Elindította a lavinát Magyarország: sorra háborodnak fel a tagállamok, csúnyán elszámolta magát Von der Leyen

Hazánk után Németország és Hollandia is komoly aggályokat fogalmazott meg.

Mind az Egyesült Államok Kongresszusa, mind pedig az amerikai hatóságok komoly versenyfelügyeleti vizsgálatok megindítását fontolgatják a nagy technológiai cégekkel szemben. Bár az Európa Unió már több évtizede erősebb versenyjogi ellenőrzésre törekszik ezen a téren, mégsem voltak képesek átütő változást elérni a digitális piacon. Az amerikai hatóságoknak ezért inkább Európa nemzeti, különösen pedig a német versenyhivatal gyakorlatából kell inspirációt meríteniük, ahol nem a nagy összegű bírságokon, hanem az üzleti modell megértésén és lényegének megragadásán keresztül törekszenek a probléma orvoslására.
Miközben az amerikai hatóságok a Szilícium-völgy digitális nagyvállalataival kapcsolatban vizsgálódnak, Európából merítenek inspirációt – és figyelmeztetést is – ahol azonban a hivatalok csak vegyes eredményeket tudnak felmutatni a nagy technológiai cégekkel szembeni erőfeszítéseik közepette. Az Európai Unió több milliárd dollárra rúgó bírságot szabott ki a Google-ra a vásárlási szolgáltatásaival, az Android operációs rendszerekkel és az ADsense platformmal összefüggő erőfölénnyel való visszaélés és a verseny elfojtása miatt. Egyúttal megkövetelte, hogy az online cégek világosabban magyarázzák el adatkezelésüket a felhasználóknak, és szigorúbb szabályok alkalmazását helyezte kilátásba a digitális gazdaságban. Ezzel párhuzamosan a nemzeti hatóságok Nagy-Britanniában, Németországban, Írországban és Franciaországban a magánszféra védelmével összefüggésben saját vizsgálatokat folytatnak és szigorúbb szabályok megalkotását javasolják a veszélyes tartalmakkal szemben.
Mindezek dacára azonban a nagy technológiai cégek hatalma rendíthetetlennek tűnik, ami szintén azt igazolja, hogy az amerikai hatóságok nagy kihívással állnak szemben. Thomas Vinje, a FairSearch brüsszeli lobbicsoport vezető jogásza úgy fogalmazott: „nem gondolom, hogy sok időbe, energiába vagy vizsgálódásba kerülne annak megállapítása, hogy ezeknek a döntéseknek nem igazán volt hatásuk”. Vinje a nyomozások vontatottságát és a kellő jogorvoslat hiányát okolta a verseny visszaállításának elmaradásáért.
Ugyanakkor Európa egy hosszabb múltra visszatekintő gyakorlatot tudhat magáénak a nagy technológiai vállalatok szabályozása és ellenőrzése terén, kezdve a PC-rendszereket uraló Microsoft-al szembeni fellépéssel még az 1990-es évek során. A legutóbbi években pedig Margrethe Vestager versenyjogi biztos erősítette meg ezt a fellépést a Google-el és az Amazon-nal szemben. Az Amazon-nal szemben a vizsgálat gyanúja szerint a felhasználók adatait annak érdekében használja, hogy tisztességtelen előnyhöz jusson a platformján jelenlévő kisebb kereskedőkkel szemben. Emellett szintén eljárás van kilátásban az Apple-el szemben a Spotify megnevezésű zenei szolgáltatása miatt. Bár Vestager azt sejtette, hogy több hasonló versenyfelügyeleti eljárás is indulhat, ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy nem a versenyszabályok jelentik az egyetlen megoldást a nagy technológiai vállalatokkal szemben. Az erősebb fogyasztóvédelmi szabályoknak például szintén jelentős szerepük van.
Bár a Google-ra kiszabott bírság valóban látványos volt, mégsem ért el igazi változást a vállalat piaci magatartásában. A gazdag technológiai cégek ugyanis könnyen ki tudják fizetni az árbevételük 4%-ában maximalizált bírságot; így például a Google 10 milliárd dollárra rúgó büntetése csupán töredéke volt a 2018-ban elért 137 milliárd dolláros árbevételének. Egy még ennél is fontosabb tényező pedig az idő múlása. A Google-el szembeni első panasz ugyanis 2009 végén érkezett az EU-hoz, ami azt jelenti, hogy a versenyfelügyeleti döntések meghozataláig tíz év telt el, és az eljárások még ezzel sem értek véget, ugyanis a Google jogorvoslati igényt jelentett be a döntésekkel szemben. Tíz év pedig szinte örökkévalóságnak számít abban a digitális korszakban, amelyben a techvállalatok, mint például a Facebook olyan szlogeneket hirdetnek büszkén, mint „move fast and break things” – vagyis „légy gyors és zúzz”.
Vinje álláspontja szerint az amerikai hatóságok jobban járnak, ha a németekről vesznek mintát, akik a Facebook-kal szemben nemrég meghozott döntésükben eltérő megközelítést alkalmaztak a versenyellenes magatartás orvoslása érdekében. A Szövetségi Kartell Hatóság (Federal Cartel Office, Bundeskartellamt) nem egészen három év alatt befejezett vizsgálatában úgy döntött, hogy a Facebook csak külön és előzetes engedéllyel használhatja a más applikációk vagy szolgáltatások révén birtokába jutott felhasználói adatokat a célzott hirdetésekhez. Ez igazolja azt, hogy a német hatóságok voltak azok, akik megértették, hogy új kihívással állnak szemben, és ahelyett, hogy nagy bírságokat szabtak volna ki, inkább a Facebook üzleti modelljének lényegét megragadva törekszenek változást elérni.