Számos, eddig kevésbé fontos relációban robbanásszerű növekedésnek indult a magyar export, kiépülőben vannak magyar kereskedelmi kapcsolatok olyan helyeken, ahol tőlünk eddig a madár se járt, és – ami a legfontosabb – a magyar cégek fokozatosan kiismernek jó néhány keleti piacot. Mindez akkor is igaz, ha a magyar exportról általánosságban véve elmondható, hogy 80 százalékát a nagyvállalatok adják – a multik bevételéből magyar munkahely, a magyar cégekéből magyar vagyon lesz, és nekünk mindkettő nagyon jól jön. Ezekből a százmilliárdokból bőven jutott magyar erszényekbe is.
A keleti nyitás a magyar cégekről szól
De van a keleti nyitásnak a mongol lovak patazajában gyakran elsikkadó további aspektusa is – a magyar cégek külföldi befektetései, amit a HEPA nevű állami exportfejlesztési ügynökségen keresztül gőzerővel támogat az állam. 70,7 milliárd forint támogatást kapott a Külpiaci Növekedési Támogatás program keretében az az 51 magyar cég, amely 19 különböző országban szűk 140 milliárd forint értékben fektetett be – de még izgalmasabb a Nyugat-Balkán Beruházási Támogatás kérdése, amely a Balkán-félszigeten igyekszik kitenyészteni minél több magyar regionális multicéget, felzárkóztatva őket a Mol–Richter–OTP triumvirátus mögé. 2019 óta 7 cég kapott nyugat-balkáni befektetéseihez összesen 7,1 milliárd forint közpénzt, három cég kezdett mezőgazdasági-élelmiszeripari, 1-1 pedig építőipari, turisztikai, szennyvíztisztítási, szimulátoros beruházási projektekbe Szerbiában, illetve utóbbi Bosznia-Hercegovinában is.
A Balkán, amely húsz éve még lángokban állt, kockázatos, taszító célpont a legtöbb nyugati cégnek, mi viszont részben a jó államközi viszonyon, részben a szerbiai, horvátországi magyarságon keresztül
jó helyismerettel furakodhatunk be ebbe a piaci résbe,
hogy az itt nagyra nőtt cégeink aztán világhódító körútra induljanak – és amikor keleti piacokat szerzünk, legyen azokat kiknek megszerezni.
A magyar cégek balkáni gazdasági kapcsolatainak pedig természetesen nem kis részük van abban, hogy bőven az átlag fölött nőtt az exportunk Szerbiába, Albániába, Montenegróba és Koszovóba. Ez pedig, ha kismértékben is, az európai és a német gazdaságtól való függésünket, geopolitikai adottságaink, azaz hazánk földrajzi elhelyezkedése eme sajátosságának hátrányát csökkenti.
Gondoljunk erre, meg a Vajdaságban szerzett magyar gazdasági pozíciók nemzetstratégiai jelentőségére is, mikor legközelebb kiröhögünk egy üzbég burgonyakutatót.
Nyitókép: Stanislav Kogiku / APA-PictureDesk / APA-PictureDesk via AFP