Minden remény szertefoszlott Ukrajnában: már csak egy javaslatba tudnak kapaszkodni

Pedig Zelenszkij még Trumpnál is bepróbálkozott korábban.

Az Európai Parlament szerint túl sokat autóznak az adófizetők rovására az Európai Unió Bíróságának tagjai és vezető jogászai.
A közelmúltban számos kritika érte az Európai Unió legfőbb bírói testületét amiatt, mert bírái rendszeresen magáncélra veszik igénybe a munkavégzéshez szükséges hivatali autót – sofőrrel együtt.
Juan Carlos González, a bíróság szóvivője megerősítette a Politico nevű magazinnak, hogy a „bíróság valóban igyekszik elejét venni az elharapózó gyakorlatnak”. González szerint erre főleg az elmúlt néhány év tanulságai miatt van szükség. A szóvivő csak 2017-re vonatkozóan 32 esetet idézett fel, amikor a bírák nem tudták egyértelműen igazolni, hogy miért volt szükség épp hivatali autójukkal küldő államukba hazatérni, esetleg másfelé utazni. González egyébként csökkenő tendenciát lát a jelenség kapcsán: 2018-ra vonatkozóan már csak 23, 2019-re pedig mindössze három esetről számol be, ráadásul González szerint ezek közül valamennyi „kivételes és megalapozott” eset volt.
Valami miatt az Európai Parlament mégiscsak elvesztette türelmét. Ezt igazolja az is, hogy a testület még az év elején hivatalos mederbe kormányozta az ügyet: határozatban szólította fel az Európai Unió Bíróságát arra, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a bírák megzabolázása érdekében. A határozatban az Európai Parlament kitért arra is, hogy a bírák a hivatali autóikkal rendszerint nemcsak, hogy elhagyják Luxemburg területét (ahol a Bíróság ítélkezik), hanem
a szolgáltatást rendszeresen használják arra is, hogy tagállamaikba hazatérjenek
(tudniillik a bírák eredetileg a hivatali autót és az ahhoz tartozó sofőrszolgáltatást Luxemburg területén kívül csak indokolt esetben használhatják).
Tomáš Zdechovský, az Európai Néppárt egyik kodifikátora – egyúttal egyike azoknak, akik magát a határozatot szövegezték – szerint „érthetetlen, hogy még ma is félreértések merülhetnek fel annak kapcsán, hogy egy-egy utazás munka, vagy privátcélú útnak minősül-e; átláthatóságra van szükség.” – nyilatkozta a POLITICO-nak. Zdechovský azzal igazolta a határozathozatal szükségességét, hogy az Európai Unió Bírósága következetesen figyelmen kívül hagyott mindenfajta „nem hivatalos” csatornán érkező adatigénylést, felszólítást.
A szóban forgó határozat egyébként része az évente lefolytatott „mentesítési eljárásnak” (ennek keretében vizsgálják, hogy az Európai Unió egyes szervezetei hogyan hajtják végre az EU éves költségvetését, és a közjogi felelősségre vonás is ez alapján történik). Ahogy az a határozatból is kitűnik, az Európai Parlament – habár elfogadta a Bíróság 2018-as költéseit – kifejezetten sérelmesnek találja azt, hogy a bírói testület nem nyilatkozott az autóhasználatra vonatkozó kifogásokat illetően.
Éppen ezért az elsöprő többséggel elfogadott határozat arra is felhívja a Bíróságot, hogy júniusig nyilatkozzon a gépkocsihasználatot illető felvetésekkel kapcsolatban. Noha a Bíróság nyitottságot mutat a Parlamenttel való együttműködésre, a Bíróság szóvivője szerint
a testület a maga részéről úgy véli, hogy eddig is kellően informálta az Európai Parlamentet a bírák gépkocsihasználatát illetően.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.