A valódi jogegyenlőség alapja az Isten előtti egyenlőség gondolata,
amelynek része, hogy a lelkészek, bár képzettebbek, nem állnak a hit dolgában a hívők fölött, kapcsolatuk semmivel sem közvetlenebb Istenhez, mint a hívőké. A protestáns ember kiáll saját, és mások jogaiért egyaránt, a törvényes keretek között.
A reformátorok a Biblia alapján ismerték fel a mai demokráciát megalapozó elveket. Kálvin – aki jogász is volt - népszavazásra bocsátotta egyházalkotmányát, amely a református egyház működését a mai napig meghatározza. A tisztségek választás útján történő betöltéséig ugyan nem jutott el, de a köztársaság és a többek általi hatalomgyakorlás híve volt akkor, amikor Európa nagy részén még monarchiák voltak.
A hatalommegosztás Kálvin főművében, a Keresztény vallás rendszerében – amelyben egy egész fejezetet szán a világi kormányzás kérdéseinek - kifejezetten megjelenik: „ahol a hatalom többek kezében megoszlik, ott kisebb a veszély, hogy az önkénnyé fajuljon.” A kálvinista gondolat az, hogy nem mindig a többségnek van igaza: a keresztények sokszor voltak és vannak kisebbségben, és a Bibliában is számos olyan történet van, amelynek lényege, hogy az Úr egyetlen embert, vagy egy kis csoportot használ fel a többséggel szemben, hogy tervét beteljesítse.
A törvény által kötött uralkodás – szemben a korlátlan uralkodói önkénnyel - szintén protestáns gondolat. Magyar példát is hozhatunk. Pataki Füsüs János református prédikátor írja az első magyar nyelvű politikaelméleti munkaként számon tartott, 1626-ban megjelent Királyoknak tüköre című művében: „[A király] az ő hatalmában nem nézi azt, mit cselekedhetik ő meg, hanem inkább azokra figyelmez, az melyek az törvényektől megengettetett szabadok. Mert nem minden az mit cselekedhetik az király, és más hatalmas uralkodó, szabad ő nékie.” Valamint, hogy „nincsen nagyobb királyi dolog, mint az törvények alá adni magát”. A jogállami gondolkodás alapja jelenik itt meg.