Álláspontja szerint a döntés kapcsán három alapelvet kell szem előtt tartani:
egyrészt, hogy az Unió monetáris politikája kizárólagos hatáskörbe tartozik, másrészt, hogy az uniós jog elsőbbséget élvez a nemzeti joggal szemben, harmadrészt pedig, hogy az Európai Unió Bíróságának határozatai minden tagállami bíróságra kötelezőek. Von der Leyen kihangsúlyozta: jelenleg is zajlik az AB döntésének elemzése, amelynek keretében a Bizottság vizsgálja a lehetséges válaszlépéseket – többek között egy Németországgal szemben indítandó kötelezettségszegési eljárás lehetőségét is.
Noha az Európai Tanács és az Európai Parlament ez idáig hivatalos közleményt nem adott ki, néhány EP-politikus véleményéből már lehet következtetni a politikai jellegű kritikák irányvonalára: Esteban González Pons (Európai Néppárt) szerint az EU-s jogállamisággal kapcsolatban a német alkotmánybíróság döntése ugyanazt a politikai doktrínát követi, amelyet a lengyel és a magyar hatóságok.
Manfred Weber korábbi bizottsági elnöki aspiráns – szintén európai néppárti politikusként – úgy fogalmazott, hogy „az a tény, hogy Karlsruhe [német alkotmánybíróság] az Európai Unió Bíróságával és az európai jogrenddel szemben foglalt állást, súlyos hibának számít, amelynek következményei hosszútávúak.” Weber szerint továbbá az AB-döntés káros precedenst teremtett, amelyre a jövőben bármikor lehet hivatkozni, ha az EU-jog nemtetszést vált ki.
A nyugati jogásztársadalom egy része szerint a német alkotmánybíróság ingoványos talajra lépett. Miguel Maduro, a School of Transnational Governance of the European University Institute professzora szerint bizonyos feszültség a nemzeti bíróságok és az Európai Unió Bírósága között mindig is tapasztalható volt, a német alkotmánybíróság döntése azonban „az EUB ellen intézett kifejezett kihívásként” is felfogható.