Úgy látszik azonban, hogy a GERB bázisa olvadt ugyan, de meg nem tört – a masszív Boriszov-ellenes tüntetések és a külföld szimpátiájának elmúlása ellenére sem tudta senki magához csatornázni a népharagot. Barabás úgy látja, „a karizmatikus Boriszov pártelnököt inkább a vidékiek, idősebbek, alacsonyabban képzettek támogatják, utóbbiak elsősorban létbiztonságot keresnek, és az óriás Isztambul árnyékában európai elköteleződést várnak el”. A bolgárokra az európai átlagnál inkább jellemző, háborútól, nyomortól és káosztól való félelem is inkább a GERB-hez hajtja az embereket. A parlamenten kívüli kis jobboldali formációkat mind a társadalom, mind a média kalandor alakulatoknak tartja, amelyeknek „zavaros, elitellenes, oroszbarát szólamait elsősorban a focidrukker-galerik kedvelik”. A Van Ilyen Nép párt fiatal városi támogatói pedig a szakértő szerint „jobban szeretnek tüntetni, mint szavazni”.
Igazán csak egyvalakinek van esélye beleköpni a GERB elnökének levesébe, ez pedig a köztársasági elnök. Rumen Radev arra készül, hogy ősszel Bojko Boriszovval kell majd megküzdenie az elnöki székért, így a választás időzítésétől a levélszavazáson át a tüntetések utóéletéig minden témában igyekszik odacsapni a miniszterelnöknek. Sőt, sajtóértesülések szerint tőle származik az a bolgár médiában nagyot futó kép is, amely állítólag Boriszov éjjeliszekrényét ábrázolja egy pisztollyal, egy köteg ötszázeuróssal, valamint aranyrudakkal.
„A Balkánon a politika nem az, aminek látszik” – mutat rá Barabás T. János. Óva int attól, hogy akár a választási kampányt, akár Boriszov és Radev párharcát ideológiai keretben értelmezzük. Úgy látja, inkább „a zárt kör érdekcsoportjai osztják újra a hatalmat egymás közt”. Akárhogy is, Bulgária hamarosan választ – a DPSZ pedig nyitott erszénnyel várja majd az új idők új udvarlóit, legyenek akár jobboldaliak, akár szocialisták.
Kútba esett nagy nemzetgyűlés
Tavaly július 21-én Bojko Boriszov túlélt egy bizalmatlansági indítványt, két nap múlva pedig leváltotta pénzügy-, belügy- és gazdasági miniszterét, mert az a gyanú merült fel velük kapcsolatban, hogy Deljan Peevszkivel működnek együtt. Ezután – mivel a tüntetések csak nem akartak csillapodni – a kormányfő szeptemberre grandiózus országegyesítési tervvel állt elő: nagy nemzetgyűlést akart összehívni, és módosítani akarta az alkotmányt. (A nagy nemzetgyűlés intézményét a modern bolgár államiság legfontosabb dokumentuma, az 1879-es tarnovói alkotmány vezette be mint a nagy nemzeti sorskérdések megvitatásának helyszínét, amelyen a nemzetgyűlés 240 képviselője helyett 400-an vesznek részt. Legutóbb 1991-ben, a rendszerváltáskor volt Bulgáriában nagy nemzetgyűlés.) Javaslatai azonban inkább közröhejbe fulladtak, mintsem hogy imázsának használtak volna: a népszerűtlen, de rendkívül sok jogosítvánnyal rendelkező főügyész hatáskörének további bővítése, a parlamenti képviselők létszámának megfelezése, valamint az alkotmány preambulumának átírása nem igazán mozgatták meg sem a népet, sem Boriszov koalíciós partnereit. A szélsőjobbos Belső-macedóniai Forradalmi Szervezet csak akkor lett volna hajlandó támogatni a javaslatot a parlamentben, ha belekerülnek az ő javaslatai is, például a kötelező sorkatonai szolgálat, illetve a választójog végzettséghez kötése. Nem növelte az alkotmánymódosítás elfogadásának esélyeit az sem, hogy az eredeti javaslat teli volt helyesírási hibával, és számos jogi szakmai szervezet, köztük az országos ügyvédi kamara is ellentétesnek látta az alkotmányjog alapelveivel.