Sean M. Cleary dél-afrikai külpolitikai stratéga leszögezte: az Egyesült Államok ma nem hajlandó a történelem által rá osztott szerepet játszani, azaz nem demonstrálja hatalmát a világ különböző részein. Cleary kifejtette: Oroszország eközben, bár gazdasági teljesítőképessége messze elmarad a Szovjetunióétól, képes és hajlandó is szerepet vállalni a nemzetközi diplomáciában, hadserege pedig gazdasági erejéhez képest kirívóan erős. Emlékeztetett: Vlagyimir Putyin 2007-ben, a Müncheni Biztonsági Konferencián elhangzott beszédében éppúgy a világrend instabilitásával, igazságtalanságával és fenntarthatatlanságával kapcsolatban fejezte ki aggályait, ahogy 2014-ben a Valdaj Klubban is. Ebből Cleary szerint az következik, hogy Oroszország képes konzisztensen tartani egy külpolitikai álláspontot hosszú időn keresztül, és ennek jegyében beavatkozni ott, ahol mások egy-egy regionális instabilitás felszámolására nem hajlandók. Ennek példájaként említette a 2013-as szíriai orosz beavatkozást, amit Putyinnak egy New York Times-ban megjelent, üzenetértékű véleménycikke előzött meg.
A következő előadó Szergej Miroszlavovics Markedonov, a Nemzetközi Kapcsolatok Moszkvai Állami Intézete (ismertebb nevén a MGIMO) Euroatlanti Biztonsági Intézetének tudományos főmunkatársa volt, aki világossá tette: bár szokás Oroszország külpolitikáját az elnök személyére szűkíteni, ez nem célravezető megközelítés, a Nyugat és Oroszország közötti feszültségek ugyanis nem Putyintól erednek. A Putyinnak tulajdonított külpolitikai alapvetést, a NATO közép- és kelet-európai bővítésének ellenzését, már 1994-ben – azaz akkor, amikor Putyin még csak egy ismeretlen szentpétervári alpolgármester volt – vezető orosz politikusok agendáján találjuk Markedonov szerint. Ebből az is következik, hogy
Putyin bármely utódja hasonló politikát képviselne.
Az Oroszország-NATO kapcsolatok vonatkozásában Markedonov úgy fogalmazott, a nyugati katonai szervezetben „Oroszország hangját hallották, csak nem vették figyelembe”. A koronavírus nemzetközi politikára gyakorolt hatását a kutató nem értékeli optimistán: szerinte, bár minden ország a vírus áldozata volt, ez nem sarkallta őket együttműködésre. Az Egyesült Államok például megtehette volna, hogy a járvány által különösen is sújtott Iránnal szemben pár hónapra felfüggeszti a gazdasági szankciókat, de ezzel a lehetőséggel az USA nem élt.
Alekszej Igorevics Grivacs, a Nemzeti Energiabiztonsági Alap igazgatóhelyettese csatlakozott Markedonovhoz a szankciók gazdaságlassító hatásának kihangsúlyozásában. Kifejtette, az Európai Unió elsődleges energetikai szükségletének kétharmada továbbra is fosszilis energiahordozók elégetéséből származik, míg a megújuló energiaforrások csak az energiaigény 10 százalékát adják. A világban ez az arány nagyjából 85 és 5 százalék. Grivacs szerint az Oroszország számos bilaterális kapcsolatában tetten érhető szankciók akadályozzák a megújuló energiahordozókra való átállást, így végeredményben a világot energetikailag kevésbé teszik fenntarthatóvá. Elmondta: idén a Valdaj Klub is foglalkozni fog az energiabiztonsággal, mert világpolitikai jelentőségét nem szabad alábecsülni.