: minden ízében csodálatos lett a Sárkányok háza első évada. Kritikánk!
Vannak pillanatok, amikor az ember érzi, hogy egy sűrűsödésre bukkant. Amikor a pillanat valahogy többé válik annál, mint ami alapvetően lehetne. Egy pillantás, egy csend… Győrffy Ákos kolléga szavait parafrazálva, az a sűrűsödés, amikor megállsz a versben egy sornál, mert érzed, hogy valami olyan van ott kimondva, amit – főleg a mai, lehetetlenné gyorsult világunkban – nem lehet máshol meglelni. Amikor letáborozol a sor mellett, tüzet raksz, és eltöltesz egy éjszakát annál a tűznél, a lassan mozduló csillagok alatt. Végső soron minden művészet célja ez a besűrűsödés.
A véletlenek irányítanak. Incidensek alakítják a sorsunkat, hiába tűnik úgy, hogy van ráhatásunk a dolgok menetére. Legalábbis emellett érvel a Sárkányok háza az első évad során.
A fantasy műfajú sorozat valójában egy hosszú és realista elmélkedés a valódi életünk nagy kérdéseiről: arról, hogy mit jelent a család, a rokonság. Hogy milyen küzdelmet jelent megtartani az emberségünket, amikor a minket körülölelő világ arra ösztökél, hogy felégessünk mindent. Hogy mit jelent feldolgozni a gyermekünk, a párunk elvesztését, vagy épp a saját elmúlásunkat. Egy elmélkedés az igazságról, a jogosságról, a türelemről és a törtetésről. De leginkább a véletlenek irányító erejéről.
Ezen témák mellett a Trónok harcából – e fantasy világ első és nagy sikerű sorozatából – ismert politizálás se maradt ki, a „megszokott” vér, erőszak és erotika mellett. Cserébe az alkotók ezeket lejjebb csavarták. Talán mintha érezték volna, hogy a fent említett kérdések épp eléggé beszippantják a nézőt, nem kell azokat felesleges rétegekkel elfedni.
Pedig erős hátrányból indult a sorozat.
Nem volt regény, amit adaptálhatott volna, csak egy lexikon-szerű történelemkönyv, amit az eredeti író, George R. R. Martin írt. Emellett úgy kellett érdekesnek lennie a sorozatnak, hogy igazából mindenki tudja, hogy mi lesz a vége: mind a főszereplő Targaryen-ház, mind a sárkányok kihalnak.
S mégis, sikerült.
A sorozat előzetese
Az első évad a tíz rész során szépen, részről részre újabb rétegekkel felruházva elhelyezte a sakktáblára a karaktereit, megalapozta a köztük lévő konfliktust – amely az „anyasorozat” jó szokásához híven sosem fekete-fehér (gondoljunk csak a két főszereplő, Alicent Hightower és Rhaenyra Targaryen finoman szólva is bonyolult viszonyára) – és a megalapozás mellett szépen, lassan elindította a Sárkányok táncát, lángra lobbantotta a világát, amely vége tudjuk s érezzük; felperzselt föld lesz.
Elképesztő minőséget képvisel a Sárkányok háza, a szó eredeti, el-nem-használt értelmében. Minden ízében csodálatosra sikerült. Súlyosabb, feszesebb, kifinomultabb lett a Trónok harcához képest. A látvány, a karakterek s a dramaturgia szintet lépett, úgymond. Az egész sorozat is, ha már itt tartunk: egy részletekbe menően átgondolt, üzenni akaró s építő üzenettel rendelkező sorozat lett a Sárkányok házából, amely többet akar, mint csupán „szórakoztatni”.
s az alkotói szándék, hogy ne csak lefilmezzék a színészeket, ahogy felmondják a soraikat, hanem többlettartalommal ruházzák fel a képernyőt. Nem csak megmutatják, hogy mi történik, hanem láttatják.
Líraivá lett a sorozat. Levetkőzte a műfaji kereteit, műfajidegenné vált. Túllépett a „kommersz tucatfantasy” keretein s valami jobbá, megújítóvá vált. A rajongók megjelenés előtti félelme alaptalannak bizonyult. Egy, a saját lábán megálló, az eredeti sorozat értékeire építő, viszont saját identitását, saját hangját sikeresen megtaláló, a műfaji limitációit levetkőző s átgondolt csoda lett. Csoda, hogy így s ebben a formában, ilyen gondolatisággal, részletességgel s átgondoltsággal megszülethetett egy sorozat Hollywoodban, 2022-ben.
Talán nem meglepő így, hogy az HBO történetének legnézettebb új sorozata lett, egyszersmind az HBO Max legsikeresebb sorozatpremierje az Egyesült Államokban, Latin-Amerikában és Európában is a Sárkányok háza. Az Egyesült Államokban epizódonként átlagosan 29 millió nézője van.
Attól még, hogy valami drága, nem kell a rajongók kiszolgálásának oltárán feláldozni a művészetet és a kreativitást. Ez a sorozat igazi tanulsága.
Nyitókép és képek: HBO/WarnerMedia