Szeifert Natália
Ki egyébként Szeifert Natália? Úgy tudom, szívesen forgatja például a Hagakure című könyvet, a szamurájok „kézikönyvét”. Mit szűr le ebből? Miért érzi aktuálisnak? Miért megy olyan mélyre?
Azt hiszem, kevés dolog van, amely nem megy mélyre és érdemes foglalkozni vele. Van ez az életnek nevezett dolog, amelyet megérteni próbálunk, az írók például az íráson keresztül, ami egyúttal azt is jelenti, hogy olvasáson keresztül. Én is igyekszem mindent elolvasni, amiről azt hiszem, közelebb vihet a megfejtéshez. Számomra a szamurájok kódexe is egy ilyen szöveg, még a húszas éveim elején találkoztam vele és rengeteg gondolatában találtam magamra. Az egyik éppen az – bocsánat, ha pontatlanul idézem –, hogy
folyton tudatában kell lenni a halálnak.
Itt talán nem árt elmondanom, hogy viszonylag korán találkoztam a halállal, gyerekkorom óta jelen van az életemben, több kritikus életszakaszban veszítettem el számomra fontos emberket. Most, a negyvenes éveim közepén nem tudom például, milyen, ha valakinek felnőtt korában is élnek, aktívak még a szülei. Legalábbis nem saját tapasztalatból. Tehát a Hagakure számomra egy megfejtés volt, hogy a végnek tudatában lenni voltaképpen életforma.
Nem kétségbeejtő befordulást jelent, ellenkezőleg.
És hogy az életet igenis fel lehet tenni valamire. Nagy szavaknak tűnhetnek ezek, de csak olyanok, mint a többi, ez az én tapasztalatom, ez lett a megfejtésem az életemre. Nem áll persze mindig ilyen szilárdan, de eddig nem találtam jobbat.
Feministának vallja magát? El vannak nyomva a nők?
Mint az eddigiekből talán kitűnt, ódzkodom a besorolásoktól, nem nevezném magam feministának sem, miközben nyilvánvalóan sok célkitűzéssel egyetértek, sok másikkal meg nem. A világban valóban sok helyen el vannak nyomva a nők, de azt hiszem, ebben a sommás megfogalmazásban az európai országokra ez nem igaz. Mindenesetre nagyon is elkötelezett vagyok az emberi jogok és az esélyegyenlőség irányába. Utóbbiról hosszan lehetne is beszélgetni, mit jelent, ez már érinti a férfi író-női író témát is. Ma már tényleg regeteg nő publikál,
az elvi esélye megvan, hogy ugyanolyan szerephez jusson az irodalmi életben, mint egy férfi,
de ez pusztán annyit tesz, amennyit az élet legtöbb területén: a joga megvan hozzá. Kérdés, hogy a lehetőségei ugyanolyanok-e? Arra gondolok, hogy még ma is nagyon sok nő nemű író a „konyhaasztal sarkán” írja a könyveit. Nem dolgozószobában, ahol a család békénhagyja, ha becsukja az ajtót, pláne nem vonulhat el a nyaralóba hetekre, hogy befejezze a regényét. Én is közéjük tartozom, igaz, nekem már könnyebb, felnőttek a gyerekeim. A recepcióban is megfigyeltem azt a jelenséget, hogy
nő nemű szerző nem, vagy nagyon ritkán válhat viszonyítási ponttá.
Van előrelépés, de ez egy út, amelynek az elején járunk. A vége valahol ott volna, hogy ha kimondjuk azt a szót, hogy író, nem egy férfi képe jelenik meg a legtöbb ember szeme előtt. Persze nemcsak az íróknak kell dolgozniuk rajta, hanem mindazoknak, akik e téren vannak lépéselőnyben.
A könyvre visszakanyarodva, ami némileg sci-fibe fordulva a tudományok lehetőségeivel is eljátszik: halhatatlanok lehetünk a jövőben? Ha igen, az jó nekünk?
Az ember örök vágya a halhatatlanság. Alighanem azóta, mióta tudatába került az időnek, ezzel pedig az élet végességének. Talán meglepő, de a tudomány emberei azt mondják, mostanában születik vagy már megszületett az a generáció, amelynek már lesznek tagjai, akiknek nem kell meghalniuk. Az Örökpanoráma, mint említettem, nem akar mondani semmit, de szeretne gondolkodásra hívni, például ebben a kérdésben is.
Például?
Az élet végessége adja-e a tétjét az életnek? Vagy másként: mi volna az élet vég nélkül? Hol van a határ abban, amit még megtehetünk a tudomány nevében? Ez csak elsőre tűnhet egyértelműnek. Ha kicsit jobban beleássa magát az ember, rájön, hogy
nagyon sok minden nem létezne – talán ő maga sem – a tudomány folyamatos határátlépései nélkül,
ebbe a gyógyszerektől a szervátültetésen át a génsebészetig sok mindent beleérthetünk. Ugyan van-e olyasmi, amit az emberiség felfedezett és nem használt fel a maga javára eddigi történelme során? És végül: mondhatjuk-e, hogy a maga javára használta, ha a világ, amelyet létrehoztunk, be- és túlnépesítettünk, éppen összeomlani készül?