A templom hideg márványlépcsőjén álltam vállalhatatlan fekete lakkcipőmben. Az ünneplőszoknyám elcsúszott a derekamon, szúrt is, utáltam. Tele volt a templom, ami megesik, hívő a falu, mindig sokan vannak, de valahogy úgy éreztem, annyi embert még nem láttam az ismerős repedésű sárga falak között. Aki épp nem a rózsafüzért morzsolta a téeszben megbütykösödött ujjai között, színes brokátszoknyáira engedve az apró szemeket, az rám szegezte tekintetét.
Gyorsan felpillantottam még a színes üvegablakra, az ébredező napsugarak épp Szűz Mária égszínkék ruháján keresztül tűztek be a templomba, az oltár elé vetve fénycsíkot. „Köszönöm Istenem az édesanyámat! / Amíg ő véd engem, nem ér semmi bánat!” – kezdtem Dsida versét.
Édesanyám is ott ült az egyik padban.
Tudtam, kemény nő, ha kell kúszva, a saját hátán viszi át a komplett családot a legnagyobb világégésen,
úgy, mint az édesapja őt, amikor ’56-ban találat érte a kórházat, ahol anyámat még egészen piciként megműtötték. Alig volt egyéves, de már megélte a poklot távol a kicsiny szülőfalutól és nagyszüleim biztonságot adó közelségétől. A budai hegyek közötti kórházban volt alkalma egy életre megtanulni, keménynek kell lenni, mindent is ki lehet és ki is kell bírni.
A mai napig erős indájú borostyánként kapaszkodik ebbe, ahogy azt sem ereszti, hogy nincs az a kemény fal, amit, ha kell, ne lehessen a gyökereivel – először csak mállasztani – majd kitartó munkával áttörni. Nem egy olyan emlékem van, hogy kimagyaráz egy-egy tilosban parkolást, mi meg csak pislogunk az öcsémmel, mint hal a szatyorban a szomszéd város hentesboltja előtt a hátsó ülésen. „Jól van asszonyom, akkor menjen, vegyen fagyit annak a kettőnek ott” – biccentett a rendőr felénk, mi meg előre örültünk, hogy hamarosan leparkolunk a városka családi cukrászdája előtt, ami fogalom volt az egész megyében.
„Áldd meg édesanyám járását-kelését, / Áldd meg könnyhullatását, áldd meg szenvedését!”
– szavaltam magam számára is idegen, erőltetetten patetikus hangon. A lakkcipő lötyögött a lábamon, nagyon idegesített. Közben, ahogy szegény hajdani magyartanárom tanította, kerestem a hallgatók tekintetét. Láttam, ahogy a bütykös kezű, szarvaskendős nénik közül páran fekete szakácskájukba eresztik a még Szentkútról való rózsafüzéreiket, öt szoknyájuk közül valamelyikből előveszik a gondosan kivasalt zsebkendőiket. Ki tudja, hová repíthették őket Dsida sorai, vajon édesanyjuk tepertős nagygöncét látták maguk előtt, vagy épp azt a jelenetet, amikor még csepp kezeikkel a krumpliföldről szedegették a burgonyát, a kis szeműeket a vödörbe – jó lesz a malacoknak –, a nagyokat meg a kosárba.