Az ENSZ Emberi Jogi Bizottság állásfoglalásának alapjául szolgáló ügy egy, az óceániai Kiribatiból származó férfi, Ioane Teitiota és Új-Zéland között kialakult vita volt. Az illető férfi az alapján kért menedékjogot, hogy a klímaváltozás miatt romlottak az életkörülményei. Kérelmét az új-zélandi hatóságok elutasították, így a férfi végül a Bizottsághoz fordult, mert szerinte Új-Zéland megsértette az élethez való jogát.
A nemzetközi sajtó erre különösen fogékony része mindezt úgy tálalta, hogy „az ENSZ döntött, a klímamenekültek nem küldhetők vissza hazájukba”.
Hatás- és kattintásvadász cím, „méltó” korunk felgyorsult életviteléhez és az online újságolvasók hírfogyasztási szokásaihoz, de egyúttal és feltehetően megfelel a valamiféle globális igazságosságban hívő, jellemzően neomarxista véleményelit elvárásainak is. Hiszen lám, a legfontosabb egyetemes nemzetközi szervezet, az ENSZ végre a civilizált morálnak megfelelő, a társadalmi haladás ügyét szolgáló döntést hozott.
A baj ezzel csak az, hogy az ENSZ nem hozott ilyen döntést, mivel a szervezet nem képes ilyen ügyekben dönteni, lévén ennél sokkal bonyolultabb és összetettebb konstrukcióról van szó.
Mert mi is az ENSZ valójában? Az ún. globális alkotmányosság egyik legfontosabb védelmezője, ahogy azt sokan hinni szeretnék, vagy inkább egy univerzális nemzetközi szervezet, amelyet államok hoztak létre, és amely a tagállamok felhatalmazásából cselekszik? Nemzetközi jogi értelemben kétségkívül ez utóbbi. Ezek után nincs más hátra, mint megvizsgálni, hogy mi is az igazság ebben az ügyben.
Az ENSZ Emberi Jogi Bizottsága az 1966. évi polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmány (PPJNE) alapján 2019. október 24-én állásfoglalást fogadott el a „Teitiota kontra Új-Zéland”-ügyben. A PPJNE a hatályos emberi jogi tárgyú nemzetközi szerződések egyik legfontosabbika, amelyet nemcsak széleskörű elfogadottsága (173 részes állam), hanem az is mutat, hogy egyik alkotóeleme az emberi jogok nemzetközi törvényének (International Bill of Human Rights/Charte internationale des droits de l’homme). Ez az informális elnevezés ugyanakkor szimbolikus jelentőségű, hiszen „törvények” nincsenek a nemzetközi jogban, mivel például „világparlament” sem létezik.