Orbán bebizonyította alkalmatlanságát a vezetésre
Egy fröccsöntő kisiparos is tudja, hogy csak azt érdemes gyártani, amit el is tud adni.
A márciusi adatok szerint a fehér kenyér kilónkénti ára meghaladta az ezer forintot, de vajon meddig drágulhat?
Bár az infláció üteme lassul, nincs sok öröm a Központi Statisztikai Hivatal márciusi jelentésében. A KSH közzétette, hogy az adott élelmiszerek ára mennyit emelkedett havi lebontásban. Bár néhány terméknél is látható csökkenés, azonban általánosságban kijelenthető, hogy a boltban kapható élelmiszerek ára leginkább csak nőtt. Így van ez a fehér kenyérrel is, melynek ára a legfrissebb adatok szerint
Hogy még szembetűnőbb legyen a különbség, egy évvel ezelőtt ugyanazért az egy kilós fehér kenyérért átlagosan 518 forintot kellett fizetni.
A szakemberek szerint nem könnyű a kérdésben konkrét állást foglalni, mert sokszor egymásnak ellentmondó hírek és árazások látszanak. Bár a KSH adatai még ezt nem tükrözik, csökkenni kezdett az élelmiszerinfláció. Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese a Mandiner megkeresésére elmondta, az a mezőgazdasági alapanyagok árai jelentősen csökkentek. Szavai szerint erre csak rátett egy lapáttal, hogy a hazai és a régiós piacon megjelent az olcsó ukrán gabona, aminek lehetőségét a napokban zárta le az Agrárminisztérium.
Az okok között a szakember sorolta, hogy az energiaárak jelentősen konszolidálódtak és csökkentek a korábban beárazott piaci félelmek csökkennek,
Giczi Gergely az élelmiszerinflációt csökkentő okok között említette továbbá, hogy a kiskereskedelemben az élelmiszeriparban igen jelentősnek mondható 6-7%-os értékesítési volumencsökkenés miatt beindult az árverseny lefelé.
Alig telt el hét az idei évből és a nagy áruházláncok belátták, ha meg akarják tartani a vásárlókat, akkor csökkenteni kell a termékek árát. Február elején először a két német diszkontlánc, a Lidl és az Aldi, majd pár napra rá a CBA és a Penny jelentette be, hogy a saját márkás tejtermékeiknek az árát csökkentik.
A boltok első körben a tejtermékek árát csökkentették, több hetet kellett várni, mire április elején az Aldi bejelentette, hogy egyes pékáruk árát 33-50 százalékkal mérsékli.
Giczi Gergely szerint a pékáruk esetében is megfigyelhető, hogy kevesebbet, illetve mást választanak a vásárlók. Példaként hozta fel, hogy míg korábban egy vásárló öt-hat zsemlét vett, mostanra áttért a félkilós kenyérre.
„A kenyér és a pékáruk egy része alapvető élelmiszer, ezek forgalomcsökkenése kisebb, mint az átlagos kiskereskedelmi volumencsökkenés, azonban a fenti eltolódás igaz, és talán az itt megfigyelhető csökkenésben az játssza a legnagyobb szerepet, hogy a pazarlás mértéke is csökken, ami alapvetően egy üdvözlendő jelenség” – jelezte. A KSH jelentés rámutat: több pékáru fogyasztói ára is csökkent, míg a kakaós csiga ára februárban 263 forint volt, ez márciusra 257 forintra ment vissza. Bár még mindig messze vagyunk az egy évvel ezelőtti szinttől, hiszen 2022 márciusában a termék 184 forint volt.
Az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese szerint a régi áraknak egészen biztosan búcsút lehet inteni, azonban egy érezhető mértékű konszolidáció úgy néz ki, hogy végbemegy.
Jól látszik, hogy óvatosan költenek a fogyasztók, azok is, akik egyébként telerakhatnák a kosarat”
– elemezte a helyzetet a szakértő, aki szerint amint a kockázatok enyhülésével a fogyasztói bizalom visszatér a társadalomban, véleményem szerint újra kinyílhat a vásárlók pénztárcája.
Nyitókép: CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY / NEW / Science Photo Library via AFP