Ennek most válik láthatóvá az ára.
Ugyan sok állam, köztük Ukrajna, a bűncselekményt beillesztette saját joghatóságába, de csak néhány állam fogadott el olyan rendelkezést, amely lehetőséget nyújt egyetemes joghatóság vagy esetleg feltételes egyetemes joghatóság gyakorlására. Az előbbire Szamoa, míg az utóbbira Ausztria, Horvátország, Kelet-Timor vagy Moldova szolgál példaként. Ennek gyakorlását azonban egyfelől a személyhez tapadó immunitás, másfelől pedig a vádemelés politikai természetét övező aggályok is hátráltathatják. Ritka kivételt Viktor Janukovics volt elnök ügye jelentett, akit a távollétében lefolytatott eljárás eredményeként a kijevi bíróság 2019-ben a Krím-félsziget és Kelet-Ukrajna elleni agresszióban való közreműködés miatt elítélt. Ugyanakkor ő csak a második államfő volt, akit ilyen bűncselekmény miatt ítéltek el.
Hogyan lehet orvosolni az agresszió tekintetében fennálló joghatósági hiátust?
Számos elképzelés született már az „agresszió” tekintetében fennálló hiátus orvoslására. Ezek közül az egyik egy különleges agressziós bíróság létrehozását célozza. Ugyanakkor egy ilyen nemzetközi bíróság nagy valószínűséggel nem lenne képes meghaladni az állami bűnüldözés gyengeségeit. Hiányozna a végrehajtási ereje, szembe kellene néznie az immunitás jelentette kihívásokkal, valamint a részrehajlás gyanújával is, ha csak bizonyos személyek vagy az egyik hadviselő fél által elkövetett bűncselekményeket vizsgálja. Mélyebb legitimációs kérdéseket vet fel a nyugat nemzetközi büntető igazságszolgáltatást érintő kettős mércéje is, hiszen
hiányozhat a politikai akarat a nyugati vezetők olyan jogellenes erőszak alkalmazásával szembeni lépések megtételére, mint amilyen például az iraki invázió volt.
Egy másik elképzelés egy speciális bírósági kamara létrehozását célozza Ukrajnán belül. Ennek előnye a háborúval sújtott régióhoz és a sérelmet szenvedett közösséghez való közelség, valamint az, hogy Ukrajna saját jogi környezetében és jogi kultúrájában zajlana az elszámoltatás. Ennek megvalósíthatósága ugyanakkor jelentős mértékben függ a politikai kontextustól, ideértve a függetlenség és pártatlanság biztosítását, valamint az eljárások lefolytatásához szükséges biztonsági intézkedést és kapacitást. Emellett mesterkéltnek tűnik az agresszióval kapcsolatos hatáskört elkülöníteni az emberiesség és háborús bűnöktől. Ugyanakkor korai az agresszió miatti elszámoltatás ideális forgatókönyvein gondolkodni, miközben az ukránok a túlélésükért küzdenek.
Számos példát láttunk már olyan sikeres büntetőeljárásokra, amelyeket a Nemzetközi Büntetőbíróság vagy más ad hoc nemzetközi törvényszékek folytattak le fegyveres konfliktusokat követően. Ugyanakkor egyiknek sem olyan konfliktus volt a tárgya, amelyben a Biztonsági Tanács egy állandó tagja vett volna részt. Hogyan látja ezúttal az igazságos és sikeres eljárások lefolytatásának esélyeit?
Ez valóban egy nóvum. Ugyanakkor a dél-oszétiai adminisztráció tagjai ellen Grúziában elkövetett bűncselekmények miatt 2022. március 10-én kiadott letartóztatási parancsok e tekintetben már újszerű lépésként értékelhetők. Ez az első alkalom, hogy a Nemzetközi Büntetőbíróság a Biztonsági Tanács állandó tagjának állampolgárait kísérli meg letartóztatni. Talán az amerikai állampolgárok ellen az afganisztáni helyzet miatt indított nyomozások kapcsán kifejtett erős amerikai tiltakozás jelzi jól, hogy a Nemzetközi Büntetőbíróság milyen akadályokba is fog ütközni az eljárása során. Mindennek dacára úgy gondolom, hogy
az eljárásnak még akkor is van értéke, ha nem látunk nagy esélyt azon vezetők elszámoltatására, akiket a legnagyobb felelősség terhel.
Először is, egy független és pártatlan vizsgálat kulcsfontosságú a félretájékoztatás és hamis információk terjesztése elleni küzdelemben, amelyek minden eddiginél fontosabb részét képezik a stratégiai hadviselésnek. Másfelől, a Nemzetközi Bíróság vizsgálatainak egy fontos tovagyűrűző hatása lehet, hogy megkönnyíti az állami kereteken belül folytatott nyomozásokat és vádelőkészítési eljárást. Végül pedig az ad hoc bíróságok tapasztalatai vagy az Al-Bashir-ügy tanulságai világossá teszik, hogy a nemzetközi igazságszolgáltatás hosszú távú perspektívát igényel. A politikai változásokkal és átalakulással az ügyek összefüggése néha több mint egy évtizeddel a cselekmények elkövetését követően gyökeresen megváltozhat.
Kép: Martijn Beekman / ANP / AFP