A történelmi eseményeket a jelenhez kapcsolódó módszerrel tanítanak a Los Angeles-környéki középiskolákban és a Dél-kaliforniai Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakán. Erről adott elő a Mathias Corvinus Collegium október 14-i pedagóguskonferenciáján az esettanulmányokra alapozott módszertan terjesztője, az egyetem tanára, Teresa Hudock, akit módszeréről és az amerikai oktatási rendszerről kérdeztünk.
Milyen speciális módszereket alkalmaznak önök az oktatásban?
A mi intézetünk a nemzetközi tanulmányok szakhoz tartozik a Dél-kaliforniai Egyetemen. A szakon tanító professzorok munkáját segítjük a módszereinkkel. Mi indítottuk el az esettanulmányokra alapozó módszert az 1990-es években, aminek a lényege, hogy több felelősséget teszünk a diákokra. Megkapják az eszközöket, és nekik kell elemezni egyes eseteket. Az ötlet a Harvard esettanulmányokra alapozó módszertanából származik, amit többek között a jogi, orvosi és az üzleti szakokon is használnak. Az eseteket több szempontból kell megvizsgálnia a diákoknak: például egyrészt ideológiaiból – liberális-konzervatív –, politikatudományiból, gazdaságiból, avagy pszichológiai, esetleg morális szempontból. És ezt alkalmazzuk középiskolákban is.
Gondolom, ott nem diplomáciai esetekkel dolgoznak.
Így van, s pont ez a lényeg. A középszintű oktatásban nem mindig világos a történelmi események jelennel való kapcsolata, de mi mindig összekapcsoljuk a múltat a jelennel. Nem csak olvasnak, olvasnak, olvasnak és nem értik, miért, hanem az a lényeg, hogy tudják, hogy mit keresnek.
Miért?
Milyen koncepciókat keresnek, politikai vagy gazdasági faktorok után… Később ez szűrő lehet abban, hogy hogyan olvasnak híreket, szöveggyűjteményt, beszédeket.
Hogyan ültetik át ezeket középiskolába?
Az egyetemen harminc oldalas tanulmányokat várunk. A középiskolában a National Public Radio számunkra általuk legépelt riportjait használjuk, ezekből lesznek az esetek, kérdéseket írunk róluk. És ezekre kell alkalmazniuk a fent leírt eszközöket. Az eszközök ugyanazok. Egyszer megtanítjuk nekik, és később csak ezeket kell alkalmazniuk. Hagyományosan úgy tanítunk, hogy elolvastatjuk a fejezetet, a végén vannak kérdések, nem túl lehetőség van a kritikai gondolkodásra.